titelbalk

WeerZonnig, 20°C
Vertrek12:45
Aankomst14:00
Log7798,8 - 7803,8 (5,0 Nm)
Gps5,6 Nm

De boot heeft in de winter aan het begin van de M-steiger gelegen en moet nu weer terug naar zijn eigen plek. Vanwege de Corona-uitbraak gaan de hijsdagen niet door, maar de eigenaar van de box die wij gebruiken gaat morgen toch het water in. Het is voor de tijd van het jaar prachtig weer, dus we zijn gisteren naar de boot gekomen om alles in orde te maken: zeilen erop, spullen aan boord en de kuip nog een keer goed schoonmaken. Ook hebben we de grip om het stuurwiel vervangen, die ziet er weer als nieuw uit.

2020-0405-01

Vanwege Corona is het sanitair gesloten

Ondanks het fraaie weer staat er wel een flinke wind die wel vanaf land komt, dus van golven hebben we weinig last. We zetten het grootzeil op er de fok bij en de boot loopt meteen met dik 7 knopen door het water. Voorbij de Flevo Marina komen we echt vol in de wind en dan blijkt het volle tuig toch een beetje veel. We hebben de reeflijnen er nog niet in zitten en bovendien heeft Nienke - zoals elk seizoen de eerste keer - wat moeite met het slingeren. We rollen de fok in en wenden de steven terug richting Lelystad. Ook op alleen het grootzeil maken we veel vaart. Op een gegeven moment staat er zelfs 26 knopen wind op de klok!

Terug in de haven genieten we nog even van het heerlijke weer. Nog nooit hebben we zo vroeg in het seizoen gezeild, want een verschil met vorig jaar toen we ruim 2 maanden later begonnen!

11apr Lelystad Houtribhaven - Urk Gemeentehaven Zonnig tochtje naar Urk

WindOost/Zuidoost krimpend Noordoost 2
WeerZonnig, 20°C
Aankomst16:00
Log7803,8 - 7813,6 (9,8 Nm)
Gps12,2 Nm

De heel week is het al prachtig weer en een aantal dagrecords voor de maximum temperatuur zijn gesneuveld. Ook het paasweekend belooft de eerste twee dagen mooi te verlopen met een weeromslag in de nacht naar maandag. Robin is dit weekend ook thuis en we gaan met zijn vieren Pasen op de boot doorbrengen. Het is ook vandaag prachtig weer en we zitten in korte broek buiten. Het gaat allemaal niet hard met een licht windje, maar we zijn niet van plan om ver weg te gaan en zetten koers naar Urk.

2020-0411-01

Vroeg in april al in de korte broek aan boord

Halverwege valt de wind een tijdje weg en komt dan terug uit het noordoosten, waardoor Urk niet langer bezeild is. De wind is ook wat kouder en de lange broeken en fleece truien gaan aan. Het is heerlijk zeilen en Urk komt langzaam maar zeker dichterbij. We bellen de havenmeester om te vragen waar we in deze Coronatijd mogen liggen. Er is ruim plek, dus we mogen kiezen of we een box willen of aan de kade. Voor de wandelingen met de honden is de kade wel prettig en we zoeken een mooi plekje aan de kant. Wat een luxe!

2020-0411-02

Zonsondergang op Urk

De nieuwe toiletgebouwen zien er fraai uit, maar zijn vanwege de Corona gesloten. We krijgen wel 25% korting op het havengeld. 's Avonds gaat de Cobb aan. We eten binnen omdat het toch net iets teveel afkoelt, maar het toetje en de koffie doen we in de kuip met het laatste zonnetje. 's Avonds nog een paar spelletjes en dan lekker onder zeil.

12apr Urk Gemeentehaven - Lelystad Houtribhaven Relaxte paasdag

WindWest 1-3
WeerZonnig met hoge wolkenvelden, 19°C
Vertrek13:45
Aankomst16:45
Log7813,6 - 7821,0 (7,4 Nm)
Gps9,9 Nm

We slapen lekker uit en gaan dan genieten van een uitgebreid paasontbijt. Het weer is iets minder doordat er redelijk wat wolken zijn. Als de zon weg is, is het toch wat frisser. De wind is vrijwel geheel weg, maar wordt 's middags hopelijk wat gunstiger. Daarom doen we rustig aan, spelen nog een spelletje en maken pas ruim na het middaguur klaar voor vertrek.

2020-0412-01

Dolldrum op het IJsselmeer

Op het water blijkt er toch nog wel wat wind te staan en met een knoop of 3 op de klok varen we richting Lelystad. Hoewel we morgen (2e paasdag) ook vrij zijn, willen we vanavond terug zijn. Er wordt veel wind (6-7 beaufort) en lage temperatuur voorspeld en dat is geen ideaal zeilweer voor de familie. Voorbij de Flevocentrale varen we een lokale dolldrum in. De wind valt volkomen weg en we dobberen een beetje richting de Flevo Marina. Dan komt de wind ineens weer terug en het laatste stuk is het prima zeilen. Ook nu krijgen we een heerlijk maaltje voorgeschoteld waarna we in de kuip nog even van de koffie genieten. Het is wel kouder dan gisteren en we gaan wat eerder weer naar binnen.

2020-0412-02

's Avonds spelletjes en een borrel

18apr Lelystad Houtribhaven - Urk Gemeentehaven Weinig wind, toch weer Urk

WindNoordoost 2-4
Vertrek11:15
Aankomst14:45
Log7821,0 - 7832,8 (11,8 Nm)
Gps14,0 Nm

Het plan was om naar Medemblik te gaan. We hadden zelfs gereserveerd in de Oosterhaven. Het marifoonbericht van vanmorgen deed ons van plan veranderen : overdag weinig wind en morgen Oost 5-6 (pal tegen uit Medemblik). We besluiten toch wat dichter bij huis te blijven en kiezen voor (wederom) Urk. Als we wegvaren is het heerlijk zeilweer. Er staat een lekker windje en met zo'n 6 tot 7 knopen op het log kruisen we het gat uit. Het is druk met zeilbootjes en binnenvaarders, we moeten zelfs even bijliggen om er één te laten passeren. Voorbij de Flevo Marina hebben we de ruimte en kunnen we wat relaxen. Helaas begint de wind al gauw af te nemen en zakt weg tot een knoop of 8.

2020-0418-01

Bijzondere route naar Urk

Urk ligt pal in de wind, dus het schiet allemaal niet erg op, maar dat is geen straf met dit heerlijke weer. Als we in de buurt van de Ketelbrug komen draait de wind ineens naar zuidoost en is Urk bezeild, maar wel langzaam want de wind zakt verder weg tot onder de 5 knopen. Op Urk halen we een lekker visje voor het avondmaal en we genieten van ons weekendje weg.

19apr Urk Gemeentehaven - Lelystad Houtribhaven Alleen op de wereld

WindNoordoost 4-5
WeerZonnig, 17°C
Vertrek18:15
Aankomst20:15
Log7832,8 - 7841,5 (8,7 Nm)
Gps9,9 Nm

De wind is vannacht inderdaad flink aangetrokken. Met deze wind zijn we in een mum van tijd terug, dus we hebben geen haast. 's ochtend is het nog vrij koud door de wind en spelen we binnen spelletjes. In de middag wordt het aangenaam buiten in de zon. Uiteindelijk besluiten we om eerst het avondeten te maken en dan terug te varen. Als we vertrekken is de hele kade langs de dijk leeg. We zijn de laatste passant die vertrekt. En ook op het IJsselmeer is geen zeilboot meer te bekennen. We rollen de fok uit en laten ons naar huis waaien. We gaan dik 5 knopen en komen steeds meer onder de wal, waardoor de golven ook verdwijnen.

2020-0419-01

Met een hond onder de fleece

Het wordt wel koud en de fleece dekentjes komen te voorschijn. De honden vinden het heerlijk om eronder te zitten en dan naar het water te turen. Tegen zonsondergang zijn we terug op de haven. We drinken nog even koffie en pakken dan in om weer naar huis te gaan.

2020-0419-02

Geen andere boot op het water

24apr Lelystad Houtribhaven - Urk Gemeentehaven Vrouwenboot

WindNoordwest 3-4
WeerZonnig, 18°C
Aankomst14:15
Log7841,5 - 7851,1 (9,6 Nm)
Gps10,7 Nm

We hebben een extra lang weekend wegens Koningsdag en het is al de hele maand prachtig weer, ook dit weekend. We hebben afgesproken om met de Tranquilizer op te varen en hebben afgesproken in Urk vanavond. Aangezien ik moet werken, varen de dames samen de boot naar Urk. In eerste instantie varen ze op alleen het grootzeil, omdat het inrollen van het voorzeil vrij zwaar gaat, maar even later gaat toch de high-aspect erbij. De wind komt zo'n 60 graden in en waait flink door. Het gaat heel hard, tot ruim boven de 7,5 knoop en binnen anderhalf uur is de overkant bereikt.

2020-0424-01

De avond valt

Het kost wat meer tijd dan normaal om de zeilen binnen te halen, maar een kwartiertje later ligt de Aegir voor de 3e keer in drie weken in de haven van Urk. De Tranquilizer komt een uurtje later binnen. We borrelen in het zonnetje, maar gaan dan naar binnen voor het eten, want tegen de avond koelt het flink af.

25apr Urk Gemeentehaven - Medemblik Oosterhaven Lange route naar het westen

WindNoord tot Noordwest 2-3
WeerZonnig, 14°C
Vertrek11:30
Aankomst17:30
Log7851,1 - 7874,9 (23,8 Nm)
Gps26,2 Nm

Na een rustig ontbijt en gezamenlijke koffie in de kuip vertrekken we met twee boten richting Medemblik. De beloofde noordenwind blijkt een stuk westelijker dan voorspeld waardoor het niet bezeild is. Omdat het ook niet erg hard waait, schieten we niet snel op. We hebben geen haast, dus we blijven lekker zeilen. Bij Enkhuizen varen we even een stukje terug om niet te ver uit de buurt te raken, maar verder blijven de boten aardig bij elkaar. Iets voorbij Enkhuizen valt plotseling de stroom weg. De accuspanning blijkt te laag. Dat is vreemd, want we zijn met volle accu's vertrokken...

2020-0425-01

Opvaren met de Tranquilizer

We zetten de motor een half uurtje aan om stroom te draaien en zeilen ondertussen door richting Medemblik. De wind draait eindelijk wat richting het noorden en neemt in kracht toe, waardoor het laatste stuk bezeild is en nog hard gaat ook. We hadden - zoals gewenst in deze Coronatijd - vooraf gereserveerd. Op de reservering stond dat we in de Westerhaven werden verwacht, maar de havenmeester belde op en vertelde dat er aan de remming in de Oosterhaven nog een plekje was. Dat blijkt een uitstekend plekje, uit de wind en zonder golfslag. De truien gaan uit en we genieten nog even van een heerlijk voorjaarszonnetje en natuurlijk een aanlegbiertje. 's Avonds komt onze collega Toine nog even op de koffie.

2020-0425-02

In het zonnetje in Medemblik

26apr Medemblik Oosterhaven - Urk Gemeentehaven Stille wateren

Vertrek11:30
Aankomst17:45
Log7874,9 - 7894,0 (19,1 Nm)
Gps21,8 Nm

Voor vandaag werd weinig wind verwacht uit noordelijke richtingen. 's Morgens is er vrijwel geen wind, dus we doen rustig aan in de hoop dat de wind wat opsteekt. Tegen 11 uur beginnen de vlaggen te wapperen en maken we los. Eenmaal buiten blijkt de wind zuidoost te zijn, pal tegen dus en bovendien nog erg weinig. We zetten de motor op een rustig standje en tuffen richting Enkhuizen. Na een uurtje komt er meer wind en maken we een slag richting de Friese kust. De wind draait verder richting zuid, waardoor we over bakboord ineens richting Lemmer kunnen sturen. Tegen 15.00 valt de wind helemaal weg.

2020-0426-01

Blauwe lucht en blauw water

We motoren over een volkomen blak IJsselmeer richting Urk. De scheiding tussen lucht en water is bijna niet meer zichtbaar en er is geen wolk, maar ook geen vliegtuigstreep in de lucht te bekennen. Prachtig gezicht! Pas als we bijna bij Urk zijn komt er weer een beetje wind, maar te laat om de zeilen nog te gaan hijsen. Ook nu is het weer heerlijk borrelen in het zonnetje, het is echt genieten zo vroeg in het seizoen. Helaas koelt het wel vroeg af.

27apr Urk Gemeentehaven - Lelystad Houtribhaven Weer wind tegen

Vertrek13:30
Aankomst16:45
Log7894,0 - 7904,5 (10,5 Nm)
Gps12,0 Nm

De tranquilizer moet terug naar de Bremerbergse hoek, dus vandaag scheiden onze wegen weer. We drinken nog samen koffie met natuurlijk een koningsdag-oranje-tompouce en daarna zwaaien we ze uit. Zelf hebben we ruim de tijd, dus zitten we nog even lekker in het zonnetje, laten de honden uit en maken dan klaar voor vertrek. Ook vandaag staat de wind weer tegen. We kunnen een lange slag richting de Flevocentrale maken en moeten dan een aantal slagen maken. De boot zeilt met een knoopje of vier prima en met een beetje trimmen halen we er nog een paar tienden extra uit. Het is best druk op het water, in ieder geval drukker dan de vorige weken, en dus wat meer opletten.

2020-0427-01

Vlag en wimpel op de vuurtoren

We genieten nog van een heerlijk sauzijnenbroodje uit de oven als late lunch. Bij de Flevo Marina hebben we iets gunstiger wind, zodat we het laatste stukje zelfs de zeilen iets kunnen ruimen. Al met al waren het een aantal heerlijke zeildagen onder een strakblauwe hemel. De wind zat letterlijk een beetje tegen, maar dat heeft de pret niet mogen drukken. Morgen lijkt het weer om te slaan, dus we hebben behoorlijk geluk gehad!

16mei Lelystad Houtribhaven - Urk Gemeentehaven Windje in de rug

WindWest 4-5
WeerZonnig met wolkenvelden, 17°C
Aankomst14:15
Log7904,5 - 7913,7 (9,2 Nm)
Gps10,2 Nm

We zijn niet heel vroeg op de boot en vertrekken pas tegen lunchtijd. Er staat een stevige westenwind waardoor Enkhuizen en Stavoren niet bezeild zijn. Nienke wil nog een paar uur aan school werken en daarom maken we er een kort ritje van naar - wederom - Urk. Met een bakstag windje gaat het behoorlijk hard en na anderhalf uur zijn we al onder de rook van Urk. In de haven besluiten we aan de kade te gaan liggen bij De Boet, waar we mooi met de kop in de wind kunnen. Het blijkt dat De Boet in deze bijzondere tijd afhaalmaaltijden heeft en we bestellen drie gangen per persoon. Aangezien we zo dichtbij liggen, komen ze het per gang langsbrengen, zodat we een beetje uit eten zijn op eigen boot. Het smaakt - zoals we van ze gewend zijn - uitstekend!

2020-0516-01

De Ægir met op de achtergrond restaurant De Boet

17mei Urk Gemeentehaven - Lelystad Houtribhaven Heerlijke avondtocht

WindWest 4 afnemend 2
WeerZonnig , 18°C
Vertrek18:45
Aankomst21:15
Log7913,7 - 7922,2 (8,5 Nm)
Gps9,9 Nm

We slapen lekker uit en worden rond de koffie gebeld door de Tranquillizer. Ze liggen in de Flevo Marina en willen richting Lelystad varen. Na enig overleg besluiten ze eerst naar Urk te komen, waar we gezellig bijkletsen en samen een maaltijd maken. Als we klaar zijn, is het inmiddels bijna avond. De wind die de hele dag vanuit Lelystad kwam is wat naar het westen gedraaid en bovendien iets afgenomen.

2020-0517-01

Een wandeling langs de dijk

De Tranquillizer is iets eerder vertrokken, maar heeft er nog een rif in zitten en we lopen snel in. Bij hun gaat ook het rif eruit waardoor het verschil minder wordt. Als we bij zijn, trimmen we het grootzeil meer open waardoor we mooi gelijk op lopen. Als we in de buurt van de Flevo Marina komen, zakt de wind behoorlijk in en het laatste half uur glijden we door vlak water. De temperatuur is nog prima en we genieten van de rust op het water. De zon is bijna onder als we vastmaken in de box.

2020-0517-03

Op weg naar Lelystad

21mei Lelystad Houtribhaven - Hoorn W.S.V. Zacht, Zon en Zwemmen

WeerZonnig, 26°C
Vertrek11:15
Aankomst16:45
Log7922,2 - 7936,0 (13,8 Nm)
Gps15,2 Nm

Het is een prachtige hemelvaartsdag. We zijn gisteren 's avonds laat aan boord gekomen en gaan dit Hemelvaartweekend samen met de Tranquillizer op stap. Helaas wordt voor zaterdag en zondag veel wind voorspeld, dus de plannen zijn nog wat onzeker. Voor deze zonovergoten dag kiezen we Hoorn. Bij de sluis is het ongekend druk. We liggen met zo'n 15 zeilboten te wachten op twee binnenvaarders waarna wij er ook nog allemaal bij passen. Het is een beetje choatisch, maar uiteindelijk ligt iedereen vast.

2020-0521-01

Het is druk ik de sluis

Op het Markermeer staat aanvankelijk helemaal geen wind. We dobberen wat richting het westen en willen juist gaan zwemmen als ineens de wind opsteekt. Ik maak van de gelegenheid gebruik om het zwemplateau een goede poetsbeurt te geven. We varen hoog aan de wind richting Hoorn en kunnen een uurtje heerlijk zeilen. Dan zakt de wind langzaam weer weg en draait van Noordwest naar Oost. We rollen de fok in waardoor we haast geen snelheid meer hebben en de kinderen zwemmen heen en weer tussen de boten. Het valt nog tegen om een boot die nauwelijks één knoop snelheid maakt bij te houden. De motor moet zelfs in zijn achteruit om iedereen weer aan boord te krijgen. Met een gewijzigde bemanning varen we het laatste stukje op de melkmeid naar de haven. We liggen in de WSV waar we een mooi plekje dicht bij elkaar hebben.

2020-0521-02

Aankomst in Hoorn

De kinderen gaan opnieuw zwemmen en het is al laat als we de Cobb aansteken met de nieuwe pizzasteen. We maken pizza's en dat gaat wonderwel heel goed op de Cobb. We genieten nog even van de zwoele avond en gaan pas laat onder zeil.

2020-0521-03

Zwemmen in de haven

22mei Hoorn W.S.V. - Lelystad Houtribhaven Stijve bries in de rug

WindWest 4-5 met vlagen 6
WeerHalfbewolkt met af en toe lichte regen, 21°C
Vertrek11:45
Aankomst15:00
Log7936,0 - 7951,7 (15,7 Nm)
Gps17,0 Nm

Vannacht is de eerste bui gevallen en als we opstaan is het bewolkt maar nog wel warm, benauwd zelfs. De voorspellingen geven een flinke wind later op de dag door een overtrekkend koufront waarvan de kern ten westen van Engeland omhoog trekt. Ook voor zaterdag en zondag wordt veel wind voorspeld. We besluiten om terug naar Lelystad te varen en het weekend te blijven liggen. Na de boodschappen en ontbijt is de wind al aardig opgebouwd. We maken een mannenboot (de Tranquillizer) en een vrouwenboot (de Ægir). Buiten de pieren blijkt er veel wind te staan. We zetten een gereefd grootzeil en laten de fok ingerold. Dat is ruim voldoende om rompsnelheid te varen. Binnen 2 uur zijn we terug in Lelystad. De sluis is al open en we kunnen meteen binnenvaren. Aanleggen is nog lastig, want er komt net een bui over met windvlagen boven de 25 knopen. Juist als we los willen maken gaat de wind er vol in en komen we bijna niet weg van de kant. Met een flinke kras op de hekstoel lukt het alsnog.

2020-0522-01

Het gaat hard op gereefd grootzeil

De Tranquillizer mag niet als passant in de haven (Corona), waarbij de WVL ongeveer de enige haven aan het IJsselmeer is die nog geen passanten toestaat. Ze gaan daarom maar naar de Deko Marina en lopen terug naar onze boot. De volgende ochtend zijn passanten ineens wel weer toegestaan...

2020-0522-02

Stevige wind op het Markermeer

30mei Lelystad Houtribhaven - Urk Gemeentehaven Alle wegen leiden naar Urk

WindNoordwest tot Noordoost 2-3
WeerZonnig, 21°C
Vertrek10:15
Aankomst14:15
Log7951,7 - 7966,4 (14,7 Nm)
Gps14,7 Nm

We hebben de accu vervangen. Deze liep veel te snel leeg en bleek een kapotte cel te heben. We hebben een dag extra (pinksteren) en hebben het plan naar Stavoren te varen. Het weerbericht geeft oost tot noordoost, dus dat ziet er prima uit. Natuurlijk moeten we met tegenwind het eerste stuk richting Flevo Marina, maar de wind blijkt vervolgens veel noorderlijker dan voorspeld. We kruisen, maar schieten nauwelijks op, omdat de wind steeds schift tussen NW en NO. Tegen 13.00 besluiten we om samen met de Tranquillizer naar Urk te gaan, want de wind zakt steeds verder weg en Stavoren wordt langzaam maar zeker onbereikbaar. Het is druk in de haven van Urk, maar er zijn nog twee prima boxen vrij. We genieten van een heerlijk zonnetje. Overigens hebben we bijna 2x de afstand Lelystad-Urk gevaren, heel apart.

0530-01

Oude vissershaven

31mei Urk Gemeentehaven Luierdag

WindNoordoost 5-6
WeerZonnig, 21°C

De Tranquillizer moet morgen terug naar de randmeren en bovendien staat er veel wind. We maken er daarom een lekker luierdagje van. De zon schijnt heerlijk en we maken een lange wandeling om en door Urk heen. De meiden gaan zwemmen in de haven en spoelen zich daarna af met onze buitendouche. 's Avonds eten we een heerlijk portie vis in combinatie met de bbq van onze Cobb.

01jun Urk Gemeentehaven - Lelystad Houtribhaven Zwemmen en zeilen

WindNoordoost 3-4
WeerZonnig , 22°C
Vertrek14:30
Aankomst17:00
Log7966,4 - 7975,3 (8,9 Nm)
Gps10,4 Nm

Ook vandaag is het prachtig weer en we maken geen haast om terug te gaan. Juist als de meiden willen gaan zwemmen, komt de havenmeester vertellen dat de vast ligplaatshouder zo terug komt. We varen daarom de boot naar de kade, zodat de meiden het strand op kunnen. Na strand, zon en zwemmen wordt het tijd om terug te gaan. Nienke gaat mee bij Marit en Laura aan boord, dus we zeilen de boot samen terug. Met de bakstag wind is het lui zeilen. We willen eerst alleen op de fok terug, maar daarvoor is er net te weinig wind. Op vol tuig lopen we 4 kts en dat is een prima snelheid om terug te varen.

0601-01

Afkoelen in het IJsselmeer

20jun Lelystad Houtribhaven - Lelystad Flevo Marina Onderhoud

Windn.b.
WeerZonnig, 26°C
Vertrek15:00
Aankomst15:30
Log7975,3 - 7976,8 (1,5 Nm)
Gps2,0 Nm

Dit weekend grote schoonmaak gehouden in voorbereiding op de vakantie. Alle kastjes en kisten gaan leeg en worden na schoonmaak opnieuw ingeruimd. We blazen de bijboot op en testen de buitenboordmotor die door Frank onder handen is genomen. Dan varen we de boot naar de Flevo Marina voor onderhoud en voor het vervangen van de sensor die voortdurend af gaat.

30jun Lelystad Flevo Marina - Lelystad Houtribhaven Tanken

WindZuidwest 2
WeerZonnig
Vertrek13:00
Aankomst13:30
Log7976,8 - 7976,8 (0,0 Nm)
Gps2,0 Nm

We tanken bij de Flevo Marina en varen de boot terug naar de haven. We pakken alvast wat spullen in die we nodig hebben voor de vakantie.