titelbalk

Vertrek12:15
Aankomst15:15
Gps12,1 Nm

Het voorseizoen is heel matig geweest met veel regen en lage temperaturen. Het weekend van 4 en 5 mei zijn we aan boord geweest om schoon te maken en de zeilen aan te slaan. Het was helaas geen zeilweer door gebrek aan wind. Vandaag is de zaterdag na Hemelvaartsdag en prachtig weer. We maken los voor ons eerste tochtje van dit jaar, tegen de wind in richting Urk. We kruisen naar het noorden en verbazen ons over het grote aantal schepen dat op de motor met ons mee vaart met dit heerlijke zeilweer.

De wind zwakt af en krimpt naar noord, terwijl de windmolens voor ons juist naar het oosten draaien! Het lijkt of we pal tegen de wind in zeilen. Even later is het helemaal op en direct komen de vliegjes en is het tijd om de motor te starten. Op Urk komen we Frank en Esther met de Nuage tegen en we gaan samen eten bij Storm waar Nienke aan het werk is. Zij slaapt ook aan boord en vaart morgen mee terug.

12mei Urk Gemeentehaven - Lelystad Houtribhaven Luie tocht

WindOost 4
WeerZonnig, 26°C
Vertrek12:45
Aankomst14:45
Gps10,0 Nm

We slapen uit en krijgen een heerlijk ontbijt van Nienke voor moederdag. We drinken koffie met Frank en Esther en ook Marit komt nog even langs voor moederdag. Tegen de middag maken we los voor de terugreis met heerlijk weer en een eindelijk aangename temperatuur. We hebben een bakstag windje van hogerwal en dus nauwelijks golven. De wind krimpt iets en komt steeds verder van achteren, waardoor de snelheid wat terug loopt, maar het blijft heerlijk zeilen. Na twee uur genieten sturen we de boot weer zijn eigen box in.

Ik breng Nienke met de auto terug naar Urk, want die heeft nog een BBQ. Wij luieren tot de avond op de boot en gaan dan weer huiswaarts.

19mei Lelystad Houtribhaven - Enkhuizen Binnenhaven Afsteken naar Enkhuizen

WindNoord 3-4
WeerZonnig, 22°C
Vertrek10:45
Aankomst15:00
Gps20,8 Nm

Gisteren zijn we naar een concert geweest en was er bovendien nauwelijks wind. Vandaag, eerste pinksterdag is het een stuk beter. We nemen Nienke en Laura mee vandaag. Eerst nog even langs de AH in Lelystad die vrijwel altijd open is en dan snel onderweg.

We hebben zoals vaak wind tegen het gat uit en kruisend duurt het bijna 3 uur voor we bij het Enkhuizerzand zijn. We steken een stuk binnen de boeienlijn door en krijgen halve wind. Dit gaat veel prettiger en ook een stuk sneller. Binnen de kortste tijd komt Enkhuizen in zicht en kunnen we de zeilen strijken. We varen naar de binnenhaven waar de Nuage al ligt, die ook nog gasten aan boord hebben. We zijn in totaal met 11 personen en we steken beide Cobbs aan om samen te bbq'en. Het is uiterst gezellig en de avond vliegt voorbij.

2024-05-19-01

Moe

20mei Enkhuizen Binnenhaven - Lelystad Houtribhaven Vroeg op pad

WindNoord 3-4
WeerZon, later bewolkt met regen, 18°C
Vertrek09:45
Aankomst13:45
Gps16,2 Nm

Voor vanmiddag wordt regen en onweer voorspeld en 's morgens is het nog zonnig, dus we gaan op tijd varen na een prima ontbijtje. Laura is bij haar ouders aan boord en Nienke bij ons. Evenals op de heenweg varen we met halve wind snel langs het Enkhuizerzand. Daarna vallen we af en krijgen de wind bijna van achteren. We zien ondertussen flinke bloemkool wolken ontstaan en krijgen zelfs wat regen over. Bij het strijken van het grootzeil horen we gerommel in de verte, maar het onweer zet niet echt door. Toch gaan we op tijd naar huis, want het weer wordt steeds minder aangenaam.

08jun Lelystad Houtribhaven Luierdag

WindZuidwest tot west 4-5
WeerRegenachtig, 18°C

We waren van plan dit weekend te gaan varen, maar het weer nodigt niet echt uit. Er staat een flinke wind en steeds weer trekken buien over. We rommelen wat aan op de boot en rusten vooral lekker uit. 's Avonds eten we een verrukkelijke zelfgemaakte zalmsalade. Na de koffie en een borrel duiken we onze kooi in.

Home Home Home gastenboek

09jun Lelystad Houtribhaven - Lelystad Flevo Marina Wegbrengen

WindZuidwest 4-5
WeerZon en wolken, 17°C
Vertrek18:45
Aankomst19:15
Gps2,1 Nm

De boot moet einde dag bij de werksteiger van de Flevo Marina zijn voor onderhoud. We slapen eerst lekker uit en gaan uitgebreid ontbijten. Ondanks dat het zonnetje aangenaam is, is de temperatuur niet hoog genoeg om buiten te eten. Het zit allemaal niet mee dit jaar met het weer. We hebben geen zin om een stukje in de rondte te zeilen, dus we maken er wederom een luie dag van. Tegen de avond, als de wind wat is afgenomen, zeilen we op de fok naar de Flevo Marina.

30jun Lelystad Flevo Marina - Lelystad Houtribhaven Ophalen

WindWest 3
WeerZon en wolken, 20°C
Vertrek13:45
Aankomst14:15
Gps2,1 Nm

De motor heeft het jaarlijks onderhoud gehad en daarnaast is het log vervangen, dat stuk bleek te zijn. Ook is er een nieuwe verhaalklamp linksvoor geplaatst, waarbij het hout tussen het binnen en buitenschot is vervangen door polyesther. Het hout bleek verrot en dat was waarschijnlijk ook de reden van de lekkage in de punt waar we nog de oorzaak van hebben kunnen vinden.

Het is nog even zoeken naar de sleutel die niet in de sleutelkast hangt, maar in de bakskist waar wij hem ook hadden achtergelaten. Op motor en fok varen we terug naar onze eigen ligplaats. Het log geeft helaas nog altijd geen snelheid aan.