titelbalk

WeerZonnige perioden, maar ook regen, hagel, onweer, 18°C
Vertrek18:00
Aankomst20:30
Log2389,0 - 2516,3 (127,3 Nm)

Voor de 2e keer doet de Ægir mee met de 24-uurs. We starten vanuit Lelystad-Zuid. We zeilen dit jaar met Ton, collega Martijn Veen en met Marlies Kortlandt. Ton's buurman Jeroen moet op het laatste moment afzeggen omdat zijn vader plots naar het ziekenhuis moet. Bij de start is er twijfel of we wel van start moeten gaan. In de sluis staat een harde Noorderwind (kracht 6) en de verwachtingen zijn niet al te best. Uiteindelijk besluiten we om gewoon te gaan en vervolgens te kijken of het te doen is.

19:45 start Lelystad-Zuid

We hebben ruim 20 knopen wind bij de start en gaan met een rif weg. Iedereen spuit ervandoor en in dit ruige veld lukt het ons toch om als één van de eerste bij de volgende boei te komen. Dan begint het zigzaggen over het Markermeer waar we na een prachtige zonsondergang één van de helderste nachten beleven die ik ooit heb meegemaakt. In het maanlicht zijn zelfs de kleuren van de boeien zichtbaar en er is schaduw. De wind zwakt wat af en we genieten van het prachtige uitzicht, de vele lichtjes op het water en het zeilen zelf.

0827-1

Nachtzeilen

06:00 passage sluis Enkhuizen>> EZ5

Na bijna 12 uur op het Markermeer wordt het tijd om naar het Noorden te gaan. Bij Enkhuizen valt de wind behoorlijk weg en we drijven richting de pieren, waar de motor bij mag en we een zeer snelle schutting meemaken. Aan de noordzijde mogen we nog een stukje motoren en dan gaat het weer op zeil. We drijven richting de KG-boei en dan kunnen we aan de wind snelheid maken. Inmddels hebben we een heerlijk ontbijt met boerenomelet achter de kiezen.

0828-1

Mooie zonsopkomst

12:00 Zware buien

In de loop van de ochtend ontwikkelen zich steeds zwaardere buien. Tegen de middag krijgen we de eerste over: windstoten tot 25 kts, grote hagelstenen en dan volkomen windstilte. De snelheid loopt terug naar 0,0 en we drijven stuurloos rond - letterlijk, want de boot reageert niet eens meer op het roer. Dan komt de wind terug om een half uur later de volgende bui te brengen. Met een tijdig gestoken rif banen we ons in windkracht 7 (meer dan 30 knopen wind) een weg door allerlei uit het roer lopende lotgenoten. Daarna klaart het op en wordt de wind een constante 4.

0828-3

Zon met pittige buien

18:00 Relaxte finish

Het waait flink door, waardoor we voorliggen op onze berekening. Helaas zit een extra rak er niet meer in, zodat we alle tijd hebben om te finishen. We halen de fok weg en in alle rust lopen we mee met de honderden schepen die met meer of minder haast de finish willen bereiken. Met veel minder stress dan vorig jaar - vooral bij mij - lopen we over de finishlijn. Daarna zien we vele bekenden: Tom Lansink op een sponsorboot, Sicco & Margreet op een andere grote boot en de bemanning van de Bo (Mik&Boyd) die vlak achter ons liggen in de haven. Van hen krijgen we zelfs een fles champagne.

0828-4

Veel wind en veel schepen bij de finish

21:00 Plakken, eten, slapen

We nemen een biertje, plakken de stickers - andere volgorde is eigenlijk beter - en gaan de wal op. We leveren onze uitslag in en gaan dan heerlijk eten. Ik heb zo moe dat ik bijna in slaap val boven mijn bord... Daarna nog heel even wat drinken met de mannen van de Bo en dan snel het bed in.
We hebben dit jaar (met sluiscompensatie) 127,32 wedstrijdmijlen gezeild, ofwel 73,42%. (zie Rakkenkaart voor details). Dit heeft ons plaats 154 in het eindklassement voor de toertocht opgeleverd. Een prestatie waar we met onze echte toerboot trots op mogen zijn!

29aug Medemblik Westerhaven - Lelystad Houtribhaven Harde wind op komst

WindZuidwest 2 => 7
WeerBewolkt en buien, 17°C
Vertrek08:45
Aankomst13:00
Log2516,3 - 2540,3 (24,0 Nm)

Na een korte nacht worden we om 8 uur gewekt door een buurman die weg wil. Op zijn marifoon horen we toevallig het weerbericht: ZW6, ruimend NW7-8. Op dat moment is het nog rustig weer, dus we besluiten om ook maar direct te vertrekken. Met weinig wind motorsailen we naar Enkhuizen. Daar neemt de wind snel toe terwijl donkere wolken zich samenpakken. We lopen al gauw dik 8 knopen op het log. Dan gaan het eerste en vlak erna het 2e rif erin. Het laatste stuk is hoog aan de wind, terwijl de regen op ons neerstort. Bij de marina gaan we verder op de motor en krijgen ruim 30 knopen wind op de teller. We zijn blij dat we er dan al bijna zijn en even later liggen we vast en nemen we afscheid van onze 24-uurs bemanning. Volgend jaar hopen we ze allemaal weer terug te zien!

04sep Lelystad Houtribhaven - Urk Gemeentehaven

WindNW3
WeerZonnig, 19°C
Vertrek14:00
Aankomst16:00
Log2540,3 - 2549,7 (9,4 Nm)

Rustig ritje na alle hectiek van de afgelopen weken. De kinderen willen naar het strandje, dus we zeilen met een heerlijk windje richting Urk. We liggen drie dik aan de dijk en genieten uit de wind van het heerlijke zonnetje op deze nazomerdag.

05sep Urk Gemeentehaven - Lelystad Houtribhaven

WindOost 4
WeerZonnig, 19°C
Vertrek12:30
Aankomst14:15
Log2549,7 - 2559,1 (9,4 Nm)

We ontbijten buiten met warme croissants. De kinderen hebben de ochtend op het strand gespeeld. Daarna zeilen we met een perfect windje langs de hogerwal terug naar Lelystad. Eenmaal in de houtrib zitten we nog een tijdje heerlijk in het zonnetje in de kuip.

09okt Lelystad Houtribhaven - Urk Gemeentehaven

WeerZonnig, 17°C
Vertrek14:30
Aankomst16:15
Log2559,1 - 2568,6 (9,5 Nm)

Hoewel het al oktober is, is het nog prachtig zeilweer. Na de hockey van de kinderen gaan we aan boord. Urk is net bezeild en zonder golfslag is het prima te doen. Aan de dijk liggen we lagerwal en moeten alle stootwillen ertussen. 's Avonds neemt de wind af en wordt het heerlijk rustig. Het koelt wel snel af en het kacheltje gaat aan. Hieraan merk je dat het inmiddels oktober is.

10okt Urk Gemeentehaven - Lelystad Houtribhaven

WeerZonnig, 9°C
Vertrek08:15
Aankomst10:00
Log2568,6 - 2577,9 (9,3 Nm)

We hebben vanmiddag familiedag en moeten dus vroeg terug. Om 7 uur de wekker en direct de verwarming aan. Binnen is het goed te doen, maar buiten is het fris. Er staat weinig wind als we vertrekken, maar al snel neemt deze toe tot kracht 4. We ontbijten onder het varen met heerlijke croissants uit de oven en gebakken eieren. De zon wordt krachtiger en langzaam maar zeker wordt het steeds aangenamer. We zijn om 10 uur al terug op de haven en tegen 11 uur van boord.

17okt Lelystad Houtribhaven - Lelystad Houtribhaven

WindNO 3-4
WeerZonnig, 11°C
Vertrek13:00
Aankomst16:30
Log2577,9 - 2590,4 (12,5 Nm)

Luuk wilde heel graag een keertje zeilen en eindelijk hebben we een dag waarop iedereen kan. We kruisen het gat uit naar noorden richting Urk. Dat blijkt niet bezeild, dus we zakken wat af richting de ketelbrug. Vlak voorbij de flevocentrale moet Coen plots spugen. Omdat het al later wordt, besluiten we om te keren. De wind valt tijdelijk weg en we motoren een stukje. Daarna kunnen we zeilen tot de haven. Luuk vond het geweldig en wil volgend jaar heel graag een weekendje mee.

20nov Lelystad Houtribhaven - Hoorn W.S.V. Stille snertrace

WindZuid 3, tijdens wedstrijd 1-2 afnemend windstil
WeerZonnig, 7°C
Vertrek09:15
Aankomst12:00
Log2590,4 - 2606,2 (15,8 Nm)

Vandaag is de BZc snertrace. Martijn Veen gaat mee om de wedstrijd te varen. Als we wegvaren is het behoorlijk fris, niet zo gek voor eind november. Ondanks de snelle schutting moet toch de motor bij om op tijd in Hoorn te komen. Tegen 12 uur leggen we vast en kunnen direct aanschuiven voor een lekkere kop snert en de palaver. We starten als eerste om 13:43 (op basis van rating). De wind is vrijwel weggevallen en met onze high-aspect komen we niet erg hard vooruit. We varen slechts een route van 8 mijl, maar de wind valt geheel weg en de finish wordt onhaalbaar. Als het donker begint te worden, houden we het voor gezien en volgen de meeste anderen terug naar de haven op de motor. Slechts een enkeling houdt vol en weet zelfs te finishen. Dan zijn wij allang aan de steigerborrel begonnen. We eten vervolgens heerlijk in het restaurant van de WSV Hoorn. We sluiten de avond af aan boord bij Margreet en Sicco.

21nov Hoorn W.S.V. - Lelystad Houtribhaven Laatste tocht van het jaar

WeerZonnig, 9°C
Vertrek10:30
Aankomst13:45
Log2612,8 - 2628,7 (15,9 Nm)

We ontbijten in het clubhuis met de overige deelnemers van de snertrace. Daarna varen we terug naar Lelystad. Het is net bezeild met het windje dat we gisteren zo nodig hadden. Terug in de haven gaan de zeilen eraf. Volgende week gaan we de boot winterklaar maken.