titelbalk

24jul Lelystad Houtribhaven Rustige start

WindNoordwest 2-5
WeerZon, wolken, buien, 20°C

Vandaag is de start van onze vakantie. We zijn met Nienke en de honden, Robin is bij een vriend in Hongarije. Het weer en de voorspellingen voor komende week zijn niet best. Veel wind uit de zuidwesthoek, veel regen en lage temperaturen voor deze tijd van het jaar. We hebben lang getwijfeld of we zuid (Frankrijk) of Noord (Deense westkust) zouden gaan. Uiteindelijk toch voor het zuiden gekozen met de hoop dat daar beter weer is. De ambities zijn niet groot, we hebben maar drie weken en met deze wind zullen we niet ver komen. We gaan daarom - net als vorig jaar - gewoon lekker genieten van het zeilen, waar we ook mogen uitkomen en van het samen op vakantie zijn.
De eerste dag staat in het teken van het inpakken, boodschappen doen en vervolgens stouwen van de enorme hoeveelheid spullen die we voor die drie weken meenemen. Als we eindelijk klaar zijn, is het tegen de avond en met dreigende lucht op de achtergrond hebben we geen zin om nog te vertrekken. We gaan lekker eten en Esmi duikt er vroeg in, ze is niet helemaal fit.

0724-1

Het past nog net in één kar

25jul Lelystad Houtribhaven Een dag om snel te vergeten

WindNoord krimpend Noordwest 5-6
WeerBewolkt, buien, 18°C

Esmiralda heeft een lichte griep en brengt de dag voornamelijk in bed door. Wij zouden dat ook wel kunnen doen, want het is echt hondeweer. Het waait al hard als we wakker worden en in de loop van de dag neemt de wind steeds verder toe tot een dikke windkracht 6 aan het eind van de middag met vlagen boven de 25 knopen. Daarbij gaat het ook nog eens regenen. Tussen de buien door laten we de honden uit en halen nog even een nieuwe vlaggestok bij de Tagrijn. 's Avonds nog even langs huis om wat vergeten spulletjes op te halen.

0725-1

Hondenweer

De weersvoorspelling voor de komende week is niet veel beter: dagelijks kans op buien en vooral veel wind. Op zee behalve morgen eigenlijk elke dag windkracht 5 of meer. We bespreken verschillende opties: de staande mastenroute naar Zeeland, naar de wadden of gewoon op het IJsselmeer blijven tot de wind beter wordt. Uiteindelijk kiezen we ervoor om morgen - als het wat beter weer lijkt te zijn - te vertrekken richting het noorden en dan maar kijken wat het weer doet. Zo houden we de opties een beetje open. Het is wel duidelijk dat we dit jaar niet ver weg gaan geraken. Op zich niet erg, zeilen is overal leuk. Wel hopen dat we later wat vriendelijker weer krijgen. Een beetje zon af en toe is ook wel lekker!

26jul Lelystad Houtribhaven - Enkhuizen Binnenhaven Eindelijk op weg

WindVariabel 1-3
WeerHalfbewolkt, 23°C
Vertrek10:15
Aankomst15:15
Log7106,1 - 7119,0 (12,9 Nm)
Gps18,5 Nm

De wind heeft nog best lang doorgestaan, maar vanochtend vroeg is deze echt gaan liggen. Wat een rust zonder dat gefluit door het want en de klapperende vallen. We zien zelfs een klein zonnetje verschijnen, dus hoog tijd om de trossen los te gooien en op weg te gaan. De lange termijn weerberichten zijn nog steeds niet best. Een constante stroom van depressies zorgt voor harde zuidwesterwind en buien. Geen weer voor Frankrijk en ook niet voor de Noordfriese wadden (lagerwal). We gaan daarom maar richting het noorden, misschien dat onze eigen wadden nog iets wordt. Maar eerst langs de Flevo Marina waar we GTL (Gas To Liquid) tanken, een schonere vervanger voor Diesel. Benieuwd wat het gaat opleveren. Ook kopen we nog wat spulletjes in de watersportwinkel. Zoals altijd kost het weer flink geld.

0726-1

Mooie schepen op het IJsselmeer

Tot het Enkhuizerzand kunnen we aardig zeilen, daarna valt de wind weg en zijn we prooi voor de beruchte IJsselmeermuggen. Snel de motor aan dus. Na een klein uurtje motoren vinden we het wel mooi en zetten koers naar de dichtstbijzijnde haven, Enkhuizen. We kunnen achter de brug liggen en het is weer snel gezellig, ook omdat we twee buurboten krijgen waarmee we wijn, toastjes en verhalen uitwisselen. De middag en avond gaan snel voorbij. Esmi duikt er weer vroeg in, nog steeds niet helemaal lekker.

27jul Enkhuizen Binnenhaven - Medemblik Oosterhaven Lekker stukje zeilen

WindWest 3-4
Vertrek10:45
Aankomst13:30
Log7119,0 - 7131,4 (12,4 Nm)
Gps14,4 Nm

De aangekondigde regen valt erg mee en is vooral 's nachts gevallen. Als we opstaan is het prima weer. Na een ontbijtje met verse croissants en broodjes maken we klaar voor vertrek. Voor de middag wordt weer regen verwacht, dus we nemen het ervan zolang het goed is. Voor de komende drie dagen wordt echt veel wind voorspeld en we willen in een wat grotere plaats liggen, zodat we eventueel wat kunnen gaan doen. We kiezen voor Medemblik, dat weliswaar pal in de wind ligt, maar niet ver weg is. Het eerste stuk is goed bezeild en gaat snel. Daarna wordt het zoals verwacht kruisen, maar dat is geen straf met dit heerlijke zeilweer. Bovendien zitten we aan hogerwal met nauwelijks golven. In een paar slagen varen we naar Medemblik, waar het een drukke boel is voor de kust. Er zijn internationale zeilwedstrijden in open boten, en vooral als de spinakers omhoog gaan is het een bonte maar mooie verzameling felle kleuren op het water. Wij varen er ruim omheen, maar moeten toch wachten op een groep die net naar de haven terugkeert. We zien bootjes in Engeland, USA, China, enz. Dat moet een leuke drukte zijn in de Regatta haven.

0727-1

Zwaarbewolkt bij vertrek uit Enkhuizen

Wij varen door naar de ingang van de stadshavens. We willen eigenlijk in de Westerhaven gaan liggen, maar als we voor de brug wachten, zien we dat er nog plek is aan de kade van de Oosterhaven. Dat is niet vaak het geval, maar het is erg rustig met zeilboten op het moment. We gaan daarom hier liggen, mooi met de kop in de wind. Het leuke van deze plek is dat je alle schepen binnen en buiten ziet komen. We zitten heerlijk buiten, want ook vandaag blijft de regen uit. Zo valt het uiteindelijk nog best mee tot nu toe!
Helaas zijn de verwachtingen onveranderd: tot 10 dagen vooruit wordt vrijwel constant wind uit de ZW hoek verwacht, en vaak nog veel ook. We wachten daarom rustig af...

28jul Medemblik Oosterhaven Verwaaidag

WindWest 5-7
WeerBewolkt, buien, 21°C

Er komt een front over met veel wind. Gelukkig valt de regen mee, zodat we nog een aardige dag hebben in Medemblik. We doen rustig aan en maken er een luie dag van. Esmiralda is nog aan het uitzieken en moet veel hoesten. We spelen een spelletje, kijken een filmpje op Netflix en de dag glijdt toch snel voorbij. 's Avonds gaan we eten in het eetcafé vlakbij. De gerechten zijn eenvoudig maar erg smakelijk en het toetje met wafels, aarbeien, ijs en slagroom is heerlijk.

0728-1

Marinevaartuigen in de Westerhaven

29jul Medemblik Oosterhaven rustig dagje

WindZuidwest 4-5
WeerBewolkt met af en toe zon, buien, 22°C

Het weer is vandaag eigenlijk prima, we lopen de hele dag in onze korte broek. De wind neemt in de middag behoorlijk af en eigenlijk kunnen we prima gaan zeilen. Esmi is echter nog altijd niet heel lekker en heeft weinig zin om te vertrekken. We blijven nog een dagje en vermaken ons met spelletjes en een potje midgetgolf in het Wilhelminapark. De baan is behoorlijk nieuw en niet eenvoudig. We maken er een spannend potje van en eindigen allemaal vrijwel op dezelfde score. Morgen weer veel wind en daarna lijkt het beter te worden, hoewel er aan het einde van de week weer een depressie over lijkt te gaan komen. Zoals het er nu uitziet zullen we deze vakantie dicht bij huis blijven. Misschien heeft de laatste week nog wat moois in petto...

0729-1

Midgetgolf

30jul Medemblik Oosterhaven Nog een verwaaidag

WindZuidwest 5-6
WeerBewolkt met af en toe zon, buien, 22°C

Ook voor vandaag weer een windwaarschuwing (Zuidwest 6). We liggen wel prima hier in Medemblik en plakken er nog maar een dagje aan vast. We zijn blij dat we niet geprobeerd hebben toch naar het zuiden te gaan, want dan hadden we waarschijnlijk al dagen in Scheveningen gelegen. De voorspellingen zijn onveranderd: depressies met harde zuidenwind. Af en toe een windgaatje, maar niet meer dan hooguit een dag. Op deze manier kom je zonder heel veel moeite niet eens tot aan Duinkerke.
We brengen de dag door met spelletjes, puzzelen, boot schoonmaken, een wandelingetje en af en toe genieten van het zonnetje. De temperatuur is nog altijd prima voor de korte broek en T-shirt. In de middag zakt de wind in. Esmi is eindelijk aan de beterende hand, morgen gaan we op pad!

0730-1

De stoomloc op het oude station van Medemblik

31jul Medemblik Oosterhaven - Den Oever Marina Snelle rit

WindZuidwest 4-5
WeerHalfbewolkt, 22°C
Vertrek13:15
Aankomst14:45
Log7131,4 - 7140,5 (9,1 Nm)
Gps10,9 Nm

Vandaag is het prima zeilweer. We hebben een lekker zonnetje met wat wolkenvelden en een heerlijk temperatuurtje. De wind is nog wel vrij stevig, maar uit een gunstige richting en bovendien hogerwal voor onze volgende stop Den Oever. Helaas gaat het vanaf woensdag of donderdag weer een aantal dagen echt hard waaien. We hebben bedacht om naar Texel te gaan en daar een aantal dagen door te brengen. Volgens de site is het op het moment heel rustig in de haven, dus het moet lukken om een goed plekje te krijgen.

0730-1

De avond valt over Den Oever

Ons vertrek van vandaag stellen we nog een uurtje uit vanwege een overtrekkende bui, maar dan gaan eindelijk de trossen weer los. Zoals verwacht is het heerlijk varen aan de hogerwal met een halfwinds koersje. Ondanks de wind van rond de 18 knopen gaan we op vol tuig weg. Het loopt als een tierelier en we gaan over de 7,5 wat ruim onze rompsnelheid is. Na Oude Zeug moeten we iets hoger en worden we een aantal keren verrast door flinke vlagen tot boven de 25 knopen. We lopen een paar keer uit het roer en zetten het grootzeil wat vlakker en ruimer. De snelheid loopt wel iets terug, maar we blijven wel beter op koers. Bij Den Oever gaan de zeilen alweer naar beneden. We krijgen een box waar we precies in passen. We moeten zelfs een beetje duwen om tussen de palen door te komen. Tegen de avond gaat de wind zoals voorspeld helemaal liggen. Morgen op tijd op, de vertrektijd staat op 8 uur.

01aug Den Oever Marina - Oude Schild Waddenhaven Texel Vroeg op pad

WindZuidwest 2-3
WeerHalfbewolkt, 22°C
Vertrek07:15
Aankomst10:00
Log7140,5 - 7151,0 (10,5 Nm)
Gps13,1 Nm

De wekker staat op 7 uur, maar we zijn al eerder wakker. We gaan met de hondjes een ochtendwandelingetje maken en maken dan klaar voor vertrek. De sluis staat al open als we aankomen en blijft dat nog even. Er wordt pas geschut als de sluis vol is met vroege vogels. Precies om 8 uur zijn we op zilt water. In de haven stond vrijwel geen wind, maar buiten waait het toch een beetje. We zetten zeil en gaan eigenlijk prima vooruit. Voor ons een veld vol schepen die dezelfde kant op gaan. We trimmen eens flink en lopen aardig in op de meeste boten. Natuurlijk zijn er ook schepen die nog veel sneller zijn dan wij...

0801-1

Met z'n allen naar Texel

Bij het gat van de stier buigen we af naar Oude Schild en komen we voor de wind te varen. De vliegende melkmeid doet het onverwacht goed en de haven komt snel dichterbij. Eigenlijk jammer dat we er al zo snel zijn, op het water is het heerlijk vandaag. Voordeel is wel dat we een mooi plekje hebben met de kop in de wind. Hier kunnen we ons wel een paar dagen vermaken. We reserveren fietsen voor morgen en een plaatsje in het restaurant voor vanavond. Dan lopen we naar het dorp voor de nodige boodschappen. Het is een stukje lopen, maar eigenlijk prima te doen als je niet teveel zware spullen mee hoeft te nemen. Donderdag en vrijdag staat nogal altijd dikke wind op het programma, maar eens zien wanneer we weer verder varen.

02aug Oude Schild Waddenhaven Texel Een dagje op de fiets

WindZuidwest 3-5
WeerHalfbewolkt, 21°C

We hebben We hebben electrische fietsen gehuurd met een hondenkar zodat we Texel kunnen gaan verkennen. De honden moeten even wennen in de kaar, maar laten zich dan als prinsesjes vervoeren. We rijden langs de zeedijk naar de Noordpunt van Texel, waar de vuurtoren staat. Daar gaan we het strand op en kijken naar de brekers voor de kust. Het is prachtig weer en de honden vinden het heerlijk op het strand. De terugweg gaat over een prachtig fietspad door de duinen richting De Koog. We zijn nu blij met de electrische ondersteuning, want over de duinpaden vol tegen de wind is zeker met de hondenkar erachter behoorlijk zwaar. Bij de Slufter eten we een heerlijk broodje en daarna gaat het dwars over het eiland terug naar Oudeschild. We hebben uiteindelijk ruim 40 kilometer gefietst en veel van Texel gezien. 's Avonds begint het plotseling flink door te waaien en te regenen. Een voorbode voor de harde wind die de komende twee dagen is voorspeld.

0802-1

De vuurtoren van Texel

03aug Oude Schild Waddenhaven Texel Weer verwaaid

WindZuidwest 5-7 met vlagen 8
WeerHalfbewolkt, 21°C

Voor vandaag is veel wind voorspeld. Als we 's morgens opstaan valt het nog erg mee, maar in de loop van de ochtend begint het steeds harder te waaien. De bemanning van de Christina komt aan boord voor koffie. We halen herinneringen op van de pinksterweekenden van lang geleden met beide Robins. Na de koffie spelen we een spelletje en doen rustig aan, niet veel anders dan de andere dagen deze vakantie. 's Middags gaan we boodschappen doen in het dorp en als we langs de haven lopen merken we pas hoe hard het waait. Zelfs in de haven is het een heksenketel van de golven die zich in dat kleine stukje opbouwen. Tegen het avondeten bereikt de wind zijn hoogtepunt met windstoten in de haven van bijna 40 knopen. 's Avonds doen we een borrel op de Christina waar het erg gezellig is. Het is al ruim na middernacht als we terugkeren aan boord.

0803-1

Storm in de haven

04aug Oude Schild Waddenhaven Texel Nog een dag verwaaid

WindZuidwest 5-6
WeerHalfbewolkt, 21°C

De wind is nog niet gaan liggen. Ook vandaag staat er veel te veel om comfortabel te zeilen. We plakken er nog een dagje aan vast op Texel waar het ons eigenlijk prima bevalt. Het weer is ook vandaag weer prima met veel zon tussen de wolkenvelden door en een aardig temperatuurtje. 's Avonds koelt het wel af en komt een flinke bui over. Na de bui valt de wind volledig weg en is er eindelijk rust in de haven. Morgen gaan we weer terug richting het IJsselmeer. De voorspellingen voor de eerstvolgende dagen is prima, maar daarna lijkt het erg regenachtig te worden. Als dat doorzet, zijn we waarschijnlijk eerder terug dan gepland...

0804-1

De oude vismarkt heeft heerlijke paling

05aug Oude Schild Waddenhaven Texel - Hindeloopen Marina Heerlijk zeilweer

WindWest/Noordwest 4-5
Weerlicht bewolkt met veel zon, 22°C
Vertrek11:30
Aankomst17:00
Log7151,0 - 7176,2 (25,2 Nm)
Gps27,0 Nm

Na vier dagen Texel willen we weer verder en het is heerlijk weer om te gaan zeilen. De wind is afgenomen en de zon is volop aanwezig. Voor het gunstige tij moeten we begin middag vertrekken, maar we hebben geen zin om zo lang te wachten. Eerst gaan we nog langs het tankplatform om diesel uit onze bilge te lozen. Na het vullen van de tank en het varen blijkt er toch zo'n anderhalve liter over te zijn gestroomd en in de blige verzameld. Met de pomp krijgen we het niet weg, maar met een emmer en bekertje komen we een heel eind. Daarna varen we uit en zetten zeil. Er blijkt buiten meer wind te zijn dan in de haven, een dikke kracht 4. Het eerste stuk richting Den Helder gaat het hard, meer dan 8 knopen over de grond. Dan draaien we de Malzwin in en krijgen stroom tegen. Het valt mee, zelfs met de wind pal van achteren halen we nog ruim 3 knopen over de grond.

0805-1

Prachtig zeilweer

Tegen 14:00 liggen we voor de brug van de afsluitdijk en een half uurtje later zijn we op het IJsselmeer. We varen door de geul naar het zuiden en buigen af naar het oosten richting Stavoren. Die koers is nog erg voor de wind, Hindeloopen ligt een stukje gunstiger, dus we verleggen koers. Met een bakstag wind gaan we bruisend door de golven. We hebben vol tuig staan en tikken in vlagen de 8 knopen door het water aan, ruim boven de rompsnelheid. Na een paar heerlijke uurtjes komen we aan in Hindeloopen, waar we de Cayenne zien liggen. We borrelen bij hen aan boord en gaan daarna eten in de Sailors Inn. Al met al een prima zeildag!

07aug Enkhuizen Binnenhaven - Lelystad Houtribhaven Terug naar huis

WindZuidwest 3-4
WeerZonnig met enkele wolken, 23°C
Vertrek12:00
Aankomst15:15
Log7191,8 - 7210,6 (18,8 Nm)
Gps20,4 Nm

Vanaf morgen wordt het zeer matig weer. De temperaturen gaan dalen en er wordt veel regen verwacht. We breken onze vakantie af en gaan naar huis. Ergens later dit jaar halen we dat weekje wel weer in. Vandaag hebben de weergoden nog wel een fraaie dag in petto. Het zonnetje schijnt volop en de temperatuur is al vroeg aangenaam. We ontbijten in de kuip met wederom verse broodjes en genieten nog even van Enkhuizen en het weer. Tegen de middag maken we klaar voor vertrek en precies om 12 uur gaan we onder begeleiding van het maandelijks luchtalarm door de brug naar buiten.
We varen weer een heerlijk tochtje met halve wind tot aan de kop van het Enkhuizerzand, die een flink stuk richting Urk is verlegd. De boeienlijn loopt nu vanaf Enkhuizen nu in rechte lijn naar deze kardinaal. Na de kop moeten we opkruisen richting Lelystad, wat eigenlijk heel lekker gaat. De boot ligt zo goed op het roer dat we nauwelijks hoeven te sturen en de snelheid zit er met 6 mijl bij 12 tot 13 knopen wind goed in. Bij Lelystad neemt de wind steeds verder af en het laatste stukje gaat op slakkentempo. Maar op een gegeven moment is het echt voorbij en sturen we de boot terug de eigen box in.