titelbalk
Zeiljacht ÆGIR
Belevenissen aan boord van onze Bavaria 34 Cruiser
Vakantie 2019

23jul Lelystad Houtribhaven - Lelystad Bataviahaven Voorproefje


WindNoord 2-3
WeerZonnig, 27C
Vertrek20:00
Aankomst21:00
Log7333,3 - 7334,7 (1,4 Nm)
Gps1,6 Nm


Gisteren zijn de meeste boodschappen aan boord gebracht en vandaag volgen de verse waren. Robin is met de trein uit Enschede gekomen en we gaan na het eten richting de boot. Als alles is gestouwd, nemen we voor even afscheid van Esmi en Nienke. De meiden komen zaterdag met de auto via de Eurotunnel naar ons toe. Vanwege de uitstekende voorspellingen voor morgen en donderdag en vooral de matige voorspellingen voor daarna, willen we morgen in n keer van Lelystad naar Lowestoft varen. Vanavond gaan we vast door de sluis, zodat we daar morgen niet op hoeven te wachten. Het duurt ook vanavond best lang allemaal. Robin gebruikt de middenbolder en ik maak achter vast. Ondanks dat we het allebei niet gewend zijn, gaat het erg soepel!

We meren af in de Bataviahaven en genieten van een prachtige zonsondergang. We gaan op tijd naar bed, morgen wordt immers een lange dag!

2019-0723-01

Zonsondergang in Lelystad

Home Home Home Home gastenboek



24jul Lelystad Bataviahaven - Lowestoft Royal Norfolk & Suffolk YC De overtocht


WindZuidoost 1-3, later Zuidwest 2-4, windstil en ZuidOost 1-3
WeerZonnig, 20-35C
Vertrek24/07 07:30 (UTC+2)
Aankomst25/07 10:00 (UTC+1)
Log7334,7 - 7468,8 (134,1 Nm)
Gps145,0 Nm


De wekker gaat om 7 uur en iets na half acht zijn we los voor vertrek. Er staat niet veel wind op het markermeer, maar wel uit een gunstige hoek, dus we gaan een stuk zeilen. Er komt immers nog genoeg motortijd aan. We varen heerlijk en ontbijten op het water. Ter hoogte van Marken valt de wind weg en gaat de motor bij. We halen even later alle zeil weg, want het wordt volkomen windstil. In de vaargeul vanwege de waterplanten tuffen we naar de Schellingwouderbrug van 11:40 en iets na twaalven liggen we op het IJ. Het is snikheet en windstil, de zon brandt ongenadig op ons neer. Robin zoekt de relatieve koelte binnen op. Om 14:45 zijn we bij de sluis die toevallig net opengaat en om 15:15 liggen we op zout water.


2019-0724-01

Binnenvaartschepen op het Markermeer


2019-0724-02

Zeeboten op het Noordzeekanaal

De wind die al die tijd zwak uit het zuidoosten waaide is precies in de tijd dat we in de sluis lagen gedraaid naar zuidwest en ook direct windkracht 4. We zetten zeil en varen het gat uit op weg naar een waypoint 100 mijl naar het westen. Het is net niet bezeild, we varen tussen 280 en 290 waardoor we precies bij een boorplatform uitkomen. Via de marifoon wordt ons vriendelijk verzocht om 1 mijl om het gevaarte heen te varen. Dat is nog best lastig inschatten, maar we hebben ze niet meer gehoord dus het zal wel goed zijn gegaan. Robin gaat onderdeks om knakworsten te maken en hoort dat de drukregelaar van het water constant aanslaat. Het blijkt dat de slang van de boiler is losgegaan, waarschijnlijk vanwege de hoge temperatuur bij het langdurig motoren met te warm koelwater (Noordzeekanaal). We zijn eigenlijk te laat want de tank is leeg en onder de vlonders ligt een enorme plas water. We ruimen zo goed als het gaat tijdens het varen het meeste op. De rest komt wel als we er zijn.


2019-0725-03

Is dit 1 mijl afstand ?

Rond 21:00 komen we bij een druk gebied waar veel scheepvaart elkaar kruist en wederom een booreiland in de weg ligt. We zetten de motor bij om voldoende vaart te maken. De plotter met AIS is wel superhandig hier. Je klikt een boot aan en ziet precies de CPA en het moment waarop we elkaar gaan passeren. Als het meer dan 0,5 mijl is, dan weet je dat je geen problemen hebt. Op zicht zou ik misschien in een aantal gevallen een andere keuze hebben gemaakt.

Na de boortoren zeilen we nog een tijdje terwijl de zon achter de horizon verdwijnt. Door inversie is het geen hele fraaie zonsondergang. Tegen 23:00 moet de motor weer bij. De wind zakt geheel volgens verwachting weg. Ondertussen worden we getrakteerd op een prachtige sterrenhemel. Voor het eerst in jaren zie ik weer eens de melkweg in volle glorie. De vermoeidheid slaat inmiddels toe en het wordt flink koud. Terwijl Nederland zucht onder de warmste tropennacht ooit, zitten wij met shirt, jas, zeilpak en zeilhandschoenen onder de buiskap weggedoken. We zetten voor elk half uur een wekker en dommelen wat weg. Bij de wekker goed rondkijken, op de plotter kijken of er schepen in de buurt zijn en zo nodig een tussenwekker zetten. Zo gaan we met hazenslaapjes de nacht door terwijl de motor en stuurautomaat hun werk doen. En we hoeven niet n keer uit te wijken, alles past precies.


2019-0725-02

Het waypoint waar we 100 mijl op af gestuurd hebben

Terwijl het langzaam licht wordt, komt ook de wind weer terug uit het zuidoosten. Ook nu weer geen bijzondere zonsopgang. Omdat we naar het noorden waren weggezet, kunnen we mooi wat hoger zeilen en maken een lekker gangetje met 5,5 tot 6 knopen. Zo'n 10 mijl voor Lowestoft, we zien inmiddels land, is het weer gedaan met de wind. We ruimen de zeilen op en motoren naar de approach boei om via het kanaal naar de haven te varen. Om 11 uur (nederlandse tijd) liggen we vast. We genieten van een zeer verdiend aankomstbiertje en gaan dan water tanken. Dan een zeiltje ophangen tegen de zon en heerlijk luieren in de schaduw met een verfrissend windje. Het leven is goed op vakantie!

In 27,5 uur waarvan meer dan de helft op de motor zijn we van Lelystad naar Engeland gevaren. De wind deed exact wat de weerberichten hadden voorspeld, ongelofelijk hoe goed dat tegenwoordig is. Een ontzettend leuke ervaring om dit samen met Robin te doen, we hebben ons echt prima vermaakt samen!

2019-0725-01

Je kunt goed zien hoe we door de stroom worden weggezet

Home Home Home Home gastenboek



26jul Lowestoft Bijslapen en relaxen


WindVariabel 1-3
WeerHalfbewolkt, 23C


In de haven ligt ook de Sigmagic waarmee we in 2014 een aantal dagen zijn opgevaren naar Denemarken. Het is een uiterst gezellig weerzien en we gaan samen eten bij een indiaas restaurant op High Street. Het indiase eten in Engeland is uitstekend en dat is hier niet anders. Op de terugweg krijgen we een flinke onweersbui over en we komen kletsnat op de boot aan. Gelukkig hadden we alles afgesloten! In de nacht volgen nieuwe onweersbuien met flinke windstoten. We liggen hier perfect beschut, dus veel last hebben we er niet van.


2019-0726-02

De ingang van het monumentale clubgebouw

Vandaag is het lui genieten van het toch nog aardige weer. We lopen naar lake Lothing om bij de chandlery kaarten te halen van de Engelse oostkust. Ondanks de plotter geef ik nog altijd de voorkeur aan "papieren" kaarten die een veel beter overzicht geven. Het is een flinke wandeling, maar wel lekker om even de benen te strekken. Op de terugweg gaan we langs de Asda (24/7 open) voor wat dagelijkse boodschappen. We eten eindelijk de spaghetti die al drie dagen op het programma stond en spelen 's avonds een spelletje kaarten. Een relaxed dagje in afwachting van de dames die morgen met de auto vanuit Nederland hiernaartoe komen.

2019-0726-01

Lake Lothing

Lowestoft is de meest oostelijke stad van Groot-Brittanni en heeft ongeveer 70.000 inwoners. Het is van oudsher een vissersplaats, maar de visserij is inmiddels vrijwel verdwenen. Op oude foto's in het clubhuis is nog te zien hoe een flinke vloot schepen in de haven tegenover de jachthaven ligt. Tegenwoordig is deze haven vrijwel leeg. Als je door de stad loopt, zie je de vergane glorie. Aan de zuidpier, vlak achter de haven, is het toeristisch met van die typisch Engelse speelhallen en een strand vol veel te witte, te dikke en met tatoeages volgeplakte mensen die zich tegoed doen aan Fish & Chips. Bij Lake Lothing, waar wij heengelopen zijn, heb je een soort mini pretpark met een kinderspeeltuin en een mini-meertje om te kanon.

De jachthaven bestaat al heel lang en probeert de oude allure in stand te houden. Het prachtige clubgebouw heeft boven 8 accommodaties voor gasten, een snookerkamer en een conference room. Beneden kun je eten, waarbij gepaste kleding op prijs wordt gesteld. Het gebouw heeft een monument status gekregen. In de hal kun je foto's vinden van het bestuur met de Commodore aan het hoofd, heerlijk traditioneel. Ook is er een speciale members bar, dus niet toegankelijk voor gasten. Als je dan ziet dat er maximaal 50 vaste ligplaatshouders zijn, lijkt het toch wat overdreven in deze tijd.

Home Home Home Home gastenboek



27jul Lowestoft Dames aan boord


WindNoordwest 2-3
WeerBewolkt met enkele buien, 21C


Vandaag is het weer een stuk minder. Het is zwaar bewolkt en af en toe regent het. Tegen de middag wordt het droog en gaan we op stap. We lopen naar het meest oostelijke puntje van Engeland, waar een windroos als monument staat en lopen daarna door naar het maritiem museum. Hier aan de noordkant van de stad ziet het er een stuk gezelliger uit met mooie huizen die uitkijken over zee. Het museum is klein (formaat woonhuis) maar erg leuk met veel lokale wetenswaardigheden en een aantal vrijwilligers die heerlijk kunnen vertellen over vroeger. Esmi en Nienke zijn inmiddels inclusief honden met de eurotunnel in Engeland aangekomen. Ze zijn een uur eerder dan verwacht, dus we halen op de terugweg nog wat extra boodschappen zodat ze mee kunnen eten. Als ze aankomen in Lowestoft plenst het net weer van de regen. De honden vinden het geweldig om ons weer te zien en natuurlijk de boot. Ze hebben de lange autoreis probleemloos doorstaan.


2019-0727-01

Oostelijkste puntje van Groot-Brittanni

Als we voor Robin de boot Harwich-Hoek van Holland willen boeken, blijkt die in het weekend veel duurder dan in de week. We boeken daarom voor dinsdag en Robin blijft nog een paar dagen bij ons aan boord. 's Avonds spelen we met z'n vieren spelletjes, dat is toch wel leuk van aan boord zijn met zijn allen.

2019-0727-02

Het maritiem museum is niet heel groot

Home Home Home Home gastenboek



28jul Lowestoft Royal Norfolk & Suffolk YC - Southwold Yacht Harbour De rivier op


WindWest-Zuidwest 3-4
WeerBewolkt, 21C
Vertrek15:30
Aankomst18:00
Log7468,8 - 7479,7 (10,9 Nm)
Gps14,0 Nm


In de ochtend regent het langdurig. We gaan er alleen uit voor een rondje met de honden en verder maken we er een luie ochtend van. 's Middags lopen we naar de Asda waar we naast de dagelijkse boodschappen flink wat kleding inslaan. Leuke kleren voor echt lage prijzen. Ze hebben zelfs pashokjes in de supermarkt! We willen vandaag naar Southwold, zo'n 10 mijl naar het zuiden. Omdat de auto ook mee moet, gaan Nienke en ik zeilen, terwijl Robin met Esmi met de auto gaat. Is voor Robin ook goed om even een stukje in Engeland te rijden met iemand naast zich.


2019-0728-01

Het kantoor van de havenmeester is nog geheel van hout

Als we uitvaren is het toevallig heel druk met veel schepen die in en uit willen. Ook staat er best wat wind. Vanwege de drukte in de havenkom, besluit ik om het zeil buiten de haven te zetten. We varen richting de rode ton en draaien dan terug richting haven. De val zit niet goed, waardoor het allemaal wat langer duurt en plots horen we roepen vanaf een visbootje: ""BANK, BANK"". We zetten de motor vol in de achteruit en zien dan hoeveel we zijn weggezet door de stroom. Wat een geluk dat het visbootje er was! De plotter gaf trouwens aan dat het gewoon diep was daar, je ziet dus hoe verradelijk die zandbanken zijn. Eenmaal onder zeil gaat het heel erg hard. Bijna 7 kn. op de teller en boven de 9 kn. op de GPS. Als we vrij zijn van de banken gaan we hoger sturen. Southwold is helaas net niet bezeild en met stroom tegen wind staat er een woelig zeetje. We maken een slagje naar de kust waar, zoals gehoopt, minder golven zijn en we beter vooruit komen. We varen langs Southwold wat er schattig uitziet en draaien de fok weg. Het grootzeil wordt ietwat provisorisch gestreken. Het is lastig op volle zee als je maar met zijn tween bent. Op de motor varen we op instructie van de havenmeester met een koers van 330 graden op de pieren af. We hebben overal ruim voldoende water. Tussen de pieren zijn de golven weg en laten we ons de rivier op stromen, terwijl we klaarmaken om aan te leggen. We moeten draaien op de smalle rivier en dat is nog niet makkelijk met die stroom. Aanleggen met behulp van een zeer aardige havenmeester en natuurlijk Esmi en Robin gaat probleemloos.


2019-0728-02

We liggen tegenover de Harbour Inn

Na het eten gaan we nog even naar de kroeg aan de overkant, de Harbour Inn, waar ze het bier schenken uit de lokale brouwerij Adnams. Het smaakt uitstekend!

Home Home Home Home gastenboek



29jul Southwold Harbour Een mooi golfdagje


WindZuidoost 2-4
WeerZonnig, 23C



2019-0729-01

Auto en boot in een plaatje. En dat in Engeland

Vandaag weer een prachtige dag met een bijna wolkenloze hemel en een heerlijk temperatuurtje. Op slechts een kilometer van de haven ligt de Southwold golf club. Een uitgelezen gelegenheid om eens een rondje in Engeland te spelen. Esmi en ik gaan langs en we kunnen inderdaad spelen en zelfs clubs huren. De baan is werkelijk prachtig met steeds verschillende uitzichten over het binnenland, het dorp, de rivier en zelfs de zee. Helaas is er onderhoud aan de green, waardoor alle vlagen zijn verplaatst. De lokale pro biedt ons aan om morgen gratis nog een keer te komen spelen, wat een service! Na afloop drinken we wat op het terras en komen in gesprek met diverse clubleden die uitgebreid vertellen over Southwold. Sinds het dorp op TV is geweest, is het onder de Engelsen een populaire vakantiebestemming geworden. Veel huizen zijn inmiddels vakantiehuizen geworden.


2019-0729-02

Southwold is een liefelijk plaatsje

Als we later door Southwold lopen, doet dat inderdaad erg denken aan onze eigen kustplaatsen en de waddeneilanden. Veel vakantiehuisjes, campings, een grote winkelstraat met kledingwinkels, gallerien en souvernirshops. Langs het strand is het een drukte van jewelste. Maar alles is - in tegenstelling tot Lowestoft - prima onderhouden en erg hangt een prettige vakantiesfeer in het dorp. 's Avonds eten we - als afscheidsmaal voor Robin - Fish & Chips in de Harbour Inn. De kabeljauw is vers, groot en smaakt uitstekend. De prijzen zijn er trouwens wel naar. Dan op tijd naar bed, want om 5:30 gaat de wekker voor Robin.

2019-0729-03

Overstroming in 1953. Tussen de dijken stroomt de rivier, de rest is overstroomt!

In de kroeg hangt en foto van de overstroming van 1 februari 1953, de dag van de watersnoodramp in Nederland. Ook hier heeft het hoge water flink huisgehouden. Op de muur van de Harbour Inn is het waterpeil van die nacht getekend en dat is bij het raam van de 1e verdieping. En de Inn staat op de dijk! Het achterland is volledig overstroomt waardoor o.a. de 18 holes golfbaan voor de helft verloren is gegaan en diverse dijken in het achterland nooit meer zijn hersteld. Voorbij Southwold bevindt zich nu een uitgestrekt moerasgebied dat met vloed volstroomt. Bij eb moet al dit water weer door het smalle riviertje naar zee, wat de sterke ebstroom (tot wel 8 knopen bij de ingang) verklaart.

Home Home Home Home gastenboek



30jul Southwold Harbour Winderig maar zonnig


WindZuidoost 3-4, ruimend Zuid 5-6
WeerZonnig, 23C


Om 5:30 is het al licht in Engeland, zo kunnen we constateren als de wekker gaat. Robin doet nog even een snel ontbijt en vertrekt dan richting Harwich. Hij is uiteindelijk ruim op tijd en is 's avonds tegen 19:00 terug in Swifterbant. Voor hem is de zeilvakantie voorbij en bovendien is de auto weer terug. Er wordt veel wind voorspeld vandaag en morgen en ook nog eens uit de verkeerde richting, dus voor ons wordt het nog even niet varen. 's Ochtends loop ik naar het dorp voor vers brood en als we aan het ontbijten zijn, begint inderdaad de wind op te steken. Als snel waait er een dikke 5 over de haven. Dat belooft wat voor ons golfdagje, want we hadden immers een gratis rondje beloofd gekregen. En inderdaad mogen we geheel verzorgd nog een keer de baan lopen, maar nu met de vlaggen op de greens. En die greens zijn werkelijk geweldig, beter dan alles wat we ooit in Nederland zijn tegengekomen. De wind maakt het lastig, maar we hebben nogmaals genoten van de fraaie uitzichten en nu ook van de uitstekende baan.


2019-0730-01

Het wandelpad loopt dwars over de golfbaan. Oppassen dus!

Als we klaar zijn, gaan we terug naar de boot. We hebben geen zin meer om naar Southwold te gaan, dat kan morgen ook nog. Esmi maakt een heerlijke maaltje met rijst, ananas en een gerecht met indiase kruiden. Wat dat betreft is het hier wel genieten. Ook de Engelse toetjes zijn trouwens uitstekend! 's Avonds vermaken we ons zoals vaak met een spelletje kaarten terwijl de boot door de wind onder flinke helling ligt. Ik zet zelfs een aantal keren de wekker 's nachts om de lijnen en stootwillen te controleren en dat is eigenlijk best nodig. Gelukkig gaat de wind in de nacht liggen.


2019-0730-02

Fraaie uitzichten, hier op de markante watertoren.

Home Home Home Home gastenboek



31jul Southwold Harbour Nog een ligdag


WindZuid 4-5, ruimend zuidwest
WeerZonnig met wolkenvelden en een enkele bui, 20C


Ook vandaag is het geen goed zeilweer met nog steeds veel wind uit de verkeerde hoek. Morgen belooft minder wind en uit een gunstiger hoek. We repareren de slang van de boiler die al lange tijd lekkage vertoont, wat uiteindelijk blijkt te komen door een braam op de slang bij het koppelstuk. Ook maken we onder de vlonders nogmaals droog. Het lijkt erop dat het meeste water inmiddels wel uit de boot is. Een Nederlands schip dat aan de overkant lag, vraagt of ze naast ons mogen komen liggen omdat aan deze kant van de rivier wel 220V aan de steiger is. Geen probleem natuurlijk, zeker nu de wind wat is afgenomen.


2019-0731-01

Zoals vrijwel elke Engelse badplaats heeft ook Southwold een pier

Na de lunch lopen we naar Southwold waar we het dorp rondlopen via de boulevard en daarna boodschappen doen. Bij de lokale bakker halen we op advies van iemand die we bij de golfclub tegenkwamen de zelfgemaakte pastry die inderdaad uitstekend smaakt. 's Middags doen we rustig aan, spelen een spelletje en genieten van de vakantie. De planning is om morgen naar het zuiden af te zakken en de river Orwell bij Harwich op te gaan. Het tij gaat lopen vanaf 5 uur 's ochtends, maar dan is het precies laag water en de laagste waterstand is ongeveer 1m70. Te weinig voor onze diepgang, dus het wordt een uur of zes voor we vertrekken. Een uurtje langer slapen is natuurlijk ook niet erg.

2019-0731-02

Engelse badgasten op het langgerekte strand

Home Home Home Home gastenboek



01aug Southwold Yacht Harbour - Woolverstone Marina Volle bak langs de kust


WindWest 3-4
WeerBewolkt met zon, 23C
Vertrek06:30
Aankomst12:00
Log7479,7 - 7507,8 (28,1 Nm)
Gps38,6 Nm


We willen eigenlijk om 6 uur vertrekken, maar het is niet helemaal zeker dat het water in de rivier overal hoog genoeg staat. Daarom gaan we een half uurtje later weg, tegelijk met onze buurman. Loskomen van de kant met schepen voor en achter je, stroom van voren en wind schuin van achteren (lagerwal) is niet makkelijk, maar het lukt ons om zonder schade weg te komen. Dan is het rustig de rivier af tegen de vloedstroom in en goed de dieptemeter in de gaten houden. We komen niet onder de 2 meter 30 (we steken 1 meter 90), dus voldoende water om weg te komen. Buiten de pieren blijkt er een flinke wind te staan en daarnaast veel stroom mee. Door het water varen we 6 tot 7 knopen, maar de GPS (grondsnelheid) geeft snelheden van soms boven de 10 knopen aan. In twee uur varen we ruim 17 mijl, bijzonder veel voor ons schip. We passeren de kerncentrale die ernstig uit de toon valt in de verder natuurlijke kustlijn. En niet veel later komen in de verte de kranen van Felixstowe al in zicht. We blijven onverminderd hard doorvaren tot we in de buurt van Harwich komen. Daar valt de wind deels weg en draait de verkeerde kant op, zodat we een aantal slagen moeten kruisen.


2019-0801-02

Pin Mill vanaf het water

Als we bij de grote boten vaargeul komen, halen we het zeil weg en dobberen wat om te wachten op een groot containerschip dat de haven van Felixstowe in moet. Met behulp van een sleepboot lukt dat soepeltjes. Bijzonder dat zo'n klein bootje zoveel kan met een schip van een paar honderd meter lang. Wij steken de geul over en gaan langs de boeienlijn de rivier Orwell op. Al snel maakt de rivier een bocht en is alle industrie achter ons uit zicht. De Orwell heeft hier een prachtig landschap met glooiende heuvels met graan en bossen. Je zou bijna een teletubbie verwachten hier. Daartussen prachtige landhuizen die tegenwoordig o.a. als school worden gebruikt. We varen langs het bij hollanders zo bekende Pin Mill en meren af in de Woolverstone marina.


2019-0801-03

Met de honden over het public foothpath

's Middags wandelen we met de honden over het public footpath naar Pin Mill. Die public foothpaths zijn eeuwenoude paden die overeenkomen met het recht van overpad in Nederland. De enorme landgoederen in dit gebied waren en zijn priv terrein, maar de voetpaden die het gebied doorkruizen mogen ook nu nog door iedereen worden gebruikt. Het is er zelfs behoorlijk druk met wandelaars.
In Pin Mill, een miniscuul dorpje, gaan we natuurlijk even naar de Butt & Oyster pub, een soort pelgrimsoord voor Nederlandse zeezeilers. Nu kunnen Esmi en Nienke ook zeggen dat ze er geweest zijn! Overigens is het verder in geen enkel opzicht een bijzondere pub, behalve de mooie locatie. Terug op de haven eten we een hapje in het lokale restaurant. Het is nog heerlijk weer en we zitten buiten tot de zon onder gaat. Morgen staat Ipswich op het programma, een kort tochtje naar de stad.

2019-0801-04

Bij laagwater valt een groot deel van de rivier droog

Home Home Home Home gastenboek



02aug Woolverstone Marina - Ipswich Haven Marina Mini tochtje


WindNoordwest 2-3
WeerZonnig met wolkenvelden, 23C
Vertrek11:30
Aankomst12:45
Log7507,8 - 7510,7 (2,9 Nm)
Gps3,6 Nm


We willen Ipswich bezoeken en aangezien er een fraaie Marina in het centrum van de stad is, gaan we gewoon met de boot. Het is maar 3 mijl varen en tegen wind en stroom in, dus zeilen zit er niet in vandaag. We doen 's morgens rustig aan en maken kort voor lunchtijd los. We varen op de enorme brug af met een doorvaarhoogte van 38 meter! Dan gaan we de bocht om en verandert het landschap in industrieel gebied met een haven waar diverse kustvaarders worden geladen en gelost. Aan het eind is een sluis met daarachter het lock waarin zelfs twee marina's zijn gevestigd. We kiezen de Haven Marina en krijgen een mooi plekje vlak bij het havengebouw. Het lijkt erop dat ze de hele steiger vrijhouden voor gasten, en voor het eerst liggen we weer tussen een flink aantal Nederlandse schepen.


2019-0802-02

De hoge brug van de snelweg bij Ipswich

Na de lunch gaan we de stad in. De river Orwell, die bij de monding vrij imposant is, is hier gereduceerd tot een smal stroompje met lage bruggen. Verder dan hier kun je met de boot niet komen. De stad zelf is een mix van moderne en hele oude gebouwen, waaronder veel kerken en vakwerkhuizen. Toch is het niet bijzonder met veel grote winkelketens in de straten die je in elke stad tegenkomt. We vinden wel een leuk plekje waar we heerlijk thee drinken met scones, cluttered cream en jam. Omdat we het eigenlijk wel gezien hebben, gaan we daarna terug naar de boot waar we genieten van het heerlijk warme zonnetje. We eten 's avonds weer buiten, eigenlijk is het prima vakantieweer hier. Na het eten komen de buren nog even koffiedrinken nadat we ons samen hebben verbaasd hoe twee Nederlandse schepen met veel motorgeweld en weinig stuurmanskunst de haven verlieten.

2019-0802-01

Winkelstraat met vakwerkhuisjes

Home Home Home Home gastenboek



03aug Ipswich Haven Marina - Titchmarsh Marina Scharrelen door de rivieren


WindOost 2
WeerZonnig met wolkenvelden, 20C
Vertrek10:30
Aankomst14:00
Log7510,7 - 7526,0 (15,3 Nm)
Gps15,9 Nm



2019-0803-02

Net als de bruine vloot in Nederland zijn hier de Thames Barges voor dagtripjes in gebruik

Ook vandaag is het heerlijk weer, alleen de wind laat het afweten. We hebben Ipswich wel gezien, vandaag willen we naar Titchmarsh, een haven in de Walton backwaters. Dit is een gebied met kreken achter Walton-on-the-Naze, en een waar vogelparadijs. Om er te komen moeten we over ondiep water dat bij laag water bijna droogvalt. We gaan dus in de vloed weg en moeten met stroom tegen de Orwell af. Dit valt op zich mee, maar er is weinig wind en die is nog tegen ook. Er zit niets anders op dan op de motor naar Harwich te varen. Daar kan de fok er even bij, we vallen af naar de Pye end boei en gaan dan richting het Hamford Water, de hoofdkreek van het stelsel. Het is bijna hoog water en nu lijken we gewoon op zee te varen, maar de schijn bedriegt. Naast de boeienlijn is het ondiep en met laagwater valt het grotendeels droog. We kronkelen ons een weg naar het Walton Channel waar de navigatieboeien ophouden en voor ons een enorme hoeveelheid schepen opdoemen die aan moorings (vaste boeien in de rivier) liggen. We slingeren ons er doorheen en komen bij de Titchmarsh Marina aan waar we netjes een box krijgen.


2019-0803-03

Uitbreide weilanden achter Titchmarsh

Waar het in Ipswich vol met hollanders lag, zijn we hier de enige buitenlanders. We lopen naar Walton, wat nog een flinke wandeling is en dan ben je nog maar in de buitenwijken. We vinden een Mark and Spencer food hall, een luxe supermarkt waar ze veel lekkere producten hebben. Met volle tassen wandelen we terug. De workout voor vandaag is ook weer gedaan! 's Avonds eten we in het restaurant op de haven. Als we terugkomen is het laag water en zijn de steigers aan de rand drooggevallen. Ook wij liggen vast in de blubber.

Morgen hebben we nog zuidoostenwind en daarna een lange periode zuidwest. Daarom willen we morgen proberen naar de Blackwater rivier te komen. Dat is nog niet heel eenvoudig vanwege de diepgang en het tij, maar daarover morgen meer.

2019-0803-01

De route van Ipswich naar Titchmarsh

Home Home Home Home gastenboek



04aug Titchmarsh Marina - Brightlingsea Harbour Heerlijk zeiltochtje met onverwachte afloop


WindZuidoost 2-3
WeerZonnig met wolkenvelden, 22C
Vertrek10:30
Aankomst16:00
Log7526,0 - 7547,2 (21,2 Nm)
Gps25,3 Nm


Volgens de weersverwachting gaat de wind vanaf morgen naar de zuidwest hoek en toenemen en dat is pal tegen van de Orwell naar de Blackwater. Daarom besluiten we vandaag al naar de Blackwater te gaan. We horen van onze buren dat met name Heybridge erg leuk is en dat stond ook al in de vaarwijzer van Anje Valk. Hier kunnen we echter alleen met hoogwater in, en dat gaan we nooit redden omdat we ook met hoogwater weg moeten uit Titchmarsh. We vragen bijde havenmeester vanaf hoe laat het water hoog genoeg staat en tot onze verbazing zegt hij dat we nu (om 10 uur) al wel kunnen vertrekken. We gaan terug naar de boot en maken klaar voor vertrek. De haven uit en het smalle geultje door is nog best spannend met de dieptemeter die terug valt tot 2,2m (20 cm onder de kiel). Daarna komen we op ruimer en dieper water. Het eerste stuk is tegen de wind in, dus op de motor. Dan kunnen we oversteken naar het Medusa kanaal en koers zetten naar het zuidwesten. We kunnen heerlijk zeilen met een half windje. Ondertussen kunnen we zelfs via de telefoon de formule 1 kijken (Hungaroring) waar Max Verstappen vrijwel de hele wedstrijd aan de leiding gaat, maar in de laatste ronden wordt verslagen door Lewis Hamilton.


2019-0804-01

Midden op zee de formule 1 kijken

Als we bij de Colne bar zijn, bellen we Bradwell Marina voor een overnachting. We krijgen te horen dat de haven helemaal vol is en we niet kunnen overnachten. Gelukkig dat ik vroeg belde, anders hadden we een heel stuk terug moeten varen! We bellen vervolgens Brightlingsea, eigenlijk het enige alternatief zonder dat we aan een mooring moeten en daar is gelukkig wel plek. We laten het zeil zakken en varen naar de haven waar we een plekje aan een van de pontons krijgen. Deze plek is zo smal dat we met stroom en wind er niet tussen willen, maar als alternatief mogen we aan een andere boot vastmaken. Er liggen meerdere pontons (steigers) in de rivier en geen daarvan is verbonden met elkaar of met de wal. Er vaart wel een watertaxi die je naar de wal brengt en terug naar je ponton. De prijs is nogal onduidelijk. De ene dag betalen we 4,5 pond heen en niets voor de terugweg, de andere dag een pond per persoon. Toch voel je je een beetje gevangen op je eigen boot.


2019-0804-02

Onze route naar Brightlingsea

Brightlingsea is een vrij grote plaats en je zou verwachten dat het centrum rond de grote haven was gebouwd, maar niets is minder waar. Het centrum is ver weg en vanaf de haven lopen lange straten met vooral slecht onderhouden huizen en dito bewoners. Wel is er een grote camping en een meertje met een eindeloze reeks strandhuisjes waar blijkbaar mensen hun vakantie in vieren. Daarbij vergeleken heeft onze boot de ruimte van een paleis. We zijn eigenlijk vrij snel uitgekeken, morgen weer verder.

2019-0804-03

Ons ponton met daarachter diverse andere pontons

Home Home Home Home gastenboek



05aug Brightlingsea Harbour - Heybridge Basin Op de motor de Blackwater op


WindZuidwest 3-6
WeerBewolkt met miezerbuien, later opklaringen, 22C
Vertrek12:00
Aankomst16:00
Log7547,2 - 7560,6 (13,4 Nm)
Gps17,1 Nm


's Morgens bellen we Heybridge om te vragen of er plek is. Dit is het geval en we kunnen ook 2 nachten blijven. We krijgen het verzoek om om 15:30 bij de sluis te zijn. Deze draait maar n keer. We gaan nog even met de watertaxi naar de kant om te betalen en de honden uit te laten. Ook gaan we nog even naar de Chandlery om te vragen of ze een nieuwe afsluiter hebben, maar helaas. Vandaag moeten we het doen met water uit de flessen en de fluitketel, want de kranen doen het niet. Om 12:00 maken we los en varen weg van de haven. Binnen 100 meter zitten we aan de grond. Gelukkig brengt de havenmeester redding en sleept ons naar dieper water. We vervolgen voorzichtig op de dieptemeter kijkend onze reis en varen de vaargeul af richting zee. Er staat een flinke wind pal op de kop en ook de stroom is tegen. We stomen er tegenin met af en toe buiswater tot in de kuip. Na enkele mijlen kunnen we westwaarts afbuigen de hoofdstroom van de Blackwater op. Hier wordt het wat rustiger omdat de rivier steeds smaller wordt. De wind neemt verder toe tot windkracht 6 en we moeten de motor flink op toeren houden om niet stil te vallen op de korte steile golven. Na de kerncentrale varen we richting Ramsey island wat helemaal geen eiland is. Daar wordt de rivier nog veel smaller en ook de wind neemt weer af.


2019-0805-01

De blackwater op

We hebben de stroom flink mee en zijn veel te vroeg, dus we zetten de motor zacht en varen in laag tempo verder de rivier op. We komen langs Osea Island, waar een prachtig huis op staat. Het lijken de enige bewoners van het eiland. De rivier wordt nu echt een smal stroompje en we zijn blij dat we de plotter hebben, want het aantal boeien is echt minimaal en de rivier valt grotendeels droog. Tegen 15:00 zijn we bij Heybridge lock (de sluis). Er varen al wat bootjes rond die wachten om naar binnen te mogen. We kijken goed naar de uitgaande schepen, met name hoe die langs de prikken (stokken in het water) varen zodat we zien hoe de ingang loopt. Het is namelijk behoorlijk ondiep naast het smalle geultje. Met twee andere boten varen we de sluis in, en dat was niet de bedoeling: alle boten worden stuk voor stuk opgeroepen om binnen te varen.


2019-0805-02

Een typisch Engelse pub

In het kleine sluisje staan Jeroen en Desiree ons op te wachten. Wat een leuke verrassing! Ze hadden ons op de GPS gezien en besloten nog een dagje te blijven liggen. We worden door de havenmeester verzocht om tegen elkaar aan te gaan liggen en als we vast liggen is het een hartelijk weerzien onder het genot van een borrel. We gaan samen eten in een pub genaamde de Jolly Sailor, wat herinneringen oproept aan de gelijknamige pub op de Hamble waar we in 2010 waren. Na het eten slaat de vermoeidheid toe en gaan de luikjes snel dicht.

2019-0805-03

Het monumentale sluiswachtershuisje

Home Home Home Home gastenboek



06aug Heybridge basin De buurt verkennen


WindZuidwest 4-5 met vlagen 6
WeerZonnig met wolkenvelden, 23C


Het weer is redelijk stabiel met veel opklaringen en een heerlijk warme zon. Af en toe is het wat meer bewolkt, maar we lopen de hele dag in korte broek en dat is prima te doen. We gaan 's morgens even lekker douchen, de laatste havens was dat wat minder en hier zijn ze prima. Tegen lunchtijd nemen we de honden mee voor een lange wandeling naar het dorp Heybridge. We lopen langs de dijk van de Blackwater en kijken uit over grote moddervlaktes met een smal stroompje dat van de Blackwater is overgebleven nu het eb is. Aan de overkant zien we Maldon liggen dat er van deze afstand uitziet als een mooi plaatsje zo tegen de heuvel opgebouwd. Iets voorbij Maldon eindigt de Blackwater die dus eigenlijk meer een zeearm is dan een echte rivier. We lopen Heybridge binnen en daar is het meteen een drukte van jewelste. We zijn bij de brug over het kanaal waar veel verkeer overheen moet. Wat een verschil met de rust van een paar minuten geleden! We halen boodschappen bij de plaatselijke supermarkt en gaan langs het jaagpad van het kanaal terug naar de boot. Ook nu valt op hoe stil het is zodra je de drukke weg verlaat.


2019-0806-01

De vele schepen in de rivier liggen bij laagwater allemaal in de modder

Om 16:30 gaat de enige schutting van vandaag en we begeleiden de Sigmagic naar buiten met een hartelijke afscheid. Zij gaan richting Harwich om morgen de oversteek naar Nederland te maken. Bij het invaren maakt een Engels schip een stuurfout en komt tegen de hoek van de kade. Bij het achteruit varen raakt hij met zijn anker een Nederlands schip waar niemand aan boord is. De mensen bij de sluis laten hem weten dat hij schade heeft gemaakt en de eigenaar van het Nederlandse schip komt toevallig net terug. Na afloop vraagt hij ons om een verklaring op te stellen voor de verzekering van wat we hebben gezien. Engelsen zijn geen helden in het varen in sluizen, zo blijkt maar weer eens.
We hebben besloten om niet morgen weg te gaan (de schutting van 17:30), maar de volgende ochtend (schutting 6:50). Dit komt veel gunstiger uit en we liggen wel prima hier in het basin.

2019-0806-02

In het kanaal liggen veel bootjes, waaronder enkele fraaie woonboten

Het Heybridge lock is een sluis die het 20 km lange kanaal naar Chelmsford verbindt met de Blackwater. Het basin is uitgegraven in het moeras en het kanaal was in 1796 voltooid. Het werd tot 1972 gebruikt voor commercile doeleinden. Als je dit smalle kanaal ziet, kun je nauwelijks voorstellen dat ze hier met grote vrachtschepen (voor die tijd) doorheen gingen. Tegenwoordig wordt het basin alleen nog voor pleziervaart gebruikt. Het plaatsje Heybridge is nog behoorlijk groot met ruim 7500 inwoners.

Home Home Home Home gastenboek



07aug Heybridge basin Winkelen in Maldon


WindZuidwest 3-5
WeerZonnig met wolkenvelden en een enkele bui, 22C


Langzaam maar zeker wordt het tijd om de terugreis te gaan plannen en de voorspellingen zijn niet bepaald gunstig. Komend weekend storm en ook voor volgende week wordt (te) veel wind verwacht. Eigenlijk zijn alleen morgen (donderdag) en maandag gunstige dagen voor een oversteek. Ons plan om de Crouch op te varen en na het weekend naar Ramsgate te gaan gaat daarom van tafel. Morgen naar Ramsgate is vanwege het tij en de ingewikkelde route langs de zandbanken van de thamesmonding eigenlijk niet te doen, terwijl onze ervaringen met storm in Ramsgate ook niet erg positief zijn (zeeziek op de steiger). We bekijken diverse opties en kiezen ervoor om morgen naar Harwich te varen, de storm af te wachten en dan maandag in n keer over te steken naar Blankenberge. Dat moet in een heel lange dagtocht net te doen zijn.


2019-0807-01

Winkelstraat in Maldon

's Middags maken we een lange wandeling naar Maldon. Het dorp ligt tegen een heuvel opgebouwd en het is behoorlijk klimmen naar het centrum, dat er trouwens gezellig uit ziet. We kopen schoenen voor Nienke en gaan een theehuis in en eten een heerlijk stuk taart bij de thee en koffie. Daarna struinen we de hele winkelstraat af op zoek naar een riem. Naast kledingwinkels zitten er ongekend veel kappers in de winkelstraat en ze zijn nog allemaal druk ook. Als we eindelijk een goede riem gevonden hebben, wandelen we terug om op tijd te zijn voor de schutting. Op het moment dat we aan boord stappen, komt er een flinke bui over met grote druppels en zelfs een klap onweer. Dit is voor het eerst sinds Lowestoft dat we echt regen hebben gehad. Als de sluis gedraaid heeft, mogen wij er samen met een ander schip vast gaan liggen voor de schutting van morgenochtend. Daardoor kunnen wij, maar ook de lock keeper (de sluismeester) een half uur later opstaan morgen.

2019-0807-02

We mogen overnachten in de sluis

Home Home Home Home gastenboek



08aug Heybridge Basin - Nieuwpoort WSKlum Gewijzigde plannen


WindZuidwest 3-5 afnemend windstil en later Noordoost 3-4
WeerZonnig met enkele wolken, 23C
Vertrek06:45 (UTC+1)
Aankomst22:45 (UTC+2)
Log7560,6 - 7641,5 (80,9 Nm)
Gps96,0 Nm


Het is prachtig zonnig weer als de wekker gaat om 6 uur. We laten de honden uit en maken klaar voor vertrek. De sluismeester is er stipt om half zeven en even later zijn we terug op zout water. Er staat weinig wind en we motoren met de stroom mee de diepe geul door. We zetten zijn en varen met 2,5 knoop door het water en 2,5 knoop stroom mee lekker de Blackwater af. Dan krijgen we een nieuw weerbericht dat onze plannen overhoop gooit. Ons weergat van komende maandag lijkt een stuk slechter te worden dan gedacht: best veel wind en regen met onweerskansen. Geen fijn weer voor een oversteek. De keus is snel gemaakt : we gaan vandaag nog naar de overkant.


2019-0808-03

Ook de noordzee staat inmiddels vol met windmolenparken

We kiezen voor Nieuwpoort: een fijne en beschutte haven die bovendien goed bezeild is met deze wind. Iets meer tempo is nu wel gewenst, dus de motor gaat bij. De komende 6 uur hebben we stroom mee, dus dat is wel lekker. We gaan door de Spitway, een smalle geul tussen twee zandbanken en die is lekker te zeilen. Helaas moeten we daarna nog 17 mijl met wind en stroom mee naar de kop van de long sands, een enorme zandbank die vanaf de oever van de Thames bijna 30 mijl (meer dan 50 km) de zee in loopt en zelfs droogvalt. Motorzeilend duurt het nog 2,5 uur tot we daar zijn en dan kunnen we eindelijk de motor uitzetten en koers zetten richting Nieuwpoort. Het is nog 55 mijl varen en naar verwachting komen we in het donker pas aan.


2019-0808-01

Tegen de avond wordt het koud.

Er staat een lekker briesje en ook de golven zijn niet hoog. We lopen tegen de 7 knopen en hebben ook nu de stroom weer een beetje mee. Het is inmiddels eb geweest en de stroom zet ons naar het zuiden waardoor we iets minder scherp aan de wind kunnen varen om redelijk op koers te blijven. Bij de shipping lane is het druk op de zuidgaande lijn, maar we passen er mooi tussendoor en op de noordgaande lijn is het zelfs rustig. Helaas begint de wind steeds meer af te nemen en moet de motor er weer bij. Bijna anderhalf uur is het volkomen windstil en dan krijgen we wind uit het noordoosten die snel toeneemt tot kracht 3. We kunnen het laatste stuk weer zeilen. Als de zon bijna in zee zakt, zien we de eerste flatgebouwen aan de horizon verschijnen. Om 21:00 gaat de boordverlichting aan en het laatste uur gaat in het schemerduister. We laten het zeil zakken voor de pieren en lopen het lange kanaal naar de haven binnen. Het is nu echt donker aan het worden en we moeten zoeken naar de ingang van de WSKlum, de haven van de luchtmacht waar wij altijd graag liggen. Het blijkt dat de steigers geheel zijn vernieuwd en anders zijn neergelegd. We varen de eerste vrije box in die we zien. Morgen gaan we wel vragen waar we definitief mogen liggen. En dan snel met de honden de kant op die de afgelopen 15 uur (!) hun plas hebben opgehouden. Nog even de boel opruimen en dan gaan we naar bed. We zijn behoorlijk moe na deze lange maar mooie zeiltocht.

2019-0808-02

Na de windstilte steekt er weer een briesje op

Home Home Home Home gastenboek



09aug Nieuwpoort Rustdag


WindZuidwest 3-5
WeerBewolkt met regenbuien en af en toe zon, 25C



2019-0808-04

De gele streep geeft aan hoever de zandbank vanuit de Thames in zee loopt

We willen de storm afwachten in Nieuwpoort en de vele regenbuien nodigen ook niet uit om weg te gaan. We maken er een luierdag van. Eerst even een fijne box regelen met de kop in de wind. We mogen in een mooi hoekje liggen dicht bij de steiger naar de kant en mooi in de luwte. We verplaatsen de boot tussen de buien door en vermaken ons de rest van de dag met lezen en spelletjes. Zelfs de honden doen mee en hebben geen haast om naar buiten te gaan.
We eten pannekoeken met de laatste melk aan boord. Morgen moeten we echt boodschappen gaan doen!


2019-0809-01

Pannekoeken!

Home Home Home Home gastenboek



10aug Nieuwpoort winderige feestdag


WindZuidwest 7-9
WeerZonnig met wolkenvelden en af en toe lichte regen, 23C


Vandaag is Nienke jarig! We versieren de boot met vlaggetjes, maar hangen niets in de mast vanwege de stormachtige wind. 's Morgens valt het nog enigszins mee, maar in de middag gaat het echt doorwaaien met vlagen meer van dan 30 knopen in de haven. We nemen de tram naar Bad Nieuwpoort. De tramhalte is trouwens vlakbij tegenwoordig, want deze loopt niet meer door Koksijde heen. We lopen naar de pier terwijl wind en zand om ons hoofd gieren. De zee is ruig met dikke schuimkoppen en er staan ook flinke rollers de haven in. Zoals te verwachten is er geen schip te zien op het water. Als we zijn uitgewaaid, gaan we een wafel eten in de stad. Daarna met de boodschappen weer terug. De tram die normaal elke 10 minuten gaat, laat lang op zich wachten en is bovendien overvol. We wachten op de volgende in de hoop dat die snel komt en minder vol is. Helaas duurt het weer lang en staat ondertussen de halte helemaal vol met mensen. We proppen ons naar binnen en even later ook weer naar buiten. De tram is blijkbaar een geliefd vervoersmiddel hier aan de kust.


2019-0801-01

Heel veel wind op het strand

's Avonds gaan we ter ere van Nienke's verjaardag uit eten in de Vierboete, het restaurant op de haven waar we al zo vaak heerlijk hebben gegeten. Ook deze avond stellen ze ons niet teleur, om te beginnen met twee heerlijke amuses (ham en vissoep) en daarna prachtige, smaakvolle gerechten met een fruitige witte wijn. We genieten met volle teugen!
Als we buiten komen, is de wind behoorlijk gaan liggen. Het is inmiddels bijna donker en het duurt niet lang voor we allemaal te kooi zijn. Morgen kunnen we uitslapen want er wordt nog steeds (te) veel wind verwacht om fijn te kunnen zeilen.

2019-0810-02

Genieten van een heerlijk toetje

Home Home Home Home gastenboek



11aug Nieuwpoort Another day in paradise


WindZuidwest 5-6
WeerZonnig met wolkenvelden, 21C


Als we 's morgens opstaan is de wind gaan liggen en schijnt de zon. Het lijkt prima weer om weg te gaan, maar de weerberichten zeggen anders : windkracht 6 en golven tot 2 meter volgens het vlaamse meetnet. Niet echt lekker om op zee te gaan. We plakken er zoals verwacht nog een dagje aan vast in Nieuwpoort. Na een rustige ochtend gaan we boodschappen doen in Nieuwpoort. We besluiten te gaan lopen, we hebben immers alle tijd. Esmiralda ziet een zeehond liggen op de botenhelling. We lopen er naar toe en er liggen zelfs vier zeehonden heerlijk te zonnen midden in de haven. Ze doen dit blijkbaar vaker want er staan zelfs hekken met borden om niet te dichtbij te komen.


2019-0811-01

De zeehonden genieten op de botenhelling

In Nieuwpoort blijken de supermarkten al dicht (het is zondag), maar in Nieuwpoort Bad zijn ze nog wel open. We pakken daarom de tram, doen boodschappen en kunnen met hetzelfde kaartje weer terug. Toch wel lekker dat de halte nu dichtbij de haven is! We eten op zijn hollands nasi met satehsaus met nog een restant voor morgen. We willen dan richting de Roompot varen (Zeeland) en de dag daarna naar IJmuiden. Het lijkt erop dat het woensdag en donderdag weer hard gaat waaien en het weekend is helemaal winderig en nat volgens de voorspellingen. We gaan de boot dus maar zo snel mogelijk terug naar Lelystad varen.

2019-0811-02

Fraai gebouw in de stad

Home Home Home Home gastenboek



12aug Nieuwpoort WSKlum - Oostende RNSYC Afgebroken tocht


WindZuidwest 3-4
WeerBuien soms met onweer, soms opklaringen, 19C
Vertrek09:30
Aankomst12:00
Log7641,5 - 7652,1 (10,6 Nm)
Gps12,9 Nm


In de vroege ochtend is het prima weer, maar er zijn buien op komst. Aangezien dit de rest van de week ook voorspeld wordt, gaan we toch onderweg. Eerst tanken en dan naar buiten. Er staat minder wind dan gedacht en er staat nog best veel deining van de storm van zondag. Ook is de wind pal achter, waardoor het zeil erg gaat klapperen. Als we dan ook nog een enorme onweersbui zien naderen, is de keus snel gemaakt : we duiken bij Oostende naar binnen en dan zien we wel hoe het weer zich ontwikkeld. Vervolgens loopt de trommel van de rolfok vast, wat we provisorisch oplossen door het zeil handmatig om de voorstag te draaien en met een bandje vast te zetten. Daarna volle vaart naar de haven waar we net voor de bui binnen zijn. Het lukt zelfs nog om de huik erop te zetten, maar daarna gaat het los met dikke druppels en flink wat onweersklappen. Als het even droog is, halen we de trommel uit elkaar, ontwarren de lijn en zetten hem weer terug. Hij loopt nu weer soepel zoals het hoort


2019-0812-01

Donkere wolken boven Oostende

Er blijven buien overkomen en we besluiten om te blijven liggen. Voor morgen wordt iets beter weer en vooral gunstiger wind voorspeld. We gaan proberen dan naar Scheveningen te zeilen en woensdag naar huis. Met dit weer heeft het weinig zin om op het water te blijven. De Heart of Gold komt binnenvaren en gaat naast ons liggen. Die kennen we nog van Lowestoft. Ze zijn vannacht vanuit Londen overgestoken en flink gaar na een lange rit. Nienke gaat met Maud een ritje door Oostende maken met electrische steps die je via een app kunt activeren. Die dingen gaan nog verdomd hard, zo'n 25 km/u. De meiden vermaken zich prima.
Zelf doen we boodschappen en bezoeken op de terugweg nog even de St. Petrus en Pauluskerk, een neogotische kerk die rond 1900 gebouwd werd ter vervanging van de Sint-Pieterskerk die was afgebrand. De kerk bevat prachtige glas-in-lood ramen die duidelijk moderner zijn dan in de meeste kerken en die mooie verhalen bevat over Oostende.

2019-0812-02

Prachtige glas-in-lood ramen

Home Home Home Home gastenboek



13aug Oostende RNSYC - Scheveningen Jachtclub Hobbelen langs de zeeuwse kust


WindZuidwest ruimend west 4-5
WeerHalfbewolkt, 19C
Vertrek07:15
Aankomst19:15
Log7652,1 - 7721,0 (68,9 Nm)
Gps75,5 Nm


Vandaag willen we naar scheveningen, een lange dagtocht van 75 mijl. De stroom gaat pas tegen 12 uur meelopen, maar aangezien we het toch niet in n tij kunnen varen, gaan we vroeg op. Ook de beide schepen die aan ons vastliggen vertrekken vroeg en om 7 uur gaan de eerste trossen los. Bij de uitgang van de haven staat een bord met drie pijlen. De middelste is groen, de andere twee staan op rood. We weten niet beter dan dat we de haven uit mogen, maar we krijgen via de marifoon een flinke reprimande van de verkeerscentrale. De middelste pijl blijkt enkel voor het pont, dus we hadden moeten wachten.


2019-0813-01

De route is vrij recht-toe-recht-aan

We hijsen nog geen grootzeil en gaan op de motor weg. Er staat net als gisteren en hobbelige zee en de wind komt pal van achteren. Van de boten voor ons die wel een grootzeil op hebben, gaat deze flink tekeer (klapperen door de golven). De eerste twee uur motoren we richting Nederland. De wind ruimt langzaam maar zeker naar het westen en we draaien de fok uit. Deze geeft wat extra snelheid en meer rust. We zitten in de trafficzone van Zeebrugge/Antwerpen en het is vrij druk. Daarom motorzeilen we nog even verder tot we er voorbij zijn. Dan gaat het grootzeil omhoog en kan de motor uit. De snelheid gaat omhoog en we liggen ook veel lekkerder op het water nu. Als tegen 12 uur de stroom gaat keren, hebben we ondanks de tegenstroom al 25 mijl afgelegd. Met stroom, wind en golven mee gaat het hard. We lopen ruim 7,5 knoop over de grond op enkel het grootzeil. De wind is teveel van achteren en de golven te grillig om de fok lekker te voeren en het gaat zo hard genoeg.


2019-0813-02

Flinke bui bij het vallen van de avond

Tegen 17:00 zijn we bij de MV boei ten zuiden van de Maasmond. We steken de drukke waterweg zonder problemen over en zetten koers naar Scheveningen waar we met de laatste stroom mee aankomen. Onderweg hebben we diverse buien gezien, maar we hebben zelf niet meer dan 3 spetters gehad. 's Avonds komen er nog enkele zware buien over waar ook flink veel wind uit komt. We hebben wat dat betreft geluk gehad onderweg.

Home Home Home Home gastenboek



14aug Scheveningen Jachtclub - IJmuiden Seaport Marina Stroom en de regen


WindZuidwest 4-5
WeerHalfbewolkt, later regen, 20C
Vertrek12:30
Aankomst16:30
Log7721,0 - 7742,7 (21,7 Nm)
Gps26,5 Nm


We moeten nog 25 mijl over zee voordat we bij IJmuiden het Noordzeekanaal op gaan. De stroming gaat pas vanaf 13:00 mee lopen, maar er wordt een groot regenfront verwacht dat einde middag de kust bereikt. We moeten dus een afweging maken. Eerst even douchen, maar als ik terugkom is de boot weg! De dames hebben hem verlegd naar een plek aan de steiger omdat de buren weg gingen. We gaan boodschappen doen en komen onderweg nog bekenden tegen waar we nog even koffie drinken. Uiteindelijk zijn we tegen 12 uur terug op de boot, even snel de honden uit en dan toch maar op weg. Buiten de pieren vallen de golven mee vergeleken met afgelopen dagen en er staat nauwelijks stroming. De wind is weer pal achter, dus we steken iets weg van de kust op alleen het grootzeil.


2019-0814-01

Prachtig weer, maar aan de horizon komen de buien naderbij

Al gauw zien we de torens van de hoogovens boven de horizon komen en de wind draait iets zodat we makkelijker richting de pieren kunnen sturen. De golven bouwen al weer aardig op en op de buienradar zien we een groot regenfront naderen. We zijn net voor de bui bij de pieren waar een flinke zee naar binnen loopt. Het is even goed opletten om niet uit het roer te lopen, want de wind uit de bui daalt in volle kracht op ons neer. Eenmaal binnen de pieren, zijn de golven weg en kunnen we het zeil laten zakken. Nog voor we bij de haven zijn, begint het flink te regenen. Gezien het weer blijven we in IJmuiden en gaan morgen verder. We maken vast en gaan gauw naar binnen voordat we echt nat worden. Er lijkt geen einde aan de bui te komen. Om half negen gaan we even gauw met de honden naar buiten en als we naar bed gaan, regent het nog steeds.

2019-0814-02

In rechte lijn naar Ijmuiden

Home Home Home Home gastenboek



15aug IJmuiden Seaport Marina - Lelystad Houtribhaven Naar huis geblazen


WindZuidwest 5-6
WeerZon, wolken en pittige buien, 20C
Vertrek10:30
Aankomst18:15
Log7742,7 - 7778,7 (36,0 Nm)
Gps38,8 Nm


In de nacht trekken talrijke buien over en fluit de wind door het want. Ook als we opstaan waait het nog flink, maar de buien trekken het binnenland in. We varen naar de sluis waar we met een binnenvaarder mee mogen - de jachtensluis lijkt niet in gebruik - en dat is met windkracht 6 van achteren nog best lastig. Op het Noordzeekanaal gaat de fok erbij en tuffen we langs de vele havens en over het IJ. Bij de Oranjesluizen kunnen we direct met de schutting mee en ook de Schellingwouderbrug gaat vlotjes. Op het buiten IJ krijgen we een fikse bui over. We zetten de fok op en de motor af. We varen tussen de 4 en 5 knopen en vinden het wel goed zo, want er komen steeds meer buien waar veel wind uit komt.


2019-0815-01

Fraaie driemaster onder Maltezer vlag

Halverwege Lelystad krijgen we weer een flinke jongen over met dikke druppels en windvlagen kracht 7. Daarna blijft het doorwaaien en gaat de snelheid omhoog. Ook de golven worden steeds hoger en we verleggen de koers een beetje naar de meest zuidelijke ingang. Eenmaal achter de dijk zijn de golven weg. Ook bij de Houtribsluizen mogen we direct door en iets na 18:00 varen we het vertrouwde IJsselmeer op en even later liggen we weer in onze eigen box.


2019-0815-02

Onze reis en stopplaatsen

Deze vakantie werd gekenmerkt door veel wind waardoor we relatief weinig vaardagen hebben gehad en mede daardoor ook enkele lange (145, 96 en 75 mijl). Ondanks het met name in de laatste week wisselvallige weer, hebben we nauwelijks in de regen gevaren. Een andere bijzonderheid was natuurlijk de wisseling van bemanning en het feit dat we in Engeland een aantal dagen de auto ter beschikking hadden. De oversteek naar Lowestoft was de langste reis die we ooit met de gir hebben gemaakt, zowel in afstand als in tijd.

Home Home Home Home gastenboek



Martijn a/b gir