titelbalk

WeerZonnig, af en toe licht bewolkt 20°C
Vertrek10:15
Aankomst16:00
Log5174,9 - 5186,0 (11,1 Nm)

Vorige week waren we al aan boord, maar hebben we niet gezeild. Zaterdag teveel wind, zondag geen wind en regen. Wel was de boot helemaal klaar, zodat we dit weekend eigenlijk direct weg kunnen. We komen vrijdagavond al aan boord, zonder Robin die met Job koninginnedag gaat vieren in Amsterdam. We hebben geen zin meer om te gaan varen en dat is maar goed ook, want we krijgen nog een stevige onweersbui over.
Zaterdagmorgen begint nog wat bewolkt, maar al gauw trekt het open en wordt het heerlijk weer. Na een rustig ontbijtje maken we los en gaan eerst op de motor richting commissarislicht, want de weinige wind is pal achter; na de bocht hopen we op iets gunstiger wind. Dat klopt, maar na een half uurtje valt deze volledig weg, zodat we helemaal stil komen te liggen. We dobberen even, varen een stukje op de motor en proberen weer te zeilen als er iets wind is. Het gaat allemaal niet snel, maar het is heerlijk wind en we genieten van het weer op het water zijn.
Als we tegen vieren bij Enkhuizen aankomen, valt de wind weer helemaal weg. We gaan naar de buitenhaven die nog redelijk rustig is. We liggen 2e van de kant naast een Hans Christian 43T. Deze boot is gebouwd in Thailand en heeft dus al heel wat meegemaakt. We hebben de rest van de middag live muziek (het is koningsdag) en genieten van het weer, de haven en de sfeer.
's Avonds gaan we eten aan de andere kant van het dijkje bij Porto Vecchio, een italiaans restaurant met een uitstekende keuken en echte italiaanse bediening. Het smaakt ons allemaal prima, waarbij de truffeltaart met witte chocola en de limoncello met prosecco de toppers zijn. Hier komen we zeker nog eens terug!

27April Enkhuizen - Lelystad Wake-up call blijkt een zegen

WindZW 3-4, afnemend
WeerBewolkt, later regen 16°C
Vertrek09:00
Aankomst12:45
Log5186,0 - 5200,7 (14,7 Nm)

De honden hebben zich inmiddels de gewoonte aangemeten om zo gauw mogelijk nadat wij naar bed zijn op bed te springen en een warm plekje te zoeken. Onze nachtrust wordt er niet beter van en ook de matrassen helpen niet mee. Binnenkort gaan we toch maar op zoek naar andere matrassen. We zijn eigenlijk net wakker als de buren aankloppen. Ze willen graag snel vertrekken, het weer lijkt er in de loop van de dag niet beter op te worden. Na kort overleg zijn we het gauw eens: ook wij gaan vertrekken. De honden even uitlaten, warme broodjes halen bij het havenwinkeltje en dan losmaken. Er is nog nauwelijk wind, dus ontbijten doen we onderweg wel.
Als we uit de luwte van Enkhuizen komen, blijkt er toch wel wind te zijn. We zetten de fok en ontbijten onder het genot van het kabbelende water tegen de boot. Dan gaat het grootzeil erbij en komt de vaart er goed in. Met halve wind lopen we tegen de 6 knopen. Na de punt van het Enkhuizerzand kunnen we net hoog genoeg om bij de dijk uit te komen. Dan begint het echter voorzichtig te regenen en gaat het regenjack aan, even later gevolgd door de volledige uitrustig als het steeds harder gaat plenzen. We blijven wel lekker lopen en kruisen het laatste stuk naar de haven, waarbij Nienke voor het eerst echt meehelpt met het overstag gaan. Ze wordt langzamerhand een echte hulp aan boord.

0427-1

Sturend in de regen

03Mei Lelystad - Volendam marina Opwarmertje voor de zomer

WindNNO 3-4
WeerZon met enkele wolken 12°C
Vertrek10:45
Aankomst14:45
Log5200,7 - 5213,9 (13,2 Nm)

Na een ochtendje werken zijn we vrijdag rond lunchtijd aan boord. Job, een vriend van Robin is ook mee. De kinderen hebben nog vakantie. Helaas waait het nogal en precies vanuit het Noorden, waardoor we nog maar niet gaan varen. Zaterdagmorgen ziet het er heel vriendelijk uit met een zonnetje en een heerlijk windje. Net als gisteren is het nog wel koud; de hele dag komt de temperatuur niet boven de 12 graden. Met de nog altijd noordelijke wind kiezen we voor het Markermeer en zetten koers naar de sluis. Het is weer eens erg druk en het duurt bijna een uur om te schutten. Daarna kunnen we zeilen met een mooi ruim koersje richting Volendam. Uit de wind is het heerlijk, achter het roer is het iets minder aangenaam. De pannekoeken die Esmi onderweg bakt zijn echter heerlijk warm.
Volendam komt al heel snel in zicht, want het is enorm helder. De bomen lijken zelfs te zweven boven het water omdat het land nog net achter de horizon ligt. We komen snel dichterbij terwijl de wind wat afneemt. Het laatste stukje met de fok weg is zelfs lui zeilen te noemen. In Volendam zitten we heerlijk in de zon en uit te wind en genieten van het fraaie voorjaarsweer. 's Avonds koelt het echter snel af, zodat we toch vrij snel naar binnen gaan. We wilden eigenlijk uit eten, maar de Pieterman is tegenwoordig al een week van te voren volgeboekt en ook de tapas bar is vol. We eten daarom gewoon aan boord.

04Mei Volendam - Lelystad Stilte

WindVar 1-2
WeerZon met sluierwolken 14°C
Vertrek14:00
Aankomst18:15
Log5213,9 - 5226,3 (12,4 Nm)

We hebben geen haast vanochtend en dat is te merken. Iedereen doet rustig aan. We ontbijten weer heerlijk met warme broodjes en daarna gaat iedereen douchen. Op de terugweg komt Esmiralda Jaap en Karen tegen en Nienke even later Endy en Angela. We drinken koffie, praten bij en ondertussen wordt het middag. Er is de hele dag al weinig wind geweest en het lijkt er niet op dat er veel gaat komen. Om 14:00 vertrekken we toch maar richting thuishaven en de weinige wind blijkt nog tegen te staan ook. Later draait hij wat bij, maar het is nauwelijks genoeg om vooruit te komen. We wisselen het zeilen en motoren een beetje af en komen zo steeds meer in de richting van "de paal".
Vlak voor Lelystad begint het motoralarm te piepen met de melding dat er geen olie meer is. We zetten de motor uit en vullen de olie bij. Na het herstarten is het alarm weg. Voorlopig maar even vaak het oliepeil meten, want het is ineens wel heel hard gegaan. Terug in de haven gaan we na een rondje met de honden richting De Rede van Batavia om heerlijk te eten. Dit wordt onderbroken door twee minuten stilte vanwege de dodenherdenking. Mooi om te zien dat toch iedereen daar nog aandacht aan geeft. Na het eten gaan we terug aan boord, ruimen op en keren huiswaarts. We hebben een mooi kleurtje gekregen en zijn heerlijk uitgerust!

29Mei Lelystad - Makkum Snel naar het noorden

WindO/NO 4
WeerZwaarbewolkt na regen, later opklaringen 15°C
Vertrek13:00
Aankomst18:30
Log5226,3 - 5259,4 (33,1 Nm)

We hebben vier dagen aaneen, beginnend met vandaag Hemelvaartdag. 's Ochtends ligt een regenlint over het IJsselmeer dat pas tegen de middag naar het zuiden zakt. We willen naar de wadden, maar moeten eerst nog de 1811 Kaart kopen en halen meteen nieuwe, grotere zwemvesten voor de kinderen die ook maar blijven groeien. Na eerst een stukje hoog aan de wind wordt de koers allengs ruimer en loopt de snelheid op tot boven de 7 knopen met vol tuig in een windkracht 4, vlagen 5. Na een beetje trimmen staat ons nieuwe grootzeil er prima op en loopt de boot mooi in balans, soms iets loefgierig op de golven. Bij Stavoren komen we aan hogerwal en wordt het nog lekkerder zeilen. We blijven de vaart erin houden met Nienke aan het roer. Nauwelijks 5 uur na vertrek zijn we bij de afsluitdijk en buigen we af naar de marina van Makkum. Zo noordelijk is onze Ægir niet eerder geweest. Een record dat we overigens hopen snel te verbeteren.

30Mei Makkum - Stavoren Vol is vol

WindN 2-3
WeerLichtbewolkt met af en toe zon 16°C
Vertrek09:30
Aankomst13:30
Log5259,4 - 5269,7 (10,3 Nm)

Terwijl we in het zonnetje ontbijten in de kuip, varen steeds meer schepen de haven uit. Het is ruim 2,5 uur voor HW Kornwerderzand, de aanbevolen vertrektijd vanaf de sluis. Als we om 9:30 losmaken en het kanaal opdraaien, zien we een bonte stoet opstomen richting de sluizen. We raadplegen de site van de waddenhavens en zien op het scherm wat we al vermoedden. Vlieland, maar ook Terschelling en Texel zijn nu al vol. Aangezien we geen zin hebben om met de rest een wedstrijdje te motoren voor de laatste plekken, is de keuze snel gemaakt. We blijven op het IJsselmeer. Met weinig wind glijden we rustig langs de Friese kust terug naar het zuiden. Bij Stavoren vinden we het mooi geweest en draaien we de spoorhaven in.

0530-1

Robin aan een nagerechtje bij It Hearehûs in Stavoren

31Mei Stavoren - Lemmer Superzeilweer

WindN 2-3
WeerZonnig 19°C
Vertrek12:00
Aankomst16:00
Log5269,7 - 5285,9 (16,2 Nm)

In de ochtend is de wind nog vrij zwak en bovendien liggen we aan de kant met drie schepen naast ons. Alle tijd voor een bezoek aan de nieuwe, grote Coop supermarkt (uitstekend!), een uitgebreid ontbijt en een lange wandeling met de honden naar de nieuwe Johan Friso sluis. Het ziet er allemaal erg ongemakkelijk uit met een soort V-vorm en knik bij de sluisdeur. Zelfs met dit weer nog veel gedoe met aanleggen, maar dat blijkt bij de andere - normaal gevormde - sluis niet veel beter. Het blijft moeilijk om netjes aan te sluiten en af te meren.
Het wegkomen van de kant loopt bij ons ook niet helemaal soepeltjes. Met een vlaggestok hangend aan het touwtje en een stootwil in het water moeten we even vissen voor we weg kunnen. Buiten moeten we eerst het Vrouwezand ronden met een zeer ruime koers, maar daarna is het halfwinds richting Lemmer. Een heerlijk windje, zon en hogerwal maken het tot een waar zeilgenoegen. Lemmer komt eigenlijk te snel in zicht, want zo hadden we nog uren door kunnen varen. We kiezen voor jachthaven de Friese Hoek omdat we geen zin hebben door de sluis te gaan. We krijgen een uitstekende plek, direct naast de meldsteiger. 's Avonds BBQ op de Cobb met een ijsje toe in Lemmer maakt het feest compleet.

1Juni Lemmer - Lelystad Boven verwachting

WindNW 2-3
WeerZon met wolkenvelden 19°C
Vertrek11:45
Aankomst17:15
Log5285,9 - 5305,2 (19,3 Nm)

Ook vandaag begint met veel zon en weinig wind. Wederom doen we rustig aan en vertrekken pas tegen het middaguur. De verwachting van Noord 2 (pal achter) doet het ergste vrezen, maar het valt mee. De wind zit meer in de noordwest hoek en het eerste stuk is aan de wind goed te zeilen. Daarna vallen we af naar het zuiden en wordt het dobberen. Als de wind helemaal wegvalt, gaat de motor bij, maar vanaf de Rotterdamse hoek is er weer wat wind en proberen we te zeilen. Eerst gaat het wel erg rustig, maar er komt steeds meer wind en al gauw lopen we boven de 4 knopen. Dit kunnen we volhouden tot aan de haven, zodat we uiteindelijk toch een uitstekend zeildagje hebben.

lemmer1

Oud ontmoet nieuw: klassieke stoomsleper en een mega windmolen in aanbouw

Home Home Home gastenboek

07jun Lelystad Houtribhaven - Medemblik Regattacentrum Fraaie start pinksterweekend

WindO 3-4
WeerZonnig met lichte sluierwolken, 23°C
Vertrek08:15
Aankomst13:00
Log5305,2 - 5326,3 (21,1 Nm)

Vandaag naar Medemblik om deel te nemen aan het jaarlijkse BZc Pinksterweekend evenement. Op tijd vertrekken om enigszins op tijd aan te komen, want het programma start al vroeg. We hebben een uitstekend windje en lopen al gauw boven de 7 knopen. De koers wordt echter steeds ruimer en de wind zwakt wat af, zodat bij Enkhuizen de snelheid er wel een beetje uit is. We blijven wel doorzeilen, want het is heerlijk weer.
De BZc ontvangst is als altijd allergezelligst. Prima programma met diverse activiteiten en lekker eten.

Home Home Home gastenboek

08jun Medemblik Regattacentrum - Medemblik Regattacentrum Mooie wedstrijd na zwakke start

WindNO 1-3
WeerZon met af en toe een bui, 24°C
Vertrek12:30
Aankomst16:30
Log5326,3 - 5334,4 (8,1 Nm)

"Vandaag varen we de clubwedstrijd. Er is weinig wind, zodat een parcours van slechts 8 mijl wordt uitgezet. We starten in de eerste groep en hebben vrijwel geen wind. We willen bij de onderboei starten voor een iets betere koers, maar de wind draait net voor de start en we komen niet weg. Pas na ruim 5 minuten gaan we tergend langzaam over de startlijn. Daarna komt er iets meer wind en kunnen we heel licht zeilen. We komen in een loefstrijd terecht met 2 andere schepen waarbij we al drijvend zouden kunnen overstappen, zo dicht zitten we bij elkaar. Daarna lukt het ons om beide schepen voor te blijven en uiteindelijk finishen we als derde. Helaas kosten die eerste vijf minuten ons een aantal plaatsen in het eindklassement, maar het was weer een leuke strijd.
Daarna gaan we met de hele club naar De Driemaster waar we een heerlijke indische maaltijd krijgen. Terug aan boord worden we uitgenodigd aan boord van de Sil waar het nog lang gezellig is.
"

Home Home Home gastenboek

09jun Medemblik Regattacentrum - Lelystad Houtribhaven Wisselende omstandigheden

WindONO 1-4
WeerZon met wolkenvelden, 27°C
Vertrek10:45
Aankomst16:00
Log5334,4 - 5360,0 (25,6 Nm)

Voor vanavond wordt zeer zwaar onweer verwacht, dus we willen een beetje op tijd vertrekken. Uiteindelijk is het nog vrij laat als we na een uitgebreid afscheid losmaken voor de terugreis. We beginnen met een stevige wind op de kop, zodat we kruisend richting Enkhuizen gaan. Bij Andijk valt de wind ineens helemaal weg en gaan we op de motor verder. Het is benauwd en in de lucht vormen zich grote bloemkolen. We zien een flinke bui voorlangs trekken en daarachter - we zijn inmiddels bij de kop van het Enhuizerzand - gaat het weer waaien. In een paar minuten zijn we van windkracht 1 naar windkracht 4 en kunnen we heerlijk zeilen. Het is ook een stuk koeler, de trui gaat zelf aan.
Een half uur later is het weer voorbij. De wind valt weer weg, de zon komt achter de bui te voorschijn en de temperatuur schiet omhoog. We moteren het laatste stukje en maken weer vast in onze thuishaven. Later die dag trekt een zeer zware bui over Limburg en Duitsland, waar vijf mensen omkomen door vallende bomen.

15jun Lelystad Houtribhaven - Schokkerhaven Marina Eindelijk op het Ketelmeer

WindN/NW 3-4
WeerZon met wolkenvelden, 19°C
Vertrek10:15
Aankomst13:30
Log5360,0 - 5374,8 (14,8 Nm)

We brengen de boot naar Schokkerhaven voor de inbouw van onze plotter, AIS en radar. De kinderen en honden blijven thuis, dus we hebben het erg rustig aan boord. Het wordt een heerlijk ritje, net bezeild tot de Ketelbrug waar we net de opening missen en een half uurtje voor de brug heen en weer varen. Daarna het Ketelmeer op, de boot is nog nooit zo dicht bij ons huis geweest. Met de wind achter gaat het niet hard, maar het weer is uitstekend en we hebben de tijd. We meren de boot af bij de kraan en eten nog een lekker broodje bij het restaurant. Volgende week is hopelijk alles geïnstalleerd en klaar voor de vakantie.

ketelbrug1

Onder onze eigen Ketelbrug door

30jun Schokkerhaven Marina - Lelystad Houtribhaven Alles tegen

WindVar 2-4
WeerWolken, regen en soms ook zon, 17°C
Vertrek13:45
Aankomst16:45
Log5374,8 - 5388,2 (13,4 Nm)

Op Schokkerhaven zijn plotter, AIS en Radar ingebouwd. Ook hebben we een boordnet voor Wifi gemaakt. Vandaag brengen we de boot terug naar Lelystad zodat we kunnen gaan inpakken voor de vakantie. De AIS is weer tijdelijk uitgebouwd omdat er een programmeerfoutje is gemaakt met het MMSI nummer. Dit moet bij de dealer worden gereset. Tijdens het varen komen we er bovendien achter dat de marifoon het niet doet. Ook zijn er nog wat kleine foutmeldingen in de plotter, o.a. met de tijdsinstelling. Dit gaan we tijdens de vakantie wel uitzoeken, dan hebben we voldoende tijd om een beetje te puzzelen.

lucht

Zware regenbui nu achter ons

We willen lekker zeilen, maar hebben op het ketelmeer wind tegen. Dus we motorzeilen naar de Ketelbrug, waar we dit keer niet lang hoeven te wachten. Daarna gaat het bakboord uit. Vreemd genoeg draait de wind ook en hebben we deze nog steeds tegen. Er hangt een flinke bui boven Flevoland en we krijgen in de uren daarna van alles over ons heen; dikke regen, miezerregen en zon; windkracht 4 uit het westen, zuiden en oosten en aan het eind windstilte en een waterig zonnetje aan het eind. Het bleek niet mogelijk om te zeilen doordat de wind voornamelijk in de zuidhoek bleef. Maar de boot is terug in de haven en de komende dagen gaan we pakken voor onze zes weken met bestemming Zweden.