titelbalk

WeerBewolkt, 12°C
Aankomst16:45
Gps19,1 Nm

Het zeilseizoen begint voor ons op koningsdag. De winter is mild geweest en de boot heeft zoals meestal in het water gelegen. Hij moet er wel binnenkort een keer uit voor nieuwe antifouling en een goede poetsbeurt, maar eerst gaan we 5 dagen zeilen samen met Frank en Esther en hun Kelt 850. De dag begint met een tochtje naar de Flevo Marina waar we voor €200 tanken en dan is deze nog niet eens vol. De dieselprijzen zijn niet leuk meer.

Na het tanken keren we om richting het Markermeer vanwege de windverwachting (Noord) voor de komende dagen. Het begint wat te waaien terwijl we lang wachten voor de sluis. Na 45 minuten zijn we aan de andere kant en zetten we zeil richting Volendam/Edam. Die laatste haven zijn we met de Ægir nog niet eerder geweest en dat wordt onze eindbestemming. Met halve wind loopt het heerlijk en maken we 5 tot 6 kts op de GPS. Helaas begint de wind weer af te nemen en de laatste 3 mijl moeten op de motor worden afgelegd.

0427-01

Smalle geul van Edam

De ingang van Edam is heel smal maar diep genoeg en we kunnen in de verenigingshaven aan de kopsteiger liggen. Een prima plekje voor de nacht! We lopen met de honden naar het dorp waar het een drukte van belang is vanwege koningsdag. Met een heerlijk ijsje gaat we terug richting boot.

Home Home Home Home gastenboek

28apr Edam WSV De Zeevang - Monnickendam Marina Rustige zeildag met Thaise afsluiting

WindNoordoost 2-3
WeerBewolkt, later zon, 13°C
Vertrek12:15
Aankomst13:45
Gps6,8 Nm

De nacht is koud en ook overdag is de temperatuur niet heel aangenaam. We doen 's morgens rustig aan omdat er later die dag meer wind en zon wordt verwacht. Het wordt inderdaad een rustig tochtje langs de westfriese oostkust. Op de Gouwzee komt meer wind, maar dan zijn we er bijna. Het vinden van een ligplaats is nog een heel gedoe. We willen in de gemeentehaven liggen, maar die blijkt heel klein en vol. Jachthaven Waterland wil ons geen box geven via de telefoon en vindt dat we aan de meldsteiger moeten afmeren (lagerwal). We gaan naar de andere haven aan de overkant waar we een uitstekend plekje krijgen in de zon en uit de wind en dan wordt het ineens aangenaam.

's Avonds gaan we Monnikendam in en komen terecht in een Thais restaurant waar we heerlijk eten en de grootste lol hebben met de charmante eigenaar. Later die avond komen Nienke, Laura en Marit aan boord om de laatste dagen mee te varen.

0428-01

Opeens aangenaam weer in de luwte

29apr Monnickendam Marina - Hoorn W.S.V. Winterjassen aan en mutsen op

WindNoordoost 4-5
WeerBewolkt, 11°C
Vertrek11:30
Aankomst14:30
Gps13,6 Nm

We beginnen de dag met lekkere broodjes van de bakker en maken dan los voor een pittige tocht. De wind is stevig en op de Gouwzee pal tegen. Omdat het te smal is om te kruisen, gaat het eerst op de motor. Daarna zetten we zeil en verleggen de koers richting Hoorn. De wind is guur en we zitten met onze ski-jassen, mutsen en handschoenen in de kuip. Toch is het genieten om te zeilen!

0429-01

Winterse zeilomstandigheden

Nienke is deze hele reis onze roerganger waarin we heel hoog aan de wind net koers kunnen houden. Onderweg komen we een gele boeienlijn tegen en we maken voor de zekerheid toch maar een slagje eromheen. Het gaat behoorlijk schuin, maar de boot vaart heerlijk. Bij Hoorn is een vaargeul aangelegd, mogelijk om aan te geven waar gemaaid is. Van waterplanten hebben we zo vroeg in het jaar overigens nog geen last. We gaan naar de verenigingshaven waar we twee boxen naast elkaar krijgen. We gaan vandaag Italiaans eten en ook dat smaakt uitstekend.

30apr Hoorn W.S.V. - Urk Gemeentehaven Wind en geen wind

WindNoordwest ruimend Noord 2-3
WeerBewolkt, 12°C
Aankomst18:00
Gps25,4 Nm

Voor zondag wordt weinig wind verwacht en we willen een beetje in de buurt zijn om niet te lang te hoeven motoren. Urk is daarom onze bestemming voor vandaag. We vertrekken met een bakstag wind waarbij we zo'n 3,5 kts halen. De wind ruimt vrij plotseling naar Noord, waardoor het laatste stuk niet meer bezeild is. We maken nog een slag, maar de wind zakt weg en het laatste stukje naar Enkhuizen gaat op de motor. Na de sluis is er weer wat wind en we zeilen een uurtje of twee richting Urk totdat de wind wederom helemaal wegvalt en opnieuw de motor bij moet. In de haven vinden we twee boxen naast elkaar.

0430-01

Ook vandaag is het koud

01mei Urk Gemeentehaven - Lelystad Houtribhaven Wind en geen wind

WindVariabel 1-2
WeerMistig, later zonnig, 13°C
Vertrek11:00
Aankomst13:00
Gps10,0 Nm

Zoals voorspeld is er vrijwel geen wind, maar als de zon door de mist komt, wordt het toch wel aangenaam. We nemen niet eens de moeite om de zeilen te hijsen en zetten koers richting Lelystad. De stuurautomaat doet het meeste werk en omdat er nauwelijks boten op het water zijn, wordt het een heel rustige rit. Daarmee zit deze mini-vakantie er op.

0501-01

Windstil Ijsselmeer

02jul Lelystad Houtribhaven - Urk Gemeentehaven Eindelijk weer het water op

WindZuidwest 2-3
WeerZonnig, 21°C
Vertrek13:00
Aankomst15:45
Gps9,9 Nm

50-jarig feest, 60-jarig feest, een bruiloft en een hond met een hernia. In combinatie met enkele weekenden slecht weer leverde dat een periode van 2 maanden op dat we niet konden zeilen. Vandaag kunnen we eindelijk weer het water op. De wind is bakstag en licht, dus het gaat niet heel hard. We gaan naar Urk waar Nienke aan het werk is. Ze komt 's avonds aan boord om zondag mee terug te varen.

Het gaat niet erg hard, maar met het mooie weer is dat geen straf. Als we bij Urk de motor willen starten gebeurt er niets, behalve een korte klik. Pas na enkele pogingen start de motor plotseling. Dat is niet zo'n fijne ervaring, je wil toch op je motor kunnen vertrouwen. Als hij eenmaal loopt gaat alles prima en we kunnen nog net een box in schuiven, terwijl het aan de kant al behoorlijk vol ligt. We drinken een drankje bij Nienke op het terras en halen een visje bij Baarssen om aan boord op te eten.

0702-01

De nacht valt

03jul Urk Gemeentehaven - Lelystad Houtribhaven Langs de bui naar huis

WindWest tot Zuidwest 3-4
WeerZonnig met wolkenvelden, 20°C
Vertrek12:15
Aankomst14:00
Gps10,0 Nm

Nienke is aan boord gekomen na een dag hard werken en vaart mee terug. Het wordt een heerlijk zeildagje waar we hoog aan de wind goed voortgang maken. Boven Lelystad ontstaat een finke bui die gelukkig langs trekt, maar wel voor wat extra wind zorgt. De startproblemen van de motor lijken te maken te hebben met het voorgloeien. Uiteindelijk start hij wel steeds, maar hier zal voor de vakantie nog naar gekeken moeten worden. Terug op de haven gaan we redelijk snel naar huis omdat er meer regen op komst is.

0703-01

Op de uitkijk

09jul Lelystad Houtribhaven - Lelystad Houtribhaven Oude tijden herleven

WindNoordwest 3 ruimend Noord 5
WeerZonnig met wolkenvelden, 20°C
Vertrek11:00
Aankomst16:30
Gps20,0 Nm

Voor het eerst sinds onze jeugd aan boord van de Zeeschuimer ga ik samen met mijn broertje en zusje varen. De wind is stevig, maar we zijn allemaal wel wat gewend en het wordt een memorabele zeildag. 's Morgens is het nog relatief rustig, maar eenmaal onderweg begint de wind steeds meer toe te nemen. Rogier stuurt de heenweg naar Urk en geniet met volle teugen terwijl we vooral herinneringen ophalen aan vroegere zeilreizen. Op Urk meren we voor een uurtje af in een vrije box, pal voor de deur van Storm waar Nienke aan het werk is. We gaan natuurlijk even gedag zeggen en lopen het dorp in voor een heerlijke portie verse kibbeling.

0709-01+2

Zeilplezier

Terug zetten we alleen de fok en dat is voldoende om over de 6 kts te lopen met een windkracht 5 in de rug. Nu is Mirjam aan de beurt en ook zij stuurt met een grote glimlach de boot door de golven. Bij Lelystad komen we in de luwte van de dijk en verdwijnen de golven. Aanleggen is nog even lastig met een onervaren bemanning, maar we krijgen de boot weer netjes op zijn plek. Daarna gaan we nog een hapje eten in Batavia haven. De Brass bij ons op de haven is volgeboekt.

0709-03

Familieportret

10jul Lelystad Houtribhaven - Lelystad Houtribhaven Vriendinnendag

WindNoord-Noordwest 3-4
WeerBewolkt, 20°C
Vertrek14:15
Aankomst16:30
Gps13,0 Nm

Vandaag gaan twee vriendinnen van Nienke mee varen. De wind is 's morgens nog flink, maar zal afnemen dus we gaan niet te vroeg op weg met onze onervaren gasten. Het is heerlijk zeilweer, maar de beloofde zon blijft achter de wolken. We maken een lekker rondje en gaanweer terug richting haven als één van de meiden een beetje katterig wordt. Met het slangen-woord spel dat we vroeger altijd met de kinderen speelden aan boord wordt het nare gevoel verdreven. We eten heerlijk op de boot en als we gaan opruimen 's avonds breekt eindelijk de zon door.

0710-01

Friends

16jul Lelystad Houtribhaven - Enkhuizen Binnenhaven Verjaardagstocht

WindNoordwest 4
WeerZon en wolken, 21°C
Vertrek13:00
Aankomst17:00
Gps21,1 Nm

Het is de verjaardag van Robin, maar die is niet thuis. We gaan daarom lekker zeilen met een heerlijk windje uit de verkeerde hoek. Met de wind behoorlijk tegen maken we eerst een lange slag richting Urk. Het is allemaal net te doen met vol tuig en het tempo zit er goed in. Over de andere boeg richting Enkhuizen komen de golven wat minder gunstig in en wordt het iets oncomfortabeler. Ook de snelheid neemt wat af, zeker nadat de wind mindert. In Enkhuizen vinden we een mooi plekje in de binnenhaven wat later "illegaal" blijkt te zijn, want net aan een stukje steiger dat privé eigendom is. We eten een heerlijk ijsje en barbecuen op de Cobb. Het is heerlijk weer in de haven uit de wind.

17jul Enkhuizen Binnenhaven - Lelystad Houtribhaven Toch nog zeilen

WindZuid tot zuidoost 2-3, later variabel 1
WeerZonnig, 23°C
Aankomst15:15
Gps15,0 Nm

De voorspelling was dat het vandaag windstil zou zijn, dus we zijn aangenaam verrast met een licht windje in de haven. Als we uitvaren kunnen we inderdaad hoog aan de wind zeilen en we halen gemiddeld nog zo'n 3 kts ondanks het lichte weer. Als we in de buurt van de kop van het Enkhuizerzand komen, zakt de wind helemaal weg. We besluiten een stuk af te snijden richting waar vroeger de betonning lag en zoals we al dachten is het helemaal diep. Waarom die betonning zo ver naar het noorden is verlegd, is ons volkomen onduidelijk. We leggen de boot bij de Flevo Marina voor motoronderhoud en voor het repareren van de problemen met de startmotor.

0717-01

Sturen met Lot

23jul Lelystad Flevo Marina - Urk Gemeentehaven Waar is de wind

WindVariabel 1-2
WeerZonnig met wolkenvelden, 23°C
Aankomst13:30
Gps8,5 Nm

De startmotor was niet meer te repareren en is vervangen en tot onze verrassing is dat nog vóór het weekend gelukt zodat we toch nog kunnen gaan zeilen. Althans, dat was de bedoeling want er blijkt nog minder wind te zijn dan voorspeld was. We proberen nog wel te zeilen, maar het schiet totaal niet op en al gauw gaat de motor erbij. Enkhuizen is veel te ver, dus het wordt Urk. Ook Frank en Esther komen daar naartoe. We gaan met z'n allen de honden uitlaten en daarna een ijsje en een visje eten. Na een kort dutje doen we een borrel op Le Nuage. Als we naar bed gaan is er nog altijd geen wind, maar die gaat morgen als het goed is wel komen.

24jul Urk Gemeentehaven - Lelystad Houtribhaven Net te laat

WindZuidwest 2-3 afnemend
WeerZonnig, 28°C
Vertrek17:45
Aankomst20:30
Gps10,3 Nm

Het is heerlijk in de haven met een lekker windje en een warme zon. De temperatuur loopt snel op, maar het blijft goed te doen. De wind is pal tegen, maar gaat als het goed is in de loop van de middag ruimen naar west. We doen daarom rustig aan. Frank en Esther komen uitgebreid koffie drinken en gaan dan terug naar Ketelhaven. Wij blijven nog even en gaan pas tegen de avond weg. De wind is inderdaad geruimd, maar ook afgenomen en het gaat niet erg hard. Na een uurtje zijn we pas een mijltje of twee verder en zakt de wind nog meer weg. De motor gaat aan en als het grootzeil gaat klapperen halen we alles weg. Later begint het toch weer te waaien, maar we hebben geen zin meer om het zeil te zetten en motoren het laatste stukje naar de haven.

Daarmee is het voorseizoen ten einde. Volgende week gaan we op vakantie.

0724-01

Mooi weer maar weinig wind