titelbalk

4Mei Lelystad Houtribhaven Poetsen en stouwen

WindZW 3-5
WeerZonnig, later licht bewolkt 16ºC

Op een koude winter met de boot wederom in het ijs volgde een in verhouding nog kouder voorjaar. Tegen Pasen moesten we vanwege de seizoenstart terugvaren naar onze eigen box, die bezet bleek. Het volgende weekend weer terug naar onze winterplek en twee weken daarna eindelijk naar onze eigen box. Buiten die korte ritjes zijn we niet aan boord geweest tot afgelopen zondag. Eindelijk was het weer goed genoeg om de boot zomerklaar te maken. De high aspect is in het voorjaar voorzien van een blauwe UV band zodat we de hoes niet meer hoeven te gebruiken. Het nieuwe grootzeil is helaas nog niet gereed, dus we hebben het oude zeil nog maar eens aangeslagen.
Vandaag zijn we druk met poetsen, schoonmaken, boodschappen stouwen en verder klaarmaken van de boot. Als we klaar zijn, loopt het al tegen de avond, dus varen zit er niet meer in. Met een vrije maandag erbij hebben we echter nog een mooi weekend voor de boeg.

5Mei Lelystad - Enkhuizen (Buitenhaven) Een rustige start van het seizoen

WindZW 1-3
WeerZonnig, 17ºC
Vertrek10:45
Aankomst15:30
Log4754,6 - 4766,8 (12,2 Nm)

Na een koele nacht waarin de honden uiteindelijk de warmte van ons bed opzochten, hebben we al vroeg een prachtige ochtend. Als we vertrekken is het in het zonnetje heerlijk warm. Buiten de haven zetten we eerst de reeflijnen erin en vervolgens dobberen we richting de Flevo Marina. Na de bocht gaan we iets gunstiger varen en komt er wat snelheid in. Halverwege gaat de stuurautomaat piepen omdat de spanning te laag is. De accu blijkt erg snel leeg te lopen. Zonder automaat zeilen we met een rustig gangetje verder totdat de wind ineens helemaal wegvalt en we op de motor verder moeten. Bij Enkhuizen neemt zoals altijd de wind weer toe en kunnen we nog even zeilen.
In de haven is het rustig, we hebben zelfs een plekje langs de kade. We genieten heerlijk van een hapje en drankje in de zon met salsa muziek op de achtergrond (bevrijdingsdag). 's Avonds spelen we ouderwets een potje Cluedo wat weer erg gezellig is.

6Mei Enkhuizen (Buitenhaven) - Lelystad Een mooie reis terug

WindN 3-4
WeerZonnig, 20ºC
Vertrek12:30
Aankomst16:00
Log4766,8 - 4779,9 (13,1 Nm)

Vannacht is - nadat de walstroom uitschakelde - de accu opnieuw leeggelopen. We kunnen gelukkig nog even laden, maar het lijkt erop dat de accu een echt probleem heeft. De ochtendwandeling met de honden is een genot met nauwelijks wind en een al warm zonnetje. Daarna halen we broodjes bij de winkel direct achter de dijk en ontbijten in de kuip. We hebben geen haast en maken er een luie ochtend van. Pas na twaalven maken we los op terug naar huis te gaan. Buiten blijkt er meer wind te zijn dan voorspeld, we kunnen heerlijk zeilen. De koers wordt steeds ruimer en het loopt prima, hoewel er nog te weinig wind is voor hoge snelheden. Na een paar uurtjes uiterst relaxed zeilen zijn we weer terug in onze eigen box
Ton komt aan boord om te kijken naar de accu. Het blijkt dat er bijna geen water meer in zit. We halen accuwater om bij te vullen. Nu maar hopen dat de accu geen al te grote klap heeft gekregen.

BZc Pinksterweekend 17-20 mei 2013

17Mei Lelystad Een nieuwe accu

WindNW 3
WeerBewolkt met regen, 12ºC

De accu is echt stuk, dus we hebben een nieuwe gekocht. Uiteindelijk gekozen voor een 180 Ah (oude was 135 Ah). Na een korte werkdag hebben we de spullen ingepakt voor onze jaarlijkse BZc pinksterweekend evenement, zodat we rond half zes 's avonds aan boord zijn. We plaatsen eerst de accu die we zekeren met een sjorband en klosjes zodat de accu niet meer van zijn plaats komt. Daarna gaan we eten en op tijd slapen. Morgen willen we vroeg weg richting Hoorn, waar we tussen 12 en 14 uur verwacht worden.

18Mei Lelystad - Hoorn (Binnenhaven) Gezellig weerzien

WindWZW 4-5
WeerBewolkt met vooral 's morgens regen, 12ºC
Vertrek09:30
Aankomst12:30
Log4779,9 - 4795,7 (15,8 Nm)

Als de wekker om 7 uur gaat, tikt de regen op het dak en horen we de wind fluiten door het want. Bovendien is het koud. We besluiten een uurtje later te vertrekken in de hoop dat de regen stopt en de wind minder wordt. Het wordt inderdaad droog, maar de wind blijft een stuk harder doorstaan dan voorspeld. Om 9:30 zijn we de enige boot voor de sluis. We worden snel geschut en liggen om 10:00 buiten de pieren onder zeil op weg naar Hoorn. Het is krap bezeild en met een dikke windkracht 5 varen we op high aspect en gereefd grootzeil over een hobbelig Markermeer.
Lotje heeft wat moeite om haar draai te vinden, maar de rest is eigenlijk gauw gewend. Eenmaal op het water is het toch wel lekker, ondanks de veel te late temperaturen voor de tijd van het jaar. Gisteren was het de koudste 17 mei sinds 1972. Naarmate we meer aan hogerwal komen, worden de golven minder en loopt de snelheid op. Als de wind vervolgens iets krimpt, is Hoorn precies bezeild. Uiteindelijk lopen we na 2,5 uur zeilen de haven van Hoorn binnen.
Daar is het een drukte van belang, want een groot deel van de 40 deelnemende schepen is inmiddels gearriveerd. Als we liggen, komt de Mar-Ing naast ons; die hebben we een paar jaar niet gezien omdat ze Zeeland als thuishaven hebben gehad. We lopen een leuke GPS puzzeltocht door Hoorn - zo kijk je eens heel anders naar de stad - en houden daarna een steigerborrel op de Oude Doelenkade. Het is weer ouderwets gezellig met veel bekende, maar ook veel nieuwe gezichten. 's Avonds eten we op de driemaster Abel Tasman die zelfs nog uitvaart. Ondanks dat alle zeilen op gaan, komen we niet vooruit. De wind is inmiddels volledig weggevallen. Na het eten en feesten aan boord, keren we tegen middernacht moe maar voldaan terug aan boord. De kinderen moeten we oppikken bij de Jolly Roger waar ze zich prima met de andere kinderen vermaakt hebben.

19Mei Hoorn - Hoorn (wedstrijd) Soms loopt het niet

WindNO 1-2, toenemend 3-4
WeerWisselend bewolkt, 15ºC
Vertrek09:30
Aankomst14:30
Log4795,7 - 4813,8 (18,1 Nm)

Ook vandaag gaat de wekker vroeg. Om 8:30 moeten we verzamelen voor het "palaver" waar de wedstrijdbaan wordt verteld die we vandaag gaan varen. Robin en Nienke willen - net als vorig jaar - aan boord van het startschip de Jolly Roger en varen dus niet mee met ons bij de wedstrijd. We maken om 9:15 los om naar de start te varen. Het startschip heeft echter problemen, zodat de start wordt uitgesteld naar 10:15. Er staat nauwelijks wind, maar desondanks is de start erg rommelig; de seinen zijn volkomen onduidelijk, totdat we horen "dit was het 1 minuut sein" en vrijwel direct daarna het startsein. Ondanks dat zijn we goed weg en komen als 3e bij de eerste boei aan. Met onze high aspect op, maken we echter veel te weinig snelheid om weg te komen en op het lange voor-de-windse rak naar Edam moeten we met een vliegende melkmeid al gauw het onderspit delven. Als we ook nog allemaal domme fouten maken (genua schootblokken verkeerd, klapschroef niet ingeklapt, fout trimmen) en de verkeerde keuze op het laatste kruisrak, komen we uiteindelijk als één van de laatsten over de finish.
Daarna worden we uitgenodigd voor een drakenboot race, waar een aantal mensen zeer fanatiek aan mee doet. De boten gaan behoorlijk hard en er wordt een mooie afvalrace gehouden. Daarna volgt een nieuwe steigerborrel met wederom heerlijke en overvloedige haring. De borrel gaat bijna ongemerkt over in het diner omdat iedereen vanwege de koude wind toch de warmte opzoekt van het restaurant. Ook vandaag is het eten prima verzorgd en daarnaast kunnen we genieten van mooie foto's, diverse prijsuitreikingen en natuurlijk de levendige gesprekken onderling. De organisatie wordt zeer terecht in het zonnetje gezet. Ze hebben weer een puike prestatie geleverd.

20Mei Hoorn - Lelystad Pruttelen in de regen

WindZW 1-2
WeerBewolkt, later langdurig regen; 13ºC
Vertrek12:30
Aankomst16:00
Log4813,8 - 4829,1 (15,3 Nm)

Vandaag kunnen we een beetje uitslapen. Als we bovendeks komen is de wereld verstild in een nevelig ochtendlicht. Langzaam maar zeker komt er leven in de haven en vertrekt men naar de ontbijtlocatie in de stad. We ontbijten samen met de bemanning van de Futuro Nuovo en door het gezellige gesprek blijven we hangen tot na elven. Terug bij de boot maken we ons klaar voor vertrek. Nog altijd is het vrijwel windstil, maar we willen een beetje op tijd thuis zijn. Buiten de haven gaat de motor aan en in combinatie met de stuurautomaat brengt die ons in een saaie tocht terug naar Lelystad. Het begint ook nog te regenen en dat houdt niet meer op. Met de zeilpakken aan gaan we door de sluis en leggen vast in onze eigen box. Een geslaagd lang weekend is ten einde, helaas zoals als het hele jaar veel te koud.

Oefenrondje 25 mei 2013

25Mei Lelystad - Lelystad Rondjes op de motor

WindNW 4-5
WeerZwaar bewolkt, later regen; 12ºC
Vertrek18:00
Aankomst20:00
Log4829,1 - 4831,0 (1,9 Nm)

Na een lange hockeydag gaan we met Peter en Hannie Slottje naar de boot om te oefenen met het manoeuvreren. Ze gaan komende zomer flottielje varen in Griekenland en willen wat ervaring opdoen met een grotere zeilboot. Het weer werkt niet mee. Er is regen op komst, het is koud en erg staat een stevige noordwester, zo'n 15 tot 20 knopen in de haven. We maken los en varen naar de dijk waar we onder hoge wal en uit de vaarroute kunnen oefenen. We spelen met het voor- en achteruit varen, boot op de wind houden en simuleren het ankeren. Daarna varen we terug naar de haven om te oefenen met aanleggen. We leggen eerst aan hogerwal vast aan de meldsteiger, wat na 3x lukt. Dan gaan we eerst even eten en koffie drinken.
Als we klaar zijn, begint het steeds harder te regenen en besluiten om ermee te stoppen voor vandaag. Binnenkort, als het weer hopelijk beter wordt, gaan we nog een keertje varen en dan ook wat zeilen.

Weekend Hoorn 6 en 7 juli

6Juli Lelystad - Hoorn (gemeentehaven) Eindelijk!

WindNO 3-4
WeerZonnig; 22ºC
Vertrek10:45
Aankomst14:45
Log4831,0 - 4846,2 (15,2 Nm)

De lente heeft het dit jaar volledig laten afweten. Zes maanden op rij is het kouder dan normaal en met name in de weekenden staat er veel wind. We hebben ook nog andere "verplichtingen" en komen de hele maand juni niet aan zeilen toe. Juli begint een stuk beter. Voor het eerst dit jaar is het meer dan 3 dagen achter elkaar mooi weer. Vandaag gaan we richting Hoorn, waar we hebben afgesproken met Endy en Angela die volgend weekend al op vakantie gaan.
We zijn vroeg op de boot en maken klaar voor vertrek in uitstekende omstandigheden. Een lekker windje 3, zon en niet al te warm. De sluis is inmiddels in zomerstand; pas als er voldoende zeilboten zijn, wordt er geschut zodat we er een dik uur over doen om op het Markermeer te komen. In de kom voor de Bataviahaven is het windstil, zodat we rustig ons zeil kunnen hijsen. Buiten het Franse gaatje staat echter veel meer wind en al gauw lopen we dik 6 knopen. Het nieuwe zeil doet het uitstekend, we lijken echt harder te gaan dan met het oude zeil en het staat er prachtig bij. Ook de trim zie je direct terug in de vorm. We genieten met volle teugen van eindelijk weer eens een goed zeilweertje en eigenlijk komt Hoorn veel te snel dichtbij. In minder dan 3 uur liggen we voor de haven en gaan de zeilen naar beneden. We tanken bij de bunkerboot (126 liter deze keer) en halen een nieuwe reserve gasfles. Daarna varen we de inmiddels volle gemeentehaven in. We mogen naast de Noorderlicht aanmeren, die weer vastligt aan een aantal andere bekende clubleden. Ook de Nicria komt nog binnen en mag dwars achter de rest liggen. Zelfs de havenmeester schiet in de lach als hij ziet hoe er is vastgelegd.
We borrelen met onze zeilvrienden en genieten ook nu nog van het heerlijke weer. De zon heeft zijn werk gedaan en Esmi en ik zijn aardig rood gekleurd. Na de borrel gaan we naar de Loods voor een eenvoudige doch voedzame maaltijd voor een eerlijke prijs. We eten heerlijk met warm appelgebak toe. Als we terugkomen slaat de vermoeidheid toe. We wandelen met de hondjes en gaan dan te kooi. Robin, die nog heeft zitten kaarten bij Flip aan boord, komt pas aan boord als bij ons de luikjes dicht zijn. De kinderen worden groot...

7Juli Hoorn - Lelystad Naar de Rede van Batavia

WindONO 2 -> NW 4
WeerZonnig; 23ºC
Vertrek09:45
Aankomst16:30
Log4846,2 - 4865,5 (19,3 Nm)

We moeten even op gang komen na de gezellige avond van gisteren. Esmi heeft bovendien minder goed geslapen doordat ze verbrand is in haar nek. Na een kopje koffie en een heerlijk ontbijt gaat het een stuk beter. De reserve gasfles die we gisteren gekocht hebben komt direct van pas. Al tijdens het ontbijt is het gas op en moeten we hem in gebruik nemen. We willen op tijd terug zijn en maken na het eten klaar voor vertrek. Endy is nog onder zeil, dus we nemen afscheid van Angela, zwaaien naar de rest en maken los. Het lijkt een motortochtje te gaan worden, maar buiten de haven staat toch wat wind. We hijsen de zeilen en lopen al gauw 4 knopen, met slechts 7 knopen echte wind! We zijn erg blij met ons nieuwe zeil, zo is het zelfs met weinig wind nog leuk. Gaandeweg neemt de wind iets toe en wordt ook wat ruimer, zodat we de koers kunnen verleggen richting de vertrouwde "paal van Lelystad". Ook vandaag is het subliem zeilweer met nauwelijks golfslag en een heerlijke wind en zon. We genieten met volle teugen, maar zien langzamerhand steeds meer bemanningsleden naar beneden vertrekken. Op een gegeven moment zeilen Nienke en ik alleen, terwijl de rest - inclusief de honden - ligt te slapen. Nienke stuurt een flink stuk, ze is inmiddels zo groot dat ze bijna over de buiskap heen kan kijken.
Eenmaal in Lelystad leggen we aan in de Bataviahaven, waar Bas, Saskia en de kinderen Pam en Lars aan boord komen. De jongens gaan direct zwemmen in het nog koude water, terwijl wij ons te goed doen aan een grote watermeloen. Daarna gaan we een stukje varen. Het waait inmiddels harder, een dikke 4 uit NW, zodat we alleen op de fok een rondje maken via het Franse gaatje en de zuid ingang weer terug. Daarna richting sluis waar we wederom lang moeten wachten. De bakboord sluis gaat zelfs 2x voor ons neus dicht om een vrachtschip van noord naar zuid te schutten. We zijn een dik uur verder als we eindelijk in de box liggen. Daar drinken we een wijntje en met franse kaasjes. Het echte zomer-vakantie gevoel begint te komen.
We sluiten af met een etentje bij de Rede van Bataviahaven, een zusje van de Rede in Dronten. We kunnen buiten eten, het is nog altijd heerlijk weer. Het smaakt allemaal prima, en voldaan rijden we terug naar huis. Het lijkt erop dat het mooie weer nog even aanhoudt. Komend weekend misschien nog lekker zeilen en de woensdag daarna begint onze vakantie. Misschien toch nog een beetje zeilseizoen dit jaar.

Urk en terug in één dag

14Juli Lelystad - Urk - Lelystad Met Koen naar het strand

WindNW 3
WeerZonnig met sluierwolken; 29ºC
Vertrek11:30
Aankomst Urk14:00
Vertrek Urk 15:15
Aankomst17:15
Log4865,5 - 4883,3 (17,8 Nm)

De laatste zondag voor onze vakantie gaan we nog een dagje zeilen met Koen. Dit hadden we in de winter al beloofd, en eindelijk is het zover. Koen heeft er vreselijk zin in en staat ons bij de deur al op te wachten. We drinken nog even koffie met gebak bij Mirjam en Edwin en gaan dan richting haven. De wolken beginnen juist op te trekken en de eerste blauwe gaten worden zichtbaar. Ook de wind neemt wat toe, genoeg om te kunnen zeilen. We kiezen Urk als bestemming, mooi bezeilde koers en dan kunnen de kids nog even naar het strand. Koen staat trots te sturen en schiet af en toe naar binnen om met Robin op de telefoon te spelen. Maar dan is hij al snel weer buiten, want binnen wiebelt het toch wel veel...

koenurk

Koen aan het roer - volle concentratie op het sturen

Op Urk gaan direct de zwembroeken aan, schep mee en over de dijk naar het strand. Terwijl wij de honden uitlaten, zijn ze heerlijk aan het afkoelen in het toch nog frisse IJsselmeer. Dat vinden de honden ook een goed idee; Allebei het water in en daarna drijfnat mee naar de boot. Wij blijven een dik uur en maken dan weer los voor de terugreis. Er is wat meer wind en we gaan dik 6 knopen met een heerlijk lopend windje. In de luwte van de dijk raken we niet alleen de golfslag, maar ook de wind kwijt. Uiterst relaxed varen we het laatste stukje naar de haven. Daar gaat de Cobb aan en eten we heerlijk van de BBQ.