titelbalk
Zeiljacht ÆGIR
Belevenissen aan boord van onze Bavaria 34 Cruiser
Vakantie 2014 - deel 3



03aug Stubbekøbing Havn - Vejrø Havn Flitsende dag


WindOost 2-3, ruimend Zuidwest 3-4, later afnemend 1-2
WeerZon, wolken, regen, onweer en weer zon, 27°C
Vertrek06:45
Aankomst11:15
Log5967,9 - 5992,4 (24,5 Nm)
Gps26,1 Nm


We zijn toevallig vroeg wakker en het is heel erg stil. Geen geklots meer tegen het achterschip en ook de boot beweegt niet meer. We kijken elkaar aan en weten genoeg. We gaan varen. Aan het eind van de middag wordt immers regen verwacht en dat willen we voor zijn. Nadat de honden zijn uitgeweest maken we klaar voor vertrek en nog voor zevenen varen we op het smalle water tussen Bogø in Falster. De weinige wind komt van achteren, dus het is vooral de motor die het werk doet. De fok staat wel bij, maar levert nauwelijks extra vaart. Ondertussen probeer ik de viezigheid van de autobanden van de boot en de stootwillen af te spoelen. Het meeste gaat weg, maar er blijven nog wel wat donkere plekken achter. Later maar eens met een goed poetsmiddel schoonmaken.

0803-1

Zo zwart hebben de banden afgegeven

Als we onder de bruggen door zijn, zien we aan bakboord een donkere wolk aankomen die voor ons langs lijkt te trekken. We krijgen een staartje mee waarvan we toch nog best nat worden. Achter de bui ruimt de wind naar het zuiden en kunnen we heerlijk zeilen. Helaas is het van korte duur, want even later draait de wind door naar het zuidwesten en is de koers ineens niet meer bezeild. Uit de bui die voor ons langs is gegaan, zien we ineens een andere bui aankomen die een hele andere richting op gaat, van zuidwest naar noordoost. Het begint te flitsen aan de horizon. We vertrouwen het weer niet echt en besluiten de dichtstbijzijnde haven op te zoeken. Dat is de haven van het kleine eiland Vejrø, zo'n 4 mijl van onze positie. We verleggen koers en hopen tijdig binnen te zijn. Dat lijkt lang te lukken, maar dan gaat het toch nog hard. Vlak voor de haven komen we in een hoosbui terecht met flinke windstoten. We gaan bijliggen, want zo willen we de haven niet invaren. Plotseling zien we de bliksem vlak bij ons inslaan in het water. De vonken springen van het water en we ruiken een soort vreemde brandlucht. Gelukkig doet alle apparatuur het nog, maar dit scheelde wel erg weinig. Niet veel later wordt de regen minder en valt de wind weg. We varen de haven binnen en er is meer dan genoeg plek.

0803-2

Vuurtoren van Vejrø

We hadden al gelezen dat het een dure haven was, maar schrikken toch wel van de prijs: 450 kronen, ofwel 60 euro voor een nachtje. Dat is bijna 3x zoveel als de gemiddelde haven. Van de buren horen we dat het inderdaad de duurste haven van heel Denemarken is, maar daar zit wel alles bij in : zeer luxe douches, wasmachine en droger, stroom, water, internet, mountainbikes en zelfs briketten voor de barbecue. Als de regen is weggetrokken, pakken we de fietsen - sloten kennen ze hier niet - en gaan in een uurtje het eiland rond. Vroeger woonde hier een kleine gemeenschap van bijna 100 mensen, maar het eiland raakte sterk ontvolkt. Het is nu privé bezit van een rijke Deen die er voor veel geld allerlei voorzieningen heeft neergezet met zelfs een airstrip en een helicopter landingsplaats. Er is veel natuur en we komen wilde hoenders, een hert en zelfs een kleine slang tegen onderweg.

0803-3

Barbecue op zijn Deens

's Avonds gaan we op z'n Deens. We dekken één van de picknicktafels en stoken een barbecue vuurtje met briketten en aanmaakblokjes van onze Deense buren, die de tafel naast ons in gebruik nemen en hetzelfde vuurtje gebruiken. We eten heerlijk en hebben een leuk gesprek met de buren die nog enkele suggesties voor leuke havens hebben. Na het bestuderen van de weerkaarten willen we echter proberen om komende vrijdag de duitse bocht door te gaan, tussen twee fronten door. We gaan ons dus richten op het tijdig terug zijn in Cuxhaven.

Home Home Home Home gastenboek



04aug Vejrø Havn - Spodsbjerg Turistbådehavn Een nat begin


WindNoordwest 3-4, geleidelijk afnemend variabel 1-2
WeerZon met wolkenvelden, 24°C
Vertrek11:45
Aankomst15:30
Log5992,4 - 6012,4 (20,0 Nm)
Gps20,7 Nm


''s Nachts begint het te regenen met een enkele klap onweer en de regen houdt niet meer op tot de volgende ochtend. We draaien ons nog maar eens om terwijl de druppels onophoudelijk op het dek tikken. Als het eenmaal droog is en we buiten kijken, zien we pas hoeveel water er naar beneden is gekomen. Op de grasvelden staan enorme plassen en het pad naast de steiger staat zeker 5 centimeter onder water. Veel later dan de bedoeling was, halen we de verse broodjes bij de receptie. Na ontbijt en klaarmaken van de boot loopt het al tegen de middag als we eindelijk vertrekken van dit idyllische eiland met exorbitante prijzen.

0804-1

6000 mijl op de teller

We hebben heerlijk zeilweer en het zonnetje is weer helemaal terug. Het is duidelijk frisser en minder drukkend warm dan gisteren en we genieten van een prachtig uitzicht over de eilanden voor Lolland. Zelfs Langeland zien we al gauw aan de horizon verschijnen. Het tempo zit er goed in, maar heel geleidelijk zakt de wind terug om vervolgens helemaal weg te vallen. We dobberen nog even voort, maar als we voor ons de spinakers zien invallen, vinden we het genoeg. De pruttelpot wordt gestart en we motoren het laatste stuk naar Spodsbjerg. Voor het eerst in vier weken komen we in een haven aan die we al eerder hebben bezocht. Er is wederom ruim voldoende plek.
We kunnen eindelijk de noodzakelijke boodschappen doen en vullen de scheepsvoorraad aan. Na het eten genieten van een verstilde avond met slechts het geluid van de meeuwen en het geroezemoes van de mensen op de schepen om ons heen.

0804-2

0804-3

We ontmoeten diverse soorten schepen

Morgen willen we richting Kiel, maar het lijkt een dag met weinig wind te worden. Hopelijk kunnen we nog een beetje zeilen.

Home Home Home Home gastenboek



05aug Spodsbjerg Turistbådehavn - Rendsburg Regatta-verein Op de terugweg


WindNoordwest 2-3
WeerZon met wolkenvelden, 23°C
Vertrek08:15
Aankomst20:00
Log6012,4 - 6071,1 (58,7 Nm)
Gps61,6 Nm


De weersverwachtingen en met name de wind voor de langere termijn zien er behoorlijk ongunstig uit. Komende vrijdag is voorlopig de laatste dag met enigszins gunstige wind in de Duitse bocht. We kennen de verhalen van mensen die lange tijd in Cuxhaven hebben liggen wachten en willen dat lot niet afwachten. Met flink doorvaren moet het lukken om vrijdag in Lauwersoog te komen. Vandaag willen we daarom direct door het Noord-Oostzee kanaal op richting Rendsburg. We gaan op tijd weg met volkomen windstil weer. Al tuffend varen we langs de kust van Langeland naar het zuiden. Bij de zuidpunt komt er plotseling wind, maar uit de verkeerde hoek. We zetten in ieder geval de fok bij. Later ruimt de wind wat en kunnen we zeilen. Dit houden we vol tot halvewege de Kielerbucht. Dan zakt de wind weer helemaal in en moet ons trouwe motortje weer aan het werk.

0805-1

Volkomen blakke zee bij zuidpunt Langeland

Bij de sluis van Holtenau moeten we een ruim half uur wachten, maar dat blijkt achteraf heel weinig. Sommige boten lagen al 3 uur te wachten. Het kanaal is zo mogelijk nog saaier dan op de heenweg. We beloven onszelf een lekker etentje bij Riverside, het havenrestaurant van Rendsburg. We eten heerlijk na een lange dag op het water.

0805-2

Eén van de vele veerpontjes over het NOK

Home Home Home Home gastenboek



06aug Rendsburg Regatta-verein - Brunsbüttel Yachthafen Richting noordzee


Windvar 2-3
WeerZonnig, 24°C
Vertrek11:00
Aankomst17:45
Log6071,1 - 6106,1 (35,0 Nm)
Gps36,2 Nm



0806-1

Militair vliegtuig oefent steile landingen

We doen boodschappen en tanken in Rendsburg. Hierdoor zijn we wel te laat om nog op tijd door de sluis te zijn om met stroom mee naar Cuxhaven te gaan. We puzzelen wat op de mogelijkheden aan de hand van de meest recente weerkaarten en kiezen ervoor om 's nachts de Duitse bocht door te gaan zodat we overdag in Norderney kunnen aanlopen. We kunnen dus rustig aan doen op het kanaal en een tussenstop maken in het kleine haventje van Brunsbüttel. We hebben prachtig weer en zitten de lange rit uit met het lezen van stripboeken en het passeren van en gepasseerd worden door zeeboten. Deze moeten regelmatig onderweg wachten op een passeerpunt, terwijl wij door mogen varen.

0806-2

Laveren tussen de wachtende zeeboten

De zeeboten die ons 's morgens passeerden zijn aan het eind van de dag ongeveer tegelijkertijd met ons bij de sluis. Wij varen het haventje in en rusten een beetje uit, eten ons avondeten en praten met onze buren die ook uit de houtribhaven komen. De havenmeester komt het liggeld innen en vertelt ons dat we voor hoogwater door de jachtensluis moeten, want daarna doet hij het niet en moeten we met de grote sluizen mee. De wachttijd kan dan oplopen tot 3 uur.

Home Home Home Home gastenboek



06aug Brunsbüttel Yachthafen - Norderney Sportboothafen Een nachtelijk avontuur


WindZuidoost 2-5, later west 3-4, krimpend zuid
WeerBewolkt met regenbuien, later zonnige perioden, 23°C
Vertrek6 augustus 20:45
Aankomst7 augustus 12:15
Log6106,1 - 6187,6 (81,5 Nm)
Gps83,4 Nm


Na een korte stop in Brunsbüttel maken we om half negen 's avonds los voor de lange reis naar Norderney. De voorspellingen zijn gunstig, een lichte zuid tot zuidoostenwind en pas later op de dag buien. Volgens de havenmeester is de sportsluis stuk en kan daardoor na hoogwater niet meer draaien. Daarom zijn we eigenlijk iets te vroeg voor het tij door de sluis (half tien). Het is inmiddels vrijwel donker. We steken direct over naar de groene kant van de vaargeul en zetten de fok bij. Motorzeilend gaan we aan de buitenkant van de vaargeul richting Cuxhaven. We komen vrijwel direct een politieboot tegen; er wordt hier goed gecontroleerd op verlichting en het buiten de vaargeul varen. De tegenstroom is niet sterk en we maken al aardig voortgang.

Tegen 23:00 gaat de stroom echt meelopen en dan gaat het heel hard, tot boven de 9 knopen over de grond. We wisselen het slapen/rusten af, zodat iedereen toch een beetje rust kan pakken. Het is lastig navigeren met alle verlichting van Cuxhaven, de onverlichte kardinalen en de smalle geul tussen de rand van de vaargeul (voor de zeeboten) en de ondieptes voor de kust. We zijn nu wel heel erg blij met onze plotter. Voorbij Cuxhaven begint het te regenen en schiet de wind van kracht 2 naar kracht 5. Gelukkig is het achter, maar we zijn even bang dat dit zo blijft. Dat zou een hoop deining geven bij de Elbe monding en dat is niet heel prettig als je in het donker de golven niet ziet. Gelukkig neemt na de bui de wind weer af. Achter de boot zijn de lichtsporen zichtbaar van de algen. Het is een prachtig gezicht, alsof er vuurvliegjes onder de boot spelen.

0807-1

Een deel van de bemanning slaapt

Veel eerder dan verwacht zijn we bij de monding van de Elbe. Het is nog heel donker als we bakboord uit sturen richting Norderney. De snelheid gaat er dan behoorlijk uit, want we krijgen stroom tegen en de wind draait plotseling van Zuidoost naar West, pal tegen dus. Evenals op de heenweg zit er weinig anders op dan motoren als we een beetje op tijd willen aankomen. De golven komen uit verschillende richtingen en met name in de uitloop van de Weser is het een hobbelig gebeuren. We zoeken een beetje hogerwal en laten ons door de stroom in de goede richting wegzetten. Dat blijkt een goede zet, want de wind krimpt naar zuid en we kunnen weer zeilen. We lopen veel beter over de golven en ook de snelheid gaat omhoog. Inmiddels is het ook licht. Eiland na eiland strepen we af tot we uiteindelijk bij Norderney zijn. We sturen het Doventief in en maken vast. De vermoeidheid is groot, maar we zijn trots dat we met de kinderen de nachtrit hebben volbracht.

Na een heerlijk lunch met gebakken eieren vallen we in slaap tot we gewekt worden door de buurman. De motorboot in de hoek van de haven wil weg. We maken los om ruimte te maken en mogen daarna op zijn plek liggen. We hebben zelfs stroom en liggen op één van de beste plekken in de overvolle haven. Soms heb je een beetje geluk nodig! Tegenover ons ligt de Spica, die we een paar weken terug in Bagenkop tegenkwamen. We praten even bij over de bestemmingen van de afgelopen weken. Leuk om ze weer te zien. Na een heerlijke maaltijd bij het Bootshaus waarin iedereen een grote cordon blue wegwerkt, gaan de luikjes redelijk snel dicht. De vermoeidheid van de lange reis doet zich gelden.

Home Home Home Home gastenboek



08aug Norderney Sportboothafen - Lauwersoog Marina Een stevig slot van een lange tocht


WindVariabel 1-2, later oost 4-6
WeerZonnig met wolkenvelden, later bewolkt en in de avond regen, 24°C
Vertrek08:00
Aankomst17:00
Log6187,6 - 6238,6 (51,0 Nm)
Gps55,5 Nm


Na een goede nacht slaap zijn we allemaal weer fit. Het weerbericht geeft harde oostenwind in de latere middag en mogelijk onweersbuien in de avond. We willen daarom op tijd weg en we zijn niet de enige. Als de havenmeester even voor achten openmaakt, staat er een rij te wachten. Om 8 uur vertrekken met nog zo'n 10 andere boten. Er is geen zucht wind, maar nog wel deining van gisteren, waardoor we behoorlijk liggen te rollen. We gaan door de Schluchter, die alweer is verplaatst, naar buiten en zetten een koers uit richting Schiermonnikoog. De eerste uren moet de motor al het werk doen, maar dan komt er wat wind en kunnen we zeil bijzetten. Bij Borkum gaat het flink doorwaaien en kan het grootzeil uitgezet worden wat zeker een knoop extra snelheid oplevert.

0808-1

Vandaag zijn we niet de enige boot op het water

De wind neemt steeds verder toe en staat precies van achteren. Met de steeds hoger wordende golven is het lastig om een gijp te voorkomen. We hebben de giek met een lijn vastgezet en dat is maar goed ook, want in een windschift klapt de wind aan de andere kant in het grootzeil. We zijn inmiddels in Nederlandse wateren en het Westgat - de toegang tot Lauwersoog - komt rap dichterbij. We halen daarom het grootzeil weg en zetten de fok die evenveel effect heeft, maar minder kritisch is met wind van de verkeerde kant. In het westgat moeten we direct hoog aan de wind en dan merk je pas hoe hard het is gaan waaien. We kunnen de motor uitzetten, want op alleen de fok lopen we al een dikke 6 knopen. Het laatste stukje naar de sluis is vol tegen de wind in, die behoorlijk fris is. Voor het eerst in weken trekken we overdag een trui aan. Bij de sluis is het enorm druk en we zijn bang dat het in de haven aan de binnenkant niet anders is. We gaan daarom de buitenhaven in en hebben een prima plek met gezellige buren die nog even een borrel bij ons aan boord komen drinken.
Morgen lijkt nog een redelijk dag te worden met wel veel wind, maar de dagen daarna lijkt het wel herfst; wind, regen en lage temperaturen. We willen daarom maar doorvaren richting thuishaven.

Home Home Home Home gastenboek



09aug Lauwersoog Verwaaidag


WindWest 5-7 met vlagen 8
WeerRegen en zwaar bewolkt, later opklaringen, 21°C


In de nacht begint het stevig te regenen. Ook de wind neemt zoals verwacht toe en fluit door het want. Als we 's morgens opstaan, waait er al een dikke 6. We hebben eigenlijk niet zo'n zin om met dit weer te varen, ook al is het binnenwater. De voorspellingen geven minder wind in de middag, dus we wachten rustig af. Ondertussen neemt de wind verder toe en krijgen we vlagen ruim boven de 30 knopen in de haven. Op zee zal het allemaal geen pretje zijn, we zijn echt blij dat we zoveel haast hebben gemaakt en op tijd in Lauwersoog liggen. We vermaken ons met spelletjes, popcorn (lang leve de magnetron) en lezen. Tegen de tijd dat de wind echt gaat liggen, is het te laat om nog weg te gaan. De bruggen in Friesland draaien immers niet onbeperkt.


0809-1

De windmeter laat zien dat het geen zeilweer is

We eten een heerlijke vismaaltijd in één van de havenrestaurants waar het overigens erg druk is. Geen idee waar al die mensen vandaan komen. Morgen gaan we Friesland in. We willen binnendoor naar Lemmer en van daar terug naar huis. Helaas wordt er veel regen verwacht, dus het zal wel een zeilpakken tochtje worden.

Home Home Home Home gastenboek



10aug Lauwersoog Marina - Burdaard Mounehiem Onder de molen


WindZuidoost 2-3, later Zuid 5-6
WeerRegenbuien met tegen de avond opklaringen, 22°C
Vertrek08:00
Aankomst13:30
Log6238,6 - 6255,9 (17,3 Nm)
Gps18,2 Nm



0810-1

We passen er net in

Volgens internet zou de sluis vanaf 8:30 bediend worden, maar om 8 uur zien we al diverse boten losmaken. Wij volgen de meute en dat is maar goed ook, want de sluis draait al en wij kunnen als laatste schip precies mee. We passen net tussen de brug en de sluisdeur. Op het Lauwersmeer kunnen we de fok bijzetten voor een half knoopje extra snelheid en het gevoel dat we zeilen. Het meer is maar klein en al gauw rollen we de fok weer in om een smal geultje in te gaan. Plotseling duikt de neus naar beneden... we zitten vast, en dat nog wel in de vaargeul. Achteruit komen we niet weg maar we draaien wel en de dieptemeter, die een stuk voor de kiel zit, geeft 2 meter aan. Vol gas vooruit ploeteren we door de modder en gelukkig komen we los en kunnen we ietwat geschrokken onze reis vervolgen. Al gauw begint het te regenen, waardoor het niet echt lekker varen is door de kanalen in Noord Friesland. We passeren Dokkum en varen door richting Leeuwarden. Bij Burdaard is de brug dicht, de burgwachter heeft pauze tot 13:00. Terwijl we liggen te wachten kijken we buienradar en de maritieme weerberichten. Later op de dag wordt veel regen met mogelijk onweer voorspeld en er is een windwaarschuwing Zuidwest 8 afgegeven. We vinden het welletjes en leggen tussen de bruggen van Burdaard vast aan de kade. We liggen onder de molen op een prachtig plekje.

0810-2

Regelmatig komen grote schepen door de smalle kanalen

Nienke is vandaag jarig en we willen dit vieren met een lekker etentje waarvoor opa en oma ook langs komen. Burdaard heeft gelukkig een prima restaurant It Posthûs. In afwachting van Ton en Joke spelen we de hele middag Machiavelli. Ondertussen komt de ene na de andere bui over, het mooie weer van de afgelopen weken is ver weg. De honden worden helemaal gek als ze Ton en Joke zien. Dat is ook lang geleden, ruim 8 weken. Het eten is werkelijk uitstekend. Met name de Ielsop (palingsoep) is om je vingers bij af te likken. Na het eten drinken we koffie aan boord en eten de verjaardagstaart.

Home Home Home Home gastenboek



11aug Burdaard Mounehiem - Jirnsum RFU Abrupt einde


WindZuidwest 5-7
WeerWisselend bewolkt met zonnige perioden, 19°C
Vertrek09:00
Aankomst14:30
Log6255,9 - 6277,6 (21,7 Nm)
Gps22,6 Nm


We kunnen pas om 9 uur varen, want eerder gaat de brug niet. We doen dus rustig aan. Uiteindelijk moeten we ons nog haasten om mee te kunnen met de eerste brug. We varen in een groot konvooi en met de harde tegenwind zit er maar weinig snelheid in. We hebben soms moeite om de 4 knopen te halen. Bij de bruggen is het erg opletten op de andere schepen en de wind die heel vlagerig is en soms met de boot aan de haal gaat. Vooral in Leeuwarden is het een zenuwachtig gebeuren. De vele bruggen duren eindeloos en het is al over 12 als we eindelijk richting Grou varen. We zijn nu nog maar met enkele boten en kunnen passeren, zodat we eindelijk een beetje de snelheid erin krijgen. Dat loopt prima tot we bij de brug van Oude Schouw zijn. Daar staan de lichten op dubbel rood. We maken vast aan de remming en gaan langs bij de brugwachter. Het blijkt dat een duwbak een tijdje terug de brug heeft geramd waardoor deze is ontzet. Daardoor wordt hij maar 1x per uur bediend. Dit kan echter maar tot begin windkracht 5, want anders wil de brug misschien niet meer dicht. Met de harde wind van vandaag zit het er niet meer in dat de brug nog gaat draaien. We moeten dus wachten tot morgen.

0811-1

Ligplaats met uitzicht op het Friese landschap

Eerst willen we aan de remming blijven liggen, maar op de plotter zien we in een zijkanaal een jachthaven. We verkassen daarom en liggen nu prima beschut en hebben bovendien stroom, internet en douches. Morgen draait de brug waarschijnlijk weer. We willen dan zover mogelijk doorvaren, misschien wel helemaal tot Lelystad. Friesland hebben we wel gezien en voor het weer hoeven we het ook niet te rekken.

Home Home Home Home gastenboek



12aug Jirnsum RFU - Lemmer De Friese Hoek Bijna thuis


WindZuidwest 5-6 met vlagen 7
WeerBuiige regen afgewisseld met opklaringen, 20°C
Vertrek08:45
Aankomst13:00
Log6277,6 - 6294,7 (17,1 Nm)
Gps18,0 Nm


Afgelopen nacht zijn diverse onweersbuien overgetrokken, maar als we wakker worden is het droog en schijnt de zon. We gaan nog even snel douchen en maken dan los om op tijd bij de brug te zijn die hopelijk vandaag wel draait. De wind is afgenomen tot kracht 4, dus het zou moeten kunnen. Om negen uur liggen we met zo'n 10 schepen te wachten, maar de lichten zijn nog steeds op dubbelrood. Er is wel beweging op de brug en om tien over negen gaan tot onze opluchting de lichten op groen. We varen het Sneekermeer op, waar toch wel weer veel wind staat en vervolgen onze tocht richting Lemmer. Bij de sluizen horen we over de marifoon dat bij Lelystad Zuidwest 6 tot 7 staat en we stellen de thuisreis nog maar een dagje uit. In de sluis willen we netjes vooraan gaan liggen, maar de sluismeester begint al te schutten voor de deuren dicht zijn. Aangezien je niet kunt afhouden aan de kade, waaien we tegen de wand op, die op waterrand hoogte ligt. Gelukkig hebben we geen schade, maar iets meer compassie van de sluiswachter zou wel fijn zijn geweest.

0812-1

Kerk in het centrum van Lemmer

Op het IJsselmeer krijgen we direct een bui over met vlagen boven de 30 knopen. We draaien bakboord uit richting Lemmer en als we aanleggen is de wind alweer iets geluwt. In de haven gaat het af en toe nog flink te keer met harde windstoten. We hebben de goede keuze gemaakt om hier niet tegenin te willen gaan naar Lelystad.

Home Home Home Home gastenboek



13aug Lemmer De Friese Hoek - Lelystad Houtribhaven De laatste loodjes


WindZuidwest 5-6, afnemend 4-5
WeerZonnig met wolkenvelden en een enkele bui, 21°C
Vertrek08:45
Aankomst14:15
Log6294,7 - 6322,8 (28,1 Nm)
Gps28,8 Nm


Gisteravond is de wind in de haven al flink afgenomen en ook vanmorgen lijkt het redelijk rustig. We vertrekken daarom op tijd, want het is prima weer met een zonnetje en er worden wel buien voorspeld later op de dag. In de luwte van de dijk is het lekker zeilen, maar buiten blijkt er toch veel wind te staan. Al snel gaat het rif erin en dan nog ligt de boordrand in het water bij de wat steviger windstoten. Af en toe staat er een goede zuidwest 6 en dan is Lemmer niet de beste plek van het IJsselmeer om weg te komen. Vooral bij de Rotterdamse hoek staan gemene korte golven waardoor we voortdurend de snelheid kwijt zijn. We proberen even te motorsailen, maar dat is nog minder prettig, dus de motor gaat weer uit en we zeilen een stuk weg van de kust richting de Enkhuizerdijk. Vervolgens maken we een lange slag richting Flevocentrale. Eenmaal voorbij Urk wordt het duidelijk rustiger. De wind neemt iets af, maar vooral de golfslag wordt minder en daardoor kunnen we veel beter doorzeilen. We schampen nog een flinke bui met veel wind. Daarna komen we letterlijk in rustiger vaarwater en kruisen we op ons gemak naar Lelystad. Bij de Flevo marina is het dermate druk met binnenvaarders dat we stoppen met kruisen en op de motor naar de haven varen. Na zes weken ligt de boot eindelijk weer in de eigen box.

Home Home Home Home gastenboek



14aug Naschrift



Voor het eerst zijn we zes weken op vakantie geweest en dat was best wennen. Na een week of twee waren we onbewust toch al aan het nadenken over de terugreis, misschien ook omdat we minder ver weg waren dan gepland. We hebben toen heel bewust veel tijd doorgebracht in het gebied rond Kopenhagen. De keuze om niet naar Oost Zweden te gaan blijkt achteraf een gelukkige te zijn geweest. De wind is zeer lang oostelijk geweest en bovendien in het gebied rond Bornholm behoorlijk hard. Ook zou de terugreis erg lastig zijn geworden met de harde zuidwestelijke wind van de afgelopen week. Nog steeds is het geen goed weer om de Duitse bocht over te steken en zo is het al sinds afgelopen vrijdag. We zijn dan ook blij dat we het weergat van donderdag/vrijdag hebben benut om terug naar Nederland te komen.

Het weer is ronduit fantastisch geweest. In Denemarken sprak men van de beste zomer sinds men zich kon herinneren. Licht zeilweer, heerlijke temperaturen en niet benauwd; het waren ingrediënten voor 4 weken korte broek en T-shirts en relaxed zeilen. De laatste week, eigenlijk vanaf het moment dat we weer terug in Nederland waren, is het weer omgeslagen en zijn de regenpakken, truien en lange broeken tevoorschijn gekomen. Het laatste stukje van Lauwersoog naar huis werd daardoor nog even flink doorbijten. We zijn er daarbij ook achter gekomen dat Friesland echt geen water is voor een schip met een diepgang van 1 meter 90; Je kunt enkel in de vaargeul varen en dan nog niet eens overal. Ook het vele wachten voor bruggen en sluizen is ons niet echt goed bevallen, hoewel we natuurlijk blij zijn dat dit alternatief voor een lastige reis over zee bestaat.

Tot slot nog wat statistieken: we zijn 41 dagen van huis geweest, waarvan we 31 dagen hebben gevaren. Hierin hebben we 935 mijl gevaren (door het water) en 1011 mijl afgelegd (over de grond). We zijn in vier landen geweest (Nederland, Duitsland, Denemarken en Zweden) en hebben 25 nieuwe havens bezocht. Alleen in Hindeloopen en Lemmer waren we met de Ægir al eerder geweest. Spodsbjerg, Rendsburg, Norderney en Lauwersoog zijn de enige havens die we twee keer aangedaan hebben op deze reis, hoewel we in Lauwersoog op de heenweg in de binnenhaven lagen (Lauwersmeer) en op de terugweg in de zeehaven. We hebben zowel relatief als absoluut veel motoruren gemaakt (120 van de 190 uur), wat vooral kwam doordat we van Nederland tot Kiel en vice versa bijna alles op de motor hebben gevaren. De gemiddelde reistijd was 6 uur en 15 minuten, de gemiddelde afstand 30 mijl en de gemiddelde snelheid bijna 5 knopen.

Home Home Home Home gastenboek



Martijn a/b Ægir