titelbalk

WeerZonnig, 21°C
Vertrek12:15
Aankomst17:00
Log7043,9 - 7043,9 (0,0 Nm)
Gps21,7 Nm

Het heeft heel lang geduurd voordat we eindelijk weer konden gaan zeilen. Als we tijd hadden, was het weer slecht en als het weer goed was, hadden we andere verplichtingen. Vandaag eindelijk prachtig weer en alle tijd, want het is hemelvaartsdag. We zijn met Nienke en de honden en zoals elk seizoen moeten er de eerste keer veel spullen mee, waaronder de dekbedden. We nemen de tijd om alles goed op zijn plek te zetten, want er is nauwelijks wind en geen haast om het water op te gaan. Tegen de middag komt er een beetje wind en gaan we op weg. Eerst wilden we naar Urk, maar daar is waarschijnlijk alles dicht vandaag, dus toch maar iets verder richting Enkhuizen dat net niet bezeild is. De wind trekt verder aan tot een dikke drie en maakt het perfect zeilweer.

0525-1

Achter de Drommedaris

In Enkhuizen kiezen we voor de binnenhaven en kunnen we tegen de Bellefleur van Remco en Marjan aanliggen. Ook zij zijn heel vaak in Enkhuizen! Na een uurtje rust en een kleine poetsbeurt in de kuip gaan we de wal op om te eten bij de Markerwaard. Terug aan boord gaan de luikjes toe... morgen weer op tijd op, want we willen rond 15 uur thuis zijn.

26mei Enkhuizen Binnenhaven - Lelystad Houtribhaven Vliegenplaag

WindNoordoost 1-3
WeerZonnig, 25°C
Vertrek10:15
Aankomst14:15
Log7043,9 - 7043,9 (0,0 Nm)
Gps15,9 Nm

Het is al weer heerlijk buiten als we opstaan. De zomer lijkt losgebarsten en de temperatuur gaat naar uiterst prettige waarden. We moeten op tijd thuis zijn vandaag, dus we gaan op tijd op. Hondjes wandelen, broodjes voor ontbijt en tot slot een lekker kopje koffie met uitzicht op de prachtige oude stad van Enkhuizen. Wat kun je je nog meer wensen! Als de eerste boten voor de brug liggen, maken wij ook klaar voor vertrek. We kunnen mooi mee en zijn om half elf buiten de pieren. Helaas is er nauwelijks wind, maar de richting is goed en we kabbelen rustig richting Lelystad. Helaas passeren we een gebied met een enorme zwerm IJsselmeer vliegjes. Ze krioelen met duizenden over het dek en het zeil. De dames vluchten met de honden naar binnen. Op de motor met de stuurautomaat gaan we verder terwijl ik op het voordek op de uitkijk sta waar er door de wind minder vliegjes zijn.
Bij de kop van het Enkhuizerzand komen we schepen tegen met schone zeilen. Blijkbaar zijn hier geen vliegjes. Met tientallen putsen water spoel ik de meeste beestjes van boord. Dan kan de motor uit en kunnen we met een opkomend windje nog even heerlijk zeilen richting de haven.

02jun Lelystad Houtribhaven - Volendam Marina Avondetappe

WindNoord 3
WeerZonnig, 23°C
Vertrek18:30
Aankomst21:45
Log7043,9 - 7055,9 (12,0 Nm)
Gps15,2 Nm

Het pinksterweekend komt eraan en we gaan zoals elk jaar met de Bavaria zeilclub op pad. Dit jaar wordt het evenement in Volendam gehouden. We vinden het wel lekker om op vrijdag vast aan te komen, dus we maken er een korte werkdag van en zijn rond 17:30 op de boot. Eten doen we onderweg, dus na het inpakken en klaarmaken gaan we op pad. De sluis duurt lang en als we er eindelijk in liggen moeten we eerst wachten op een binnenvaarder, worden vervolgens door de brug gebracht, opnieuw aanleggen en weer wachten op nog een binnenvaarder. Het is bijna half acht als we eindelijk buiten de pieren van Lelystad zijn en koers zetten naar Volendam.

0602-1

Samen op weg

Overdag was het bijna windstil, maar nu staat er een lekker half windje drie die ons met ruim 6 knopen over het water stuwt. Het log doet het plotseling ook weer, waarschijnlijk losgekomen door alle wervelingen in de sluis van de binnenvaarders. We eten een broodje terwijl we heerlijk richting Volendam koersen. Zoals vaak 's avonds is het rustig met schepen en lijkt het of we het water voor onszelf hebben. Het is bijna jammer als we rond half tien de zeilen laten zakken en koers zetten naar de haven.

03jun Volendam Echt Volendams

WindZuidoost 2-3
WeerBewolkt, een buitje en later zonnig, 26°C

We slapen uit, want de kinderen en de honden zijn allemaal thuisgebleven. Daarna begroeten we de andere deelnemers, voor zover we dat gisteren niet hebben gedaan. Het dagprogramma bestaat uit een supertoeristische foto, die met een groep van 25 personen toch wel bijzonder wordt, een volendam Experience met 3D virtual reality bril en een bezoek aan het kaasmuseum. Daarna borrelen en heerlijk eten in een echt eetcafe. We borrelen nog even na op een van de boten en gaan toch weer laat naar bed.

0603-1

Traditioneel?

Home Home Home gastenboek

04jun Volendam Marina - Volendam Marina Pittig wedstrijdje

WindWest 4-5
WeerDeels bewolkt, 23°C
Vertrek11:15
Aankomst15:15
Log7055,9 - 7077,0 (21,1 Nm)
Gps22,8 Nm

Vandaag de wedstrijddag. De voorspellingen zijn prachtig met een beetje zon en een westenwindje 3 tot 4. Als we naar het palaver lopen, twijfelen we of we wel of niet de grote genua moeten zetten. Na het praatje worden we door de Festa overtuigd om dat toch te doen, want zij doen het ook en dan hebben we een echte wedstrijd. Achteraf blijkt het een slechte keuze, want buiten staat veel meer wind dan voorspeld met windstoten tot dik in de 20 knopen. De eerste rakken zijn voor de wind en gaan goed. We hebben een prachtige strijd met de Sueño en wisselen steeds stuivertje voor de koppositie. Helaas varen we elkaar een beetje uit de wedstrijd door de ander veel in de weg te zitten met uitloeven etc.

0604-1

Wedstrijd

Het laatste rak terug naar de finish is een kruisrak en dan merken we echt dat we teveel zeil op hebben. Met z'n tweeën kost het veel tijd om overstag te gaan en ondanks veel lozen lopen we toch nog enkele keren uit het roer. We eindigen uiteindelijk in de achterhoede. Gelukkig maken de borrel, het diner en het afsluitende feest veel goed!

0604-2

Onderlinge strijd

05jun Volendam Marina - Lelystad Houtribhaven Op het fokje terug

WindZuid tot zuidwest 4-6
WeerZon en wolken, 20°C
Vertrek13:00
Aankomst16:15
Log7077,0 - 7091,7 (14,7 Nm)
Gps15,8 Nm

Ook vandaag nemen we het ervan en slapen lekker uit. Pas na tienen komen we uit bed. De wind staat flink door en fluit tussen de masten. We praten nog wat na met diverse bekenden en nemen afscheid van de vertrekkers. Ook wisselen we de genua weer terug voor de high aspect, omdat we hier het zeil makkelijk kunnen opvouwen. Na de middag vertrekken we en buiten blijkt het inderdaad flink te waaien. Hoewel op kanaal 1 niet meer dan windkracht 5 wordt gegeven, hebben wij voortdurend een 6 op de klokken, met uitschieters tot 30 knopen. Op alleen de fok lopen we met ruime wind nog boven de zes knopen. We gaan een beetje rollen op de golven, maar verder blijft het heel comfortabel, in tegenstelling tot bij sommige boten die hoog aan de wind tegen de golven in moeten. We kiezen de zuidelijkste ingang bij Lelystad zodat we in de luwte van de dijk het laatste stukje naar de sluis kunnen zeilen. De wind is inmiddels iets afgenomen en zonder noemenswaardigheden liggen we niet veel later in onze eigen box.

04jul Lelystad Houtribhaven - Lelystad Houtribhaven ZwitserNederlands

WindNoord 2-3
WeerZonnig, 24°C
Vertrek13:45
Aankomst19:00
Log7091,7 - 7106,1 (14,4 Nm)
Gps16,6 Nm

Jeroen is met de kinderen in Nederland en viert vakantie in Callantsoog. We hebben afgesproken om vandaag een dagje te gaan varen en bij te praten, want we hebben elkaar al veel te lang niet gezien. Ook Vic is mee en bij ons Nienke, zodat we met 8 personen op pad gaan. Het is licht weer, prima voor de kinderen die voor het eerst op zulk groot water varen. Dat zijn ze niet gewend in Zwitserland. Ze spreken trouwens prima Nederlands, behalve Willem die zich red met een combinatie van Duits, Nederlands en Engels, liefst in één zin. We genieten van het heerlijke weer en hebben elkaar veel te vertellen. Erg leuk om te horen hoe het met iedereen gaat. Ondertussen varen we richting Urk, maar dat is niet bezeild en te ver weg met de weinige wind. We buigen af naar Trintelhaven waar we even vastleggen voor een tussenstop.

JeroenEnKids

Samen aan het sturen

Terug naar de haven valt de wind helemaal weg en moet het laatste stukje op de motor. Het is al dik etenstijd als we aanleggen. We gaan nog even gezellig met z'n allen - ik haal Robin thuis op die inmiddels klaar is met werken - uit eten bij De Rede in Lelystad-haven. Het smaakt als altijd uitstekend.