Vakantie 2010 - Isle of Wight
24jul
Lelystad Houtribhaven - IJmuiden Seaport Marina
Soepele start van de vakantie
Wind | Noordwest 3-4 |
Weer | Lichtbewolkt, later steeds zonniger, 20°C |
Vertrek | 11:15 |
Aankomst | 19:45 |
Log | 1739,6 - 1774,7 (35,1 Nm) |
Gps | 38,6 Nm |
Tegen 11 uur is eindelijk alles ingeruimd en zijn we klaar voor vertrek. We hebben 4 weken de tijd en hebben als reisdoel de kanaaleilanden. Nu zijn plannen - zeker met zeilen - gemaakt om te worden gewijzigd, maar we hopen dit keer echt deze Britse eilanden voor de Franse kust te bezoeken. Het begin is prima met een half windje richting Amsterdam. Onze nieuwe high-aspect voorzeil bevalt direct prima en vooral als de wind naar het westen krimpt en vlagerig wordt. Met de genua hadden we al gaan denken aan reven, maar dat is nu absoluut nog niet nodig. Evenals bij de Houtribsluizen, gaan ook de Schellingwoudebrug en Oranjesluizen soepeltjes en we schieten lekker op. We eten onderweg een heerlijke kip-kerrie maaltijd en komen rond 18:30 bij de zeesluizen van IJmuiden aan. Helaas is de sluis net vol en moeten we wachten tot de volgende schutting. We tanken in de Marina en zijn nu echt afgeladen vol (water, diesel en proviand). 's Avonds komen Andy en Angela van de Noorderlicht nog een borrel drinken. Ze liggen toevallig schuin tegenover ons in ook een veel te grote box aan de I-steiger. Het is vandaag duidelijk uittocht, want er liggen zeer veel passanten in de haven. Bovendien is het kermis en dus erg druk. Morgen willen we redelijk vroeg weg naar Scheveningen. We hopen op wat wind, want die is nu volledig weggevallen.
25jul
IJmuiden Seaport Marina - Scheveningen Jachtclub
Kort maar krachtig ritje
Wind | Zuid 3, ruimend West 3-4 |
Weer | Bewolkt met af en toe lichte regen, 20°C |
Vertrek | 08:00 |
Aankomst | 12:00 |
Log | 1774,7 - 1797,5 (22,8 Nm) |
Gps | 26,6 Nm |
"Vandaag een redelijk korte rit naar Scheveningen. We hebben de stroom met vanaf een uur of 7, maar we nemen een uurtje extra en gaan om 8 uur weg. Als we buiten de pieren komen, blijken we bepaald niet de eerste: Voor ons gaat een armada van zeilschepen richting het zuiden. De vakantie is echt begonnen! We varen scherp tegen een zuidenwind die net niet bezeild is. Dan draait deze binnen een kwartier tijd naar west en kunnen we over de andere boeg verder, geheel bezeild. We lopen heerlijk en gaan ruim 7 knopen en meer dan 8 over de grond. Helaas wordt het weer alleen maar minder met zelfs een fikse bui. Daarna klaart het gelukkig weer wat op en al gauw is de skyline van Den Haag zichtbaar. In slechts 4 uur (box tot box) zijn we over.
We genieten van vis en patat en halen boodschappen bij de Jumbo (365 dagen per week open!). 's Middags bezoek van Rogier, Lenny en de kinderen. Na het eten doet Robin zijn eerste tochtplanning (naar Oostende). Hij pakt het gauw op, maar het is hem toch wat veel. In de loop van de vakantie zal dat vast beter worden. Daarna slaat de vermoeidheid toe en tegen de tijd dat het donker wordt, liggen we allen te kooi. Morgen om 5 uur de wekker voor een lange zeildag!
"
26jul
Scheveningen Jachtclub - Oostende Mercatordok
Ontmoetingen in het Belgische
Wind | Noordwest 4-5 |
Weer | Bewolkt met een enkele bui, later opklaringen en zon, 22°C |
Vertrek | 06:00 |
Aankomst | 17:00 |
Log | 1797,5 - 1868,5 (71,0 Nm) |
Gps | 75,2 Nm |
We hebben een van de langste ritten van deze reis op het programma staan. Om 5 uur gaat de wekker (ja, inderdaad, we hebben vakantie) en iets voor 6 zijn we los. We wurmen ons tussen de andere boten door en hijsen zeil in de voorhaven. Dan gaat het met een heerlijk windje richting de Maasmond. Ondanks de lichte tegenstroom schieten we behoorlijk op en tegen half 9 passeren we de drukke "snelweg" richting Rotterdam. Dan gaan we iets ruimer varen en we krijgen de stroom mee. Het gaat hard met gemiddelden van 9 tot 10 knopen over de grond en ruim 7 door het water. De eilanden bevinden zich in grauwe nevelen en we krijgen een stevige bui over met daarachter meer wind. We kijken het even aan, maar dan gaat er toch een rif in. Het maakt voor de snelheid weinig uit en we varen een stuk rustiger. Tegen lunchtijd zien we de toren van Westkappele al. De kinderen, die eerst wat katteriger waren, voelen zich steeds prettiger. We eten zoete broodjes uit de hand. Makkelijk en goed tegen een lege maag. Als we de stroom tegen krijgen, zijn we al voor de Belgische kust. De laatste uurtjes gaat het natuurlijk langzamer, maar het doel is in zicht. Precies op 17 uur liggen we vast in de sluis van het Mercator dok. De schutting gaat weer in vakantietempo, zodat we pas tegen 18 uur bij onze box zijn. Sicco (Global Bucanneer) heeft voor ons gereserveerd en vormt het welkomscomitee. Ook de Nicria is in Oostende, zodat het een gezellig weerzien wordt. We besluiten tot een spontane amerikaanse BBQ en met twee Cobb's op de steiger en een mengelmoes van vlees, salade en drank wordt het een zeer geslaagde en late avond.
30jul
Boulogne
De oude stad
Wind | West/Zuidwest 3 |
Weer | Zonnig, 24°C |
We hebben weer een aantal vroege etappes gehad en zijn wel toe aan een dagje rust. We ontbijten met verse croissants en baquette. Vive la France! Dan krijgt de boot een grondige poetsbeurt met zeep en drinkwater dat ruikt naar het zwembad (chloor). Geen water tanken in Boulogne als je het kunt voorkomen! Daarna de stad in. We lopen naar de oude ommuurder stad en lopen een rondje over de stadsmuur die al sinds de romeinse tijd bestaat. Daarna bezoeken we de basiliek en gaan wat drinken bij een cafetaria. Je blijkt er ook mosselen te kunnen eten en we bestellen ieder een pannetje en een omelet voor de kinderen. Het smaakt uitstekend (en dat bij een cafetaria) en is veel te veel, zelfs als je alleen een ontbijt hebt gehad. Met een voldaan gevoel lopen we terug naar de boot. We borrelen met de buren. Andy en Angela gaan samen met ons naar de kanaaleilanden. Ria en Nico gaan morgen naar Dover en dan weer richting Nederland.
Tot nu toe is de hele reis bezeild geweest, maar de gribfiles voor de komende week zijn minder gunstig. Dieppe is pal tegen de wind en daarna wordt ook de Seine baai lastig. We kiezen daarom voor een oversteek richting Engeland, waar we onder de zuidkust naar het westen kunnen varen. Vooral in de Solent heb je veel opties.
31jul
Boulogne-sur-Mer Port de Plaisance - Eastbourne Marina
Schade aan het grootzeil
Wind | Zuidwest 5 |
Weer | Zwaar bewolkt met regen, later zon., 22°C |
Vertrek | 09:45 |
Aankomst | 18:30 |
Log | 1924,8 - 1976,6 (51,8 Nm) |
Gps | 52,3 Nm |
"s Morgens nog even de gribfiles bekeken. Het lijkt net bezeild naar Eastbourne. Ook de windkracht (tot 14 knopen) lijkt prima voor de overtocht. De praktijk valt tegen. Het is (net) niet bezeild en er staat een dikke 5 met vlagen ruim boven de 20 knopen. We gaan samen met de Noorderzon motorsailend naar de overkant. Al snel breken een aantal leuvers van het grootzeil. We zetten een 2e rif om de kracht uit het zeil te halen, maar onderweg gaan er nog 2 stuk. De wind heeft flinke golven gemaakt en we maken af en toe een flinke klap. Het buiswater maakt zowel de boot als onszelf erg zout. Al met al is het weinig comfortabel en zit er niets anders op dan de rit uitzitten of teruggaan. We gaan (natuurlijk) door. In de shipping lane is het druk met 3 schepen die vrijwel tegelijkertijd uit de nevelen opdoemen. Het zicht is slechts enkele mijlen, wat echt duidelijk wordt als we steeds dichter onder de Engelse kust komen. Tegen de tijd dat we de kliffen zien, doemen ze al hoog op. We zijn slechts 2 tot 3 mijl er vandaan! Even later trekt plotseling de nevel weg en binnen een half uur varen we in de volle zon. Engeland toont zich van zijn mooie kant. We zijn net bij Hastings met zijn enorme hotel en vele flats. Eastbourne is dan niet ver meer en onder de kust worden de golven ook duidelijk minder.
Bij het strijken van het grootzeil slaat het noodlot toe. De val schiet een stukje omlaag en het zeil klappert als een wilde door de losse leuvers. Als we het beneden hebben, blijkt het op twee plaatsen gescheurd. We moeten op zoek naar een zeilmaker. De haven van Eastbourne is imposant met verschillende bassins omgeven door vele appartementen. We krijgen een plaatsje achterin de Noordelijke haven, waar ook weer diverse andere Nederlanders liggen. Het is al laat en we eten een soepje als diner. Dan slaat de vermoeidheid toe en is het al snel donker en rustig aan boord van de Ægir.
"
02aug
Eastbourne Marina - Brighton Marina
Een andere zeilmaker
Wind | N 2, ruimend W/ZW 3 |
Weer | Zon met af en toe wolkenvelden en een spat regen, 21°C |
Vertrek | 11:15 |
Aankomst | 15:30 |
Log | 1976,6 - 2000,3 (23,7 Nm) |
Gps | 21,2 Nm |
"s Morgens al vroeg naar de werf. De zeilmaker blijkt geen kantoor meer te hebben en vanuit huis te werken. Ik kan hem niet bereiken via de telefoon. Op de werf ook het nummer van een zeilmaker in Brighton gekregen. Deze kan me wel helpen, maar het zeil ophalen kost 90 pond. We gaan het dus maar brengen; we willen toch die kant op. De stroom loopt helaas al bijna tegen, dus we maken direct klaar voor vertrek. Na de sluis blijkt er nauwelijks wind te zijn die ook nog eens uit het noorden komt. We motoren naar Beachy head met zijn prachtige vuurtoren onder de rotsen. Daar krijgen we meer wind uit het oosten die doordraait naar zuid. We zetten de fok erbij die toch een knoop meer snelheid geeft en blijven vaart houden om op tijd in Brighton te zijn. De Noorderlicht heeft de tijd en vaart op genaker ver achter ons aan.
Ondanks de tegenstroom komen we redelijk op tijd in Brighton aan. Ik ga direct door naar de zeilmaker. Hij kan het zeil wel repareren, maar de leuvers moet hij bestellen. Die zullen pas dinsdag of woensdag aankomen. We zullen dus een paar dagen in Brighton moeten blijven, wat ook geen straf is. De weerberichten zijn trouwens niet bepaald gunstig met een constante westelijke wind. Het gaat nog een hele tour worden om de kanaaleilanden te bereiken.
"
05aug
Brighton Marina - Gosport Haslar Marina
naar de Solent
Wind | Noordwest 3-4 |
Weer | Zon met wolkenvelden, 20°C |
Vertrek | 06:30 |
Aankomst | 15:30 |
Log | 2000,3 - 2043,7 (43,4 Nm) |
Gps | 47,1 Nm |
"We hebben uitgerekend dat we rond 6:30 weg moeten en dat blijkt te kloppen. Voor ons lopen diverse schepen de haven uit en iedereen wendt de steven naar het westen. Het is helaas minder bezeild dan de voorspellingen aangaven en de golven van de wind van gisteren lopen nog door. We hebben daardoor een zeer scherpe koers waarbij we steeds stilvallen op de golven. Omdat de stroom ook niet echt meewerkt, wil het allemaal niet zo vlotten als we gehoopt hadden. Nienke wordt misselijk van de vreemde golfslag, maar nadat ze heeft gespuugd gaat het steeds beter. Als we eindelijk voorbij de ondiepte van Selsey bill zijn en overstag gaan, valt na een half uurtje de wind weg. We gaan motoren omdat we ook de stroom gaan tegenkrijgen en moeten dat blijven doen als de wind weer terugkomt: deze is pal tegen.
Op de Solent zijn de wedstrijden van Cowes week aan de gang. We kruisen een paar echte wedstrijdboten (Open 60?). Wat gaat dat ongelofelijk hard! Dan zetten we koers naar Portsmouth met zijn markante en fraaie Spinaker tower. We meren af aan de overzijde van de rivier in Gosport. Het was weer een lange dag, maar voorlopig de laatste. De Kanaaleilanden zijn met de huidige windvoorspellingen buiten bereik en we hebben besloten om de komende week rond de Solent door te brengen. We genieten van het uitzicht en de vele bootjes op de rivier die langs komen waaien. Na een zeer laat diner gaan we allemaal vrijwel direct naar bed, moe van een hele dag wind om de kop.
"
06aug
Gosport Haslar Marina - Swanwick Marina
Een overvolle rivier
Wind | Zuidwest 5-6 |
Weer | Bewolkt met regen en miezer, 18°C |
Vertrek | 15:30 |
Aankomst | 18:15 |
Log | 2043,7 - 2059,6 (15,9 Nm) |
Gps | 15,0 Nm |
We willen vandaag de River Hamble opvaren, maar het is pas tegen 9 uur 's avonds hoog water. We maken er daarom een middagrit van. In de ochtend nemen we de pont naar Portsmouth en hangen de toerist uit. We lopen over de historic dockyards en fotograferen o.a. de MHS Victory, het vlaggeschip van Engeland in 1511. Het lijkt erg op Chatham, maar dan commerciëler en drukker. Na de boodschappen en lunch varen we uit. We hebben een rif gezet uit voorzorg omdat we iedereen gereefd zagen binnenkomen en dat blijkt terecht. Buiten staat een stevige wind met stoten tot 25 knopen. Nadat we het ford in het water zijn gepasseerd draaien we richting Southampton. Het miezert en het zicht is beroerd: Wight is niet eens zichtbaar. Het gaat enorm hard met ruim 7 knopen door het water en ik schiet naar binnen om gauw een paar waypoints in de GPS te zetten. Het toont maar weer aan dat je altijd je tocht moet voorbereiden, ook als het een klein stukje is. We schieten door de North Channel en halen zelfs een snelheid van 9,1 knopen op het log (dus door het water). Zo hard heeft de Ægir nog nooit gevaren. Voor de ingang van de Hamble strijken we het grootzeil en gaan op de fok de rivier op. Ook nu halen we nog bijna 6 knopen. Ondanks het matige weer is het een prachtig gezicht met mooie landhuizen op beide oevers. De rivier zelf is bezaaid met schepen die in één van de 4 marina's liggen of aan de vele pontons en moorings in de rivier. Het lijkt erop dat elk beschikbaar stukje water in gebruik is.
Bij de laatste marina leggen we aan en gaan een plaatsje vragen. Na enig heen-en-weer gepraat tussen de havenmeesters krijgen we beide een plek naast elkaar. We komen haast niet weg van de kopsteiger (lagerwal) en moeten met veel motorgeweld, een spring en de nodige mankracht de kop wegdraaien. Als we eenmaal liggen, is het al laat. We drinken voor het eerst deze vakantie binnen een borrel en eten een hapje. Ook nu is het snel na het avondeten donker aan boord.
09aug
Buckler's Hard Beaulieu River - Yarmouth Harbour
Spelevaren op de Solent
Wind | Zuidwest 3-5 |
Weer | Zonnig, 24°C |
Vertrek | 10:30 |
Aankomst | 13:00 |
Log | 2069,8 - 2081,9 (12,1 Nm) |
Gps | 13,1 Nm |
"Als we opstaan is het bladstil op de rivier. We genieten van de prachtige natuur en het uitzicht vanaf de boot. Omdat de voorspellingen vrij veel wind geven voor de middag, gaan we op tijd weg. De rivier af moeten we motoren, maar zodra we de Solent op zijn, gaat het zeil erop. We moeten kruisen naar Yarmouth, maar dat is geen straf met dit heerlijke zeilweer. De stroom geeft ons een zetje in de goede richting en de wind waait lekker door. We worden ingehaald door een groot raceschip dat vlak achter ons langs kruist; wat een prachtig gezicht om die te zien varen!
In Yarmouth moeten we helaas aan een steiger liggen waar we niet naar de kant kunnen. We gaan daarom met het bijbootje van de Noorderlicht naar de kant. Yarmouth is een pitoresk authentiek dorpje met veel drukte rondom de haven en de langste houten pier van Engeland. We doen boodschappen en laden alles weer in het bootje om terug te brengen naar de boot. De avond brengen we aan boord door.
"
10aug
Yarmouth
Feest en Needles
Wind | West 3, toenemend 6-7 |
Weer | Eerst af en toe zon, later buien, 19°C |
Nienke is jarig! We hangen slingers binnen en vlaggen in de mast. Na het ontbijt eten we taart bij de koffie. Nienke krijgt cadeautjes van Endy en Angela en voelt zicht helemaal jarig. We gaan aan wal en dan met de bus over het eiland richting de Needles. Wight is prachtig, zeker in het zonnetje en we zien de mooiste vergezichten vanuit de dubbeldekker. Bij de Needles bezoeken we de "Old Battery", een fort waarvanuit de kanonnen de vijandige schepen konden bestoken. We hebben schitterend uitzicht over de Solent en het kanaal. De kinderen doen een soort zoektocht naar kleine soldaatjes die in de verschillende kamers zijn verstopt.
Als we terugkomen heeft Endy een nieuw weerbericht voor ons: West 5 tot 7. Het lijkt allemaal mee te vallen, maar dan begint het steeds harder te waaien, tot 30 knopen in de haven. We gaan dus niet meer naar Cowes, wat we eigenlijk in de middag hadden willen doen. We spelen spelletjes en bekijken de boten die binnenkomen en soms met veel moeite aanleggen. 's Avonds gaan we met de watertaxi (1 pond p.p.) naar de kant en zoeken een restaurant om te eten. Nienke mag kiezen, maar waar ze heen wil (pannekoeken) is vol en ook de 2e optie (steengrillen) moeten we even wachten. We lopen een rondje en als we terugkomen duurt het nog een kwartier. We gaan wat drinken aan de overkant en willen juist wat anders gaan zoeken als ze ons komen halen. Het blijkt een schot in de roos. We eten een heerlijke Chateaubriand (zelf bakken op de hete steen) met echte franse frietjes. Als we terugkeren op de boot, is het al laat en de wekker gaat op 5:45. Een kort nachtje dus.
11aug
Yarmouth Harbour - Brighton Marina
Spelevaren op de Solent
Wind | West/Zuidwest 1-4 |
Weer | Zonnig, 21°C |
Vertrek | 06:30 |
Aankomst | 16:00 |
Log | 2081,9 - 2132,1 (50,2 Nm) |
Gps | 56,4 Nm |
We gaan met de kentering weg en dan is het bladstil. De motor moet helaas het werk doen de komende uren. Volgens het weerbericht komt er wind (ZW 3-4), maar die wil maar niet gaan waaien. We krijgen een prachtige zonsopgang voorgeschoteld en daarna wordt het snel warmer. De kinderen slapen de eerste 2 uur nog en kunnen een beetje bijkomen van de late avond gisteren. De hele Solent is vlak en stil en we gaan er snel doorheen met 3 knopen stroom in de rug. Bij Selsey Bill gaan we door het gaatje tussen de banken. Zelfs met dit weer staan er flinke golven. Als je het niet zou weten, zou je er niet doorheen durven gaan. Ook hier veel stroom, we lopen bijna 9 knopen. Daarna vlakt het snel af. Juist als we ons er bij neergelegd hebben dat we alles moeten motoren, komt de wind. De laatste 15 mijl kunnen we zeilen. De Noorderlicht zet de genaker, maar bij ons aan boord is er geen animo voor. Iedereen ligt te genieten van het zonnetje en de rust nu de motor uit is. We komen op een keurige tijd in Brighton aan. De terugreis is begonnen!
12aug
Brighton Marina - Eastbourne Marina
Modder en een vliegshow
Wind | West 2-4 |
Weer | Zonnig met wolkenvelden, 19°C |
Vertrek | 10:30 |
Aankomst | 14:15 |
Log | 2132,1 - 2147,6 (15,5 Nm) |
Gps | 20,7 Nm |
We gaan met de kentering weg en dan is het bladstil. De motor moet helaas het werk doen de komende uren. Volgens het weerbericht komt er wind (ZW 3-4), maar die wil maar niet gaan waaien. We krijgen een prachtige zonsopgang voorgeschoteld en daarna wordt het snel warmer. De kinderen slapen de eerste 2 uur nog en kunnen een beetje bijkomen van de late avond gisteren. De hele Solent is vlak en stil en we gaan er snel doorheen met 3 knopen stroom in de rug. Bij Selsey Bill gaan we door het gaatje tussen de banken. Zelfs met dit weer staan er flinke golven. Als je het niet zou weten, zou je er niet doorheen durven gaan. Ook hier veel stroom, we lopen bijna 9 knopen. Daarna vlakt het snel af. Juist als we ons er bij neergelegd hebben dat we alles moeten motoren, komt de wind. De laatste 15 mijl kunnen we zeilen. De Noorderlicht zet de genaker, maar bij ons aan boord is er geen animo voor. Iedereen ligt te genieten van het zonnetje en de rust nu de motor uit is. We komen op een keurige tijd in Brighton aan. De terugreis is begonnen!
13aug
Eastbourne Marina - Dover Marina
Wisselend weer en dolfijnen
Wind | Noordwest 2 -> Zuid 4-5 |
Weer | Zonnig met wolkenvelden, later buien met onweer, 19°C |
Vertrek | 10:00 |
Aankomst | 17:30 |
Log | 2147,6 - 2183,3 (35,7 Nm) |
Gps | 45,3 Nm |
We vertrekken om 10 uur en hebben dan 9 uur lang de stroom mee richting Dover. Het lijkt in het begin een eenvoudig ritje te worden; Noordwest 3 en zo'n 5 knopen op het log. Al gauw valt echter de wind weg. We proberen het nog met de genaker, maar ook die krijgen we niet meer vol. We motoren een uurtje en dan gaat het ineens vanuit het zuiden waaien (voorspelling: NW 3-4). Met halve wind schieten we prima op. Plots horen we gesnuif achter ons en als we omkijken zien we een stel dolfijnen achter ons zwemmen. Echt een belevenis! Ze zwemmen even mee en verdwijnen dan weer. Later zien we ze nog 2x, soms op slechts een meter van de boot.
Bij Dungerness krijgen we de wind, die inmiddels stevig doorwaait, pal achter. We draaien de fok weg en zetten koers naar Dover. De lucht betrekt en we krijgen een buitje over. Voor ons zien we een rolwolk boven Dover met daarin de nodige onweer. Gelukkig blijft deze ons bespaard, maar vlak voor de haven krijgen we wel een dikke bui met veel regen. De wind valt volkomen weg en komt dan ineens uit het noorden. In de zeikende regen halen we het zeil omlaag en leggen aan. Onze laatste bestemming in Engeland is bereikt, de volgende stop is in Frankrijk of België.
14aug
Dover
Dover Castle
Wind | Noord 2-3 |
Weer | Buien afgewisseld met opklaringen, 17°C |
We blijven een dagje in Dover, waar we nog nooit eerder zijn geweest. Bovendien komt er slecht weer aan en liggen we hier goed beschut. We slapen uit en brunchen uitgebreid. Daarna gaan we richting Dover Castle. We moeten een flink stukje omhoog, maar het is prima te doen. Als we binnenkomen door de poort, komt ook de brandweer eraan. Er blijkt een brandalarm af te zijn gegaan in de geheime tunnels uit de 2e wereldoorlog. Helaas blijven deze daardoor de hele dag gesloten en kunnen we die niet bezoeken. De rest van Dover castle is het bekijken meer dan waard. Vooral de "Great Tower", die weer is ingericht in de tijd van Henry II (13e eeuw) is erg mooi en het uitzicht vanuit de toren adembenemend. Er lopen ook een aantal toneelspelers rond, gekleed uit die tijd en zowel Esmi als ik worden min of meer vrijwillig uitgenodigd om mee te doen. We vermaken ons kostelijk en de tijd vliegt om.
's Avonds gaan we uit eten in een soort café restaurant dat bij één van de twee jachtclubs hoort. Er is een feestje aan de gang waar vooral veel min of meer dronken "dames" rondlopen. We hebben voortdurend entertainment tijdens het eten. Daarna gaan we naar het vuurwerk, want de Dover regatta is dit weekend. Het is werkelijk prachtig met zelfs vuurwerk op/in het water. De voorspellingen voor morgen zijn niet best. Waarschijnlijk blijven we nog iets langer...
17aug
Dover Marina - Duinkerke YCMN
Vroegertje
Wind | West 4-5 |
Weer | Bewolkt met af en toe een bui, 19°C |
Vertrek | 04:30 |
Aankomst | 11:30 |
Log | 2183,3 - 2220,0 (36,7 Nm) |
Gps | 42,4 Nm |
We staan om 4 uur op en maken om 4:30 los. Het is in de haven van Dover licht door de enorme lantaarnpalen, maar als we de pieren uitgaan is het nog erg donker. In het duister kunnen we de golven niet goed zien, maar ze gaan nog flink te keer voor de haven. Als we iets verder buiten zijn, wordt het wat rustiger hoewel de deining van de storm nog aardig doorstaat. De kinderen liggen binnen te slapen; Nienke op de langsbank en Robin achterin. De zonsopgang is prachtig. We zitten dan midden in de shipping lane en kunnen zeilen. Het eerst uur is op de motor gegaan. Als we de shipping lane uit zijn, gaan we richting Duinkerke sturen. We zien dat er weer een leuver is gesneuveld en even later nog twee. We kunnen niet anders dan het 2e rif zetten om de druk uit het zeil te halen en te voorkomen dat er nog meer stuk gaan. Met de fok erbij kunnen we lekker blijven zeilen, maar als het in de vaargeul plat voor het lappie gaat, dan moet de fok eraf en de motor erbij. Het begint ook te regenen en het is duidelijk dat Duinkerke onze eindbestemming voor vandaag wordt. 's Avonds gaan we eten in het restaurant van de club en dat smaakt prima. De Fransen zijn toch wel veel betere koks dan de Engelsen.
18aug
Duinkerke YCMN - Blankenberge De Vrije Noordzeezeilers
Langs de Belgische kust
Wind | West/Noordwest 4-5 |
Weer | Halfbewolkt, 21°C |
Vertrek | 06:15 |
Aankomst | 11:30 |
Log | 2220,0 - 2248,2 (28,2 Nm) |
Gps | 35,1 Nm |
"Wederom een vroege dag. We moeten even wachten op een binnenkomend vrachtschip en dan kunnen we in het ochtendgloren naar buiten. We hebben wederom wind pal van achteren. Met twee schoten maken we een bullentalie om ongewenst gijpen te voorkomen. Het waait niet hard en we varen soms meer op de stroom dan op wind. Langs de kust hangen zware buien en één daarvan komt de zee op en geeft veel wind en zelfs een kleine waterhoos voor ons. Plots varen we hoog aan de wind de bocht van de geul door. Daarna hebben we een perfect half windje en vliegen we met 7 knopen door het water, wat een grondsnelheid van ruim 9 knopen oplevert. Binnen de korste keren sturen we op de kranen van Zeebrugge af. Nienke wordt tegen half 10 wakker en komt eens buiten kijken. Robin houdt het zelfs nog een half uur langer uit in bed. We zijn dan al bijna voor de pieren van Blankenberge.
In de stad maken we een wandeling en gaan daarna midgetgolf en midgetsnooker spelen in het park. 's Avonds eten we samen met Endy en Angela mosselen. We kiezen voor het mosselhuis dat bepaald geen aanrader blijkt. Toch hebben we er een gezellige avond van gemaakt.
"
19aug
Blankenberge De Vrije Noordzeezeilers - Scheveningen Jachtclub
Hobbelen
Wind | Zuidwest 4-5 |
Weer | Halfbewolkt, 22°C |
Vertrek | 06:45 |
Aankomst | 18:30 |
Log | 2248,2 - 2307,1 (58,9 Nm) |
Gps | 67,9 Nm |
De stroom gaat steeds later lopen. Na veel rekenen en puzzelen hebben we gekozen om met de laatste tegenstroom te vertrekken om zoveel mogelijk van de meestroom te gebruiken. Eenmaal buiten blijkt de wind veel zuidelijk dan ""beloofd"" en bovendien trekt een fikse bui over. We steken een stuk naar buiten en lopen zo de meeste regen mis. We willen naar Scheveningen, dus het wordt een lange rit met de wind wederom pal van achteren. Ik heb een andere constructie voor de lijnen gekozen en dat werkt niet goed, dus we bouwen het weer om. De stroom loopt tussen de eilanden steeds naar binnen waardoor de meestroom behoorlijk tegenvalt en er flinke knobbels staan waar ons bootje flink op tekeer gaat. Iedereen houdt zich gelukkig goed en als we in de buurt van Rockanje komen wordt het duidelijk rustiger. In de Maasmond komen we tussen de ferries terecht en moeten zelfs een stukje mee varen richting de pieren. Het laatste stukje naar Scheveningen is in vergelijking met de rest een makkie. De zee is inmiddels erg kalm geworden en met de laatste vloedstroom lopen we de haven binnen.
We zijn inmiddels weer dicht bij huis. In vier dagen hebben we vier havens in vier verschillende landen bezocht!
22aug
Enkhuizen Buitenhaven - Lelystad Houtribhaven
De laatste dag
Wind | Zuidwest 4-5 |
Weer | Halfbewolkt, 23°C |
Vertrek | 09:45 |
Aankomst | 13:00 |
Log | 2371,3 - 2389,0 (17,7 Nm) |
De laatste dag van de vakantie is aangebroken. We moeten dus terug naar Lelystad. Met een stevige wind in de rug gaat het hard, we lopen tussen de 7 en 8 knopen. Bij de kop van het Enkhuizerzand draaien we naar de wind en zetten een rif. We kruisen het laatste stuk en liggen rond lunchtijd in onze eigen box. Ton en Joke komen langs en eten een broodje mee. Daarna gaan we inpakken en halen de restanten van 4 weken vakantie van boord.
We hebben deze vakantie zo'n 650 mijl afgelegd op het log en zijn met de Ægir zuidelijker en westelijker dan ooit gevaren. Hierbij hebben we voor het eerst Frankrijk bezocht. Met 20 vaardagen hebben we veel gezeild en veel gezien.