titelbalk

WeerZonnig, 12°C
Vertrek11:00
Aankomst14:45
Log8272,3 - 8272,3 (0,0 Nm)
Gps22,2 Nm

De afgelopen jaren was april een relatief warme maand, maar dit jaar is het anders. De temperaturen komen nauwelijks in de dubbele cijfers en 's nachts koelt het regelmatig af tot onder het vriespunt, zelfs aan het einde van de maand. Daarnaast zitten we nog midden in de Corona-lockdown.

De afgelopen dagen hebben we de boot schoongemaakt en gisteravond zijn we aan boord gekomen voor een extra lang weekend (maandag vrij en dinsdag Koningsdag). We varen samen met Frank en Esther op ""la Nuage"", de nieuwe naam voor de Tranquillizer. Ze liggen dit seizoen in Ketelhaven, dus een stuk dichterbij. We hebben afgesproken om naar Enkhuizen te varen, waar we vorig jaar niet één keer zijn geweest!

0424-01

Koude start

De wind is flink tegen tot aan de kop van het Enkhuizerzand. We kruisen eerst de kom uit en maken daarna een paar lange slagen om uiteindelijk een paar honderd meter van la Nuage uit te komen, die vanaf de Ketelbrug komen zeilen. Het laatste stuk gaat snel met halve wind, waarbij we tot tegen de 7,5 knoop lopen. In Enkhuizen gaan we in de binnenhaven achter de brug liggen. Het is daar erg rustig en we kunnen zelfs aan de steiger liggen.

25apr Enkhuizen Binnenhaven Koude ligdag

WindNoordoost 3-4
WeerZon en wolken, 10°C

De temperatuur komt vandaag niet boven de 10 graden en we hebben geen zin om in die kou te gaan varen. We slapen uit, halen croissants bij de scheepswinkel en we controleren het watersysteem. Het drukventiel blijkt nog open te staan waardoor de pomp blijft draaien. Maar als we die dicht zetten, merken we dat er lekkage is bij de buitenkraan. Deze lijkt stukgevroren te zijn afgelopen winter.

's Middags komt de zon er nog even bij en wordt het toch nog aangenaam in de kuip, maar wel met de truien aan. Na de borrel halen we met z'n allen pizza. Het koelt buiten snel af tot net boven het vriespunt.

0425-02

Sign of the Times

Home Home Home gastenboek

26apr Enkhuizen Binnenhaven - Urk Gemeentehaven De wind komt wat later

WindNoordoost 2-4
WeerZonnig, 12°C
Vertrek13:00
Aankomst16:00
Log8272,3 - 8272,3 (0,0 Nm)
Gps12,9 Nm

Nienke heeft 's morgens nog een hoorcollege, dus we vertrekken wat later. Terwijl er op diverse plekken op het IJsselmeer windkracht 3-4 staat (volgens de metingen), hebben wij nauwelijks wind en moet de motor erbij. Halverwege krijgen ook wij wind en kunnen we zeilen. In de haven van Urk hebben we nog twee mooie plekjes aan de steigers bij de restaurants. We halen in het dorp een ijsje en vis en friet voor het avondeten.

0426-01

Wandelen in het Urkerbos

27apr Urk Gemeentehaven - Lelystad Houtribhaven Koningsdag op het water

WindOost 2-3
WeerZonnig, 14°C
Vertrek14:45
Aankomst17:15
Log8272,3 - 8281,8 (9,5 Nm)
Gps9,9 Nm

's Morgens heel vroeg worden we wakker van langsrijdende brommers. Het lijkt een soort plaatselijke luilak tijdens koningsdag. We slapen nog even verder en ontbijten met warme broodjes. Frank en Esther komen koffie drinken en nemen enorme oranjetompoucen mee. Dat is bijna een maaltijd op zich. We maken een lange wandeling met de honden door het bos. Het is eindelijk lekker weer geworden met een aangename temperatuur en veel zon.

0427-01

Bouwpakket windmolen

De terugreis naar Lelystad is uiterst relaxed. We hebben een rustig bakstag windje en gaan lui vooruit. Als de zon achter het zeil verdwijnt wordt het fris en gaan de jassen aan en mutsen op. We pakken de spullen in om thuis te eten en te kijken naar een concert van de Streamers, een gelegenheidscombinatie van artiesten tijdens Corona.

13mei Lelystad Houtribhaven - Medemblik Westerhaven Eindsprint

WindNoord/Noordoost 2-4
WeerZonnig met wolkenvelden, 17°C
Vertrek09:00
Aankomst15:15
Log8281,8 - 8294,9 (13,1 Nm)
Gps26,7 Nm

We hebben een lang hemelvaartweekend voor de boeg en gaan samen met de honden op pad. Robin en Nienke hebben andere plannen en gaan niet mee. Het is prachtig weer en we vertrekken vroeg. Het eerste stuk is kruisen, maar daarna is het net bezeild naar de kop van het Enkhuizerzand. We ontbijten onderweg, want er is niet veel wind. Frank en Esther komen vanaf Urk en gaan dezelfde kant op. We overleggen even en kiezen voor Medemblik als bestemming. Bij de kop van Andijk trekt de wind plotseling aan tot kracht 4 en met ruim 7 knopen snelheid leggen we de laatste mijlen naar Medemblik af. We gaan naar de Westerhaven waar we een prima box krijgen. In de haven komt de korte broek zelfs tevoorschijn, wat dit seizoen een unicum mag worden genoemd.

0513-02

Uitzicht op de brug

14mei Medemblik Westerhaven - Hindeloopen Marina Waterkoud

WindNoord 2-3
WeerBewolkt, 11°C
Vertrek12:00
Aankomst16:00
Log8294,9 - 8310,6 (15,7 Nm)
Gps15,9 Nm

Vandaag is het weer beduidend minder goed. Het is koud voor de tijd van het jaar met maximaal 11 graden. De vooruitzichten voor de rest van het weekend zijn ook niet best. Er wordt vooral erg weinig wind voorspeld. We steken over naar de Friese kust en gaan naar Hindeloopen dat hoog aan de wind nog redelijk goed te zeilen is. Het gaat niet hard (ca 3,5 kts) maar de wind trekt halverwege iets aan waardoor de snelheid richting de 5 kts oploopt. Af en toe spettert het, maar niet genoeg om de zeilpakken aan te trekken. Het is wel koud en we hebben dikke jassen en handschoenen aan en Esmi zelfs een muts op. In de marina krijgen we twee boxen naast elkaar. Het is er niet erg druk.

0514-03

Sluisje Hindeloopen

15mei Hindeloopen Marina - Stavoren spoorhaven Dobberen

WindVariabel 1-2
WeerZonnig met wolkenvelden, 13°C
Vertrek00:00
Aankomst00:00
Log8310,6 - 0,0 ( Nm)

s Morgens is het fris en bewolkt met lichte regen. We doen rustig aan want er is nauwelijks wind en er wordt beter weer voorspeld. Als we uiteindelijk vertrekken kunnen we zelfs een stukje zeilen, maar al gauw valt de wind weer helemaal weg. We motoren het laatste stukje naar Stavoren dat gelukkig niet ver weg is. We eten een broodje in de kuip bij een lekker zonnetje, maar de pret duurt niet lang. Tegen de avond gaat het regenen, dus de borrel doen we binnen zoals wel vaker tijdens dit ongewoon frisse voorjaar.

0515-01

Geen wind

16mei Stavoren spoorhaven - Lelystad Houtribhaven Stevig zeilen

WindZuid/Zuidwest 2-5 met vlagen 7
WeerZon, wolken en regen, 14°C
Vertrek11:30
Aankomst17:30
Log8315,5 - 8343,3 (27,8 Nm)
Gps28,5 Nm

De laatste dag van het Hemelvaartweekend worden er flinke buien voorspeld. We wachten de eerste buien af en als het weer droog is, maken we los voor de thuisreis. De zuidwester krimp als vrij snel richting zuid waardoor de kop van het Vrouwenzand niet bezeild is. Bovendien komt er een flink donkere lucht aan. De wind valt weg en het begint te regenen en dat is meestal geen goed teken. Ook dit keer niet, want binnen een minuut staat er van geen wind een dikke kracht 5 met vlagen ruim boven de 25 knopen. We lozen flink op het grootzeil en wachten zo de bui af. Na enkele minuten is het alweer voorbij en zeilen we met een windje 4 in het zonnetje.

0516-01

Het leugenbankje in Stavoren

We krijgen nog twee buien over, maar minder heftig dan de eerste. De wind is wel behoorlijk tegen en dat maakt het een sportief ritje met vol tuig. Voorbij de Flevo Marina zijn we er wel klaar mee en willen we de fok indraaien. Deze blijkt echter vast te zitten (lijn in de trommel klem) en er zit niets anders op dan met de boot een groot aantal rondjes te draaien, want de wind is inmiddels weer flink aangewakkerd en op een andere manier wil het niet lukken. We krijgen nog een bui over (vandaar de wind) en daarna is het ineens volkomen windstil als we de haven invaren. Daar halen we de trommel uit elkaar en krijgen we de lijn weer los.

0516-02

Zware bui

29mei Lelystad Houtribhaven - Urk Gemeentehaven De dag wordt steeds beter

WindNoordwest 2 toenemend 4
WeerBewolkt later zonnig, 17°C
Vertrek12:00
Aankomst14:15
Log8343,3 - 8353,5 (10,2 Nm)
Gps1,5 Nm

De lente was koud en nat, maar nu lijkt het weer eindelijk beter te worden. We gaan vandaag richting Urk waar Nienke bij Storm aan het werk is. Het beloofde zonnige weer is er nog niet en ook de wind laat het een beetje afweten. Met een rustig tempo varen we richting Urk, terwijl de wind langzaam maar zeker toeneemt naar een kracht 4 en ondertussen wat krimpt waardoor de koers steeds gunstiger wordt. Het tempo schiet omhoog en al gauw komt de haven in zicht. We meren af in een box aan de steiger recht tegenover Storm. De lucht trekt helemaal open en in het zonnetje wordt het een heerlijke middag.

0529-01

Humor op Urk

's Avonds gaan we voor het eerst in lange tijd (Corona lockdown) uit eten en natuurlijk doen we dat bij Nienke. Wat heerlijk om weer eens op een terras te zitten en te genieten van een heerlijke maaltijd!

30mei Urk Gemeentehaven - Lelystad Houtribhaven Zeilen en motoren

WindVariabel 2
WeerZonnig, 20°C
Vertrek10:00
Aankomst13:15
Log8353,5 - 8362,1 (8,6 Nm)
Gps10,1 Nm

Het is vandaag heerlijk weer, maar wel met weinig wind. We zetten de genaker, maar tegen de tijd dat die staat is de wind zover weg gezakt dat we zelfs dit lichtweerzeil niet meer vol krijgen. We ruimen de boel weer op en gaan op de motor verder. Voorbij de Flevocentrale komt er weer wat wind en kunnen we een stuk zeilen.

0530-01

Te weinig wind voor de genaker

12jun Lelystad Houtribhaven - Enkhuizen Buitenhaven Stevig zeilen

WindNoordwest 4-5
WeerZonnig met wolkenvelden, 21°C
Vertrek11:45
Aankomst15:30
Log8362,1 - 8382,7 (20,6 Nm)
Gps22,1 Nm

De wind komt al het hele seizoen uit noordelijke richtingen en ook vandaag is dat het geval. Het waait lekker door met een stevige windkracht 4. We zetten een rif bij vertrek en het gaat direct flink vooruit met snelheden boven de zes knopen. We hebben een vaag plan om richting Lemmer te varen, maar als de wind wat ruimt wordt dit lastig bezeild. We verleggen koers richting Enkhuizen dat ook niet heel gunstig in de wind ligt, maar iets dichterbij is en altijd prettig toeven. De wind neemt verder toe met vlagen boven de 20 knopen werkelijke wind en de golven bouwen aardig op. We krijgen zelfs buiswater over en dat gebeurt ons niet vaak.

Zoals altijd houdt de boot zich prima en we schieten lekker op. Met een slagje terug naar buiten halen we Enkhuizen waar het behoorlijk druk is. De binnenhaven is vol en in de buitenhaven liggen we 5 dik van de kant. Met de honden naar de kant is dus iets meer gedoe dan normaal.

0612-01

Lekker eten van de Cobb

13jun Enkhuizen Buitenhaven - Lelystad Houtribhaven En weg is de wind

WindVar 1-2
WeerZonnig, 22°C
Vertrek10:15
Aankomst14:45
Log8382,7 - 8397,2 (14,5 Nm)
Gps16,7 Nm

Gisteren waaide het stevig, maar daar is niets meer van over. Zelfs de voorspelde windkracht 2-3 is er niet. Het beetje wind dat er waait is tegen. We proberen wat met de genaker, maar het is te weinig en er zit niets anders op dan het hele eind terug te varen op de motor. Het is wel heerlijk weer en terug in de haven is het zelfs warm zonder wind.

0613-01

Weinig wind

17jul Lelystad Houtribhaven - Volendam Marina Markermeer

WindWest-Noordwest 3-4
WeerZonnig, 24°C
Vertrek12:15
Aankomst15:00
Log8397,2 - 8411,0 (13,8 Nm)
Gps15,6 Nm

Het zit niet mee dit seizoen. Weekenden met slecht weer, weekenden zonder wind en weekenden met andere prioriteiten in de agenda. Vandaag kunnen we eindelijk weer zeilen en het is fantastisch zeilweer, maar weer met wind uit de noordwest hoek. We kiezen er daarom voor om de sluis door te gaan en richting Volendam te varen. De schutting gaat erg snel, binnen een kwartier zijn we aan de andere kant en kan het zeil omhoog. Het is een heerlijke koers en we tikken regelmatig de 7 knopen aan. Voor we het weten zijn we aan de overkant en kunnen de zeilen weer naar beneden.

0717-01

Op de uitkijk

We proberen onze nieuwe vouwfietsen uit met de hondenkar en dat gaat bijzonder goed. De honden vinden het prima in de kar en kijken lekker naar buiten. De fietsen doen het uitstekend en zelfs met de kar erachter is het prima te doen. We drinken onderweg nog wat en fietsen dan weer terug naar de haven.

18jul Volendam Marina - Lelystad Houtribhaven Markermeer

WindWest-Noordwest 3-4
WeerZonnig, 24°C
Vertrek12:15
Aankomst15:45
Log8411,0 - 8411,0 (0,0 Nm)
Gps15,1 Nm

Het is heerlijk weer en er staat een licht windje. We doen rustig aan met ontbijt en een kopje koffie. Rond lunchtijd vertrekken we richting Lelystad met een lichte wind van achteren. Na een tijdje begint de wind toe te nemen en ruimt naar Noordwest waardoor de snelheid flink toeneemt. Als we bij Lelystad komen is de wind bijna Noord en we schieten met een snelheid van 7 knopen door het Franse gaatje. De sluis staat al open en we kunnen meteen mee. Met de harde wind is het nog lastig aanleggen. De buren aan beide zijden zijn afwezig en de wind waait dwars op de boot.

24aug Lelystad Houtribhaven - Lelystad Houtribhaven Werk en plezier

WindNoordoost 3-4
WeerZonnig, 23°C
Vertrek11:30
Aankomst14:00
Log8411,0 - 8420,6 (9,6 Nm)
Gps12,3 Nm

We combineren onze vergadering met een dagje zeilen. 's Ochtends overleg en daarna maken we los voor een heerlijke middag op het water. We kruisen het gat uit en dat is flink werken met deze wind. De mannen vinden het prachtig terwijl Esmiralda ondertussen een heerlijke lunch verzorgt. Als we bij de Flevocentrale zijn, verleggen we de koers naar de Enkhuizerdijk en vandaar weer terug naar de haven. Het is subliem zeilweer met een lekkere wind, volop zon en een goed gezelschap!