titelbalk

WeerZonnig met enkele wolken, 20 ºC
Vertrek17:15
Aankomst20:00
Log4014,6 - 4029,3 (14,7 Nm)

Het is ongelofelijk hoeveel er eigenlijk in zo'n boot past. We zijn al twee keer met tassen vol boodschappen en spullen naar boord gegaan en vandaag, onze eerste vakantiedag hebben we alsnog twee auto's vol met tassen. Het inpakken kost meer tijd dan gedacht. De hamsters moeten nog naar Opa en Oma en dan nog boodschappen doen. Uiteindelijk zijn we pas tegen 1600 op de boot. Om 1715 kunnen we eindelijk de trossen losgooien voor een maandje vakantie. We hebben er heel veel zin in en ook het weer lijkt te gaan meewerken. De langverwachte zomer zou komende week ons deel van Europa moeten gaan aandoen na een veel te lange afwezigheid.

lelystad1

Jong leven in onze haven

We gaan de sluis door en zeilen daarna heerlijk met een half windje richting Volendam. Het begin gaat heel snel met ruim 7 knopen op de teller. Later zakt de wind iets in en gaat het in een wat rustiger tempo. Het is uiterst helder en de "skyline" van Volendam zien we al gauw boven de horizon verschijnen. In de haven gaan we eerst tanken. Bijna 110 liter gaat er in. Daarna meren we af in de box naast de Noorderlicht die toevallig vrij is. Endy en Angela zijn ook al aan boord. We maken gauw een plan voor morgen. Scheveningen is het doel; een lange tocht met helaas ongunstige stroom. We gaan op tijd weg om daar nog wat van mee te kunnen pikken. Wekkertje op kwart voor zeven dus. De vakantie is begonnen!

volendam1

Eerste stop: Volendam

21Juli Volendam - Scheveningen Op naar het zilte nat

WindN 3- 4
WeerBewolkt, later zon, 19 ºC
Vertrek07:30
Aankomst19:15
Log4029,3 - 4084,1 (54,8 Nm)
GPS56,3 Nm

We zijn vroeg uit de veren. Eerst zijn de hondjes aan de beurt voor een lange wandeling en daarna maken we de boot klaar voor vertrek. Er staat weinig wind, ontbijten doen we onderweg wel. Na Marken kunnen de zeilen erop. De Noorderlicht is normaal iets sneller dan wij, maar nu halen we ze ineens snel in. Sterker nog, ze varen achteruit...
Endy heeft een veld met wierplanten opgepikt en moet flink z'n best doen om die weer kwijt te raken. Ondertussen zien wij ook de planten drijven, dus wordt het uitkijken. We hebben zelfs een echte "wierwacht" op het voordek om de boot om de plantjes heen te loodsen. We hebben de Schellingwoudebrug van 1020 en kunnen direct door de sluis in. Tot nu toe schiet het lekker op. Het kanaal is natuurlijk weer alles motoren, zeilen kunnen we eigenlijk nooit hier. De sluis bij IJmuiden lijkt ook snel te gaan, maar hij blijft een half uur openstaan terwijl wij er al in liggen. Tegen 1400 zijn we eindelijk op zee. De lucht die steeds betrokken was, trekt meteen helemaal open en geeft ons het zonnetje waar we op zaten te wachten. Met een ruime wind die net niet hard genoeg is, zeilen we richting Scheveningen. Als de snelheid te ver terug loopt gaat even de motor bij en met de laatste stroom komen we tot zo'n 10 mijl voor de pieren.

scheveningen1

De eerste palen van de nieuwe marina Amsterdam

Het zeetje is hobbelig waardoor zowel Nienke als Robin een beetje katterig worden. Ze slingeren wel goed in zo. Als de stroom draait, worden de golven nog onrustiger en we zetten de motor erbij om voortgang te houden. De wind draait nog verder naar het noorden, waardoor de fok weinig meer doet en ingerold wordt. Motorzeilend komen we tegen 19:00 de haven binnen. Een lange dag zit er weer op en we hebben een mooie stap gezet richting Frankrijk waar we dit jaar wat nieuwe havens willen verkennen.

De haven ligt behoorlijk vol en we hebben zien geen plekje meer vrij. De havenmeester reageert niet op kanaal 31, maar wel op zijn mobiel (met dank aan Angela) en komt naar ons toe. We mogen achter hem aan de haven in en krijgen een uiteindelijk prima plekje ver in de haven. Na het opruimen van de zeiltjes komen Endy en Angela nog een borrel halen. Angela was ook behoorlijk zeeziek geweest. Morgen willen we richting België maar de wind lijkt het te laten afweten. We willen zo'n 2 uur voor slack gaan varen, dan zijn we tegen de kentering bij de Maasmond en kunnen we een vol tij stroom mee pakken richting het zuiden. Dan zien we wel hoe ver we zijn gekomen. Als we de vertrektijd hebben uitgerekend (8 uur), gaan we nog even wat eten en dan slaat de vermoeidheid al gauw toe.

Home Home Home gastenboek

22Juli Scheveningen - Blankenberge (B) Langs de zeeuwse kust met het zwarte zeil

WindVar 1-2
WeerZon, 22 ºC
Vertrek08:15
Aankomst19:00
Log4084,1 - 4143,5 (59,4 Nm)
GPS66,8 Nm

We hebben een mooi plekje, maar wel met buren die om 6 uur willen vertrekken. De wekker staat dus vroeg en in alle stilte verslepen we de boot een stukje en helpen de buren met losgooien. Dan gaan we met de hondjes naar het strand waar het nog heel stil is. Zelfs de wind lijkt nog te slapen en het water is blak. Als we om 8 uur gaan vertrekken is het nog steeds windstil. We zetten het grootzeil meer voor de vorm dan dat het echt helpt en gaan al motorend op weg naar de Maasmond. Daar lijkt het rustig, maar als we oversteken krijgen we net 4 zeeboten die naar binnen komen. We gaan vlak achter de eerste drie langs en voor de vierde. Zoals altijd wordt het weer netjes door de verkeersleiding geregeld.
Daarna zetten we koers naar de banjaard. Gelukkig hebben we nu een stuurautomaat die het saaie stuurwerk van ons overneemt terwijl wij ons vermaken met boekjes lezen, rondkijken en af en toe een tukkie doen. Natuurlijk blijft één van ons verantwoordelijk voor de uitkijk, maar het is veel relaxter dan vorig jaar toen we ook een lange dag moesten motoren en steeds op de hand stuurden.

De uren glijden traag voorbij zoals de flauwe deining onder de boot. Na de Zeeuwse eilanden zien we in de verte de kranen van Zeebrugge opdoemen. We moeten dan nog meer dan 3 uur varen voor we er daadwerkelijk langs komen. Onze hondjes doen het trouwens geweldig aan boord. Ze liggen heerlijk te slapen en eten en drinken nauwelijks. Ook hun behoeften houden ze keurig op, en dat zo'n 12 uur lang.
In Blankenberge zijn de steigers geheel vernieuwd en is het aantal ligplaatsen uitgebreid. Het ziet er prachtig uit, maar stroom en water zijn helaas nog niet aangelegd. Het vakantiegevoel begint wel echt te komen nu we Nederland achter ons hebben gelaten. Het Belgisch gastenvlaggetje gaat in de mast en we drinken er één op de goede reis. Daarna slaat de vermoeidheid weer onverbiddelijk toe. Gelukkig hebben we onderweg al warm gegeten en kun we snel ons mandje inschuiven.

23Juli Blankenberge (B) Genieten van het zomerweer

WindVar 1-3
WeerZon, 24 ºC

Vandaag een welverdiende rustdag. Het is - eindelijk - echt zomers en we kunnen buiten ontbijten in korte broek. We doen alles op het dooie gemakkie en het is al middag als we in de benen gaan. We lopen naar het park voor de traditionele Snookergolf ronde en daarna doen we boodschappen en kopen een nieuwe camera. Onze camera kunnen we niet meer vinden en we willen wel foto's maken van de vakantie.

blankenberge1 blankenberge2

Snookergolf

Vorig jaar hadden we een wat mindere ervaring bij het Mosselhuis, maar dit jaar willen we het ergens anders proberen. We lopen flink wat restaurants langs die ons niet kunnen bekoren, maar uiteindelijk vinden we op de boulevard een prima restaurant. We eten heerlijke gerechten: spare-ribs, mosselen, slibtongetjes en spagetti en alles is dik in orde. Daarna nog even de stad in, want de kinderen willen een ijsje van een ijssalon. Als we terugkeren aan boord is de zon al onder.

24Juli Blankenberge - Nieuwpoort (B) Windstil langs de Belgische kust

WindVar 1-2
Vertrek10:00
Aankomst13:15
Log4143,5 - 4158,8 (15,3 Nm)
GPS20,1 Nm

Ook vandaag laat de wind het weer afweten. Als we de haven uitvaren is het water vrijwel rimpelloos. Zelfs de deining is geheel verdwenen. De Noordzee ziet eruit als een binnenmeertje. Ons motortje mag wederom het werk doen, samen met de stroom die lekker meeloopt. Het zeil gaat zelfs niet omhoog deze keer en we varen als een echte stokkenboot langs de kust. We zien onderweg nog een bruinvis die een stukje mee op zwemt op gepaste afstand. Verder valt er nauwelijks iets te melden. We verlangen onderhand wel naar een beetje wind zodat we onze hobby, het zeilen, ook eens kunnen beoefenen.

nieuwpoort1

Volledig blakke zee

In Nieuwpoort leggen we vast in de haven van de luchtmacht (WSKLuM), bij de gezellige havenmeester Dikke Max. Het is nu echt hoogzomer en we beginnen zelfs de schaduw op te zoeken vanwege de warmte die de koperen ploert op ons doet neerstralen. De hemel is nu al dagen wolkenloos. Vanavond eten we in het uitstekende havenrestaurant en morgen gaat de reis verder richting Frankrijk. Als het weer zo weinig waait, zullen we waarschijnlijk niet verder dan Duinkerke geraken.

nieuwpoort2

De slikken naast de haven vallen geheel droog

Home Home Home gastenboek

25Juli Nieuwpoort - Boulogne-sur-mer (F) Toch nog zeilen, vive la France!

WindVar 1-3
Vertrek06:00
Aankomst15:15
Log4158,8 - 4207,5 (48,7 Nm)
GPS59,2 Nm

dieppe2

Prachtig weer, maar geen wind

Als je vroeg in een haven aankomt die je al kent, dan heb je wat meer tijd voor details. Endy had eens goed de kaarten bestudeerd en kwam met het idee om direct van Nieuwpoort naar Boulogne te varen. Een leuk idee, maar om een beetje voordeel van de stroom te hebben, moesten we wel om 6 uur vertrekken. Dat betekent kwart over vijf de wekker, hondjes uitlaten bij het krieken van de dag, de boot vaarklaar maken en om zes uur de trossen los gooien terwijl de zon een eerste blik over de horizon werpt. Zoals steeds is het 's morgens volkomen windstil en kan de motor het werk doen. De stuurautomaat mag sturen en wij drinken een welverdiende kop koffie om een beetje helder te worden. Al gauw zeilen we de grens met Frankrijk over en kunnen we gastenvlaggetjes wisselen. We varen het lange kanaal langs Duinkerke in en passeren de havenmond om 9 uur. De stroom, die al die tijd niet veel voorstelde, gaat nu in ons voordeel werken en wordt sterker hoe dichter we bij Calais komen. Helaas is het heiig en kunnen we de krijtrotsen van Engeland niet zien.

Het is vrij rustig en we passen mooi tussen de Ferries door. We draaien wat meer zuid en gaan naar de kaap met de grijze neus (Cap Gris Nez), die zijn naam eer aan doet. Het stroomt inmiddels fors en we worden met ruim 9 knopen grondsnelheid langs de kust geleid. Om 13:30 zijn we al rond de kaap en kunnen we de steven wenden richting Boulogne. De Noorderlicht die vlak achter ons voer is plots verdwenen. Ze zijn het motoren zat en hebben het zeil gehesen. Wij doen hetzelfde en zetten met de wind pal van achteren de melkmeid. Het gaat niet hard, maar Boulogne is dichtbij en het is heerlijk om weer eens echt te zeilen. Na een kleine 2 uur is de pret voorbij en zijn we binnen de pieren van de stad. We hebben inmiddels een groot deel van de reis richting Seinebaai volbracht en kunnen gaan bedenken hoe we de verschillende havens willen gaan bezoeken.

De Noorderlicht onder zeil - eindelijk

Als ik over de steiger loop, zie ik de Nickel liggen met Kees en Tico aan boord. Het is een allerhartelijkst weerzien wat 's avonds in de kuip wordt voortgezet onder het genot van een lekker drankje. We hebben lang geleden - nog met mijn ouders - een aantal vakanties samen opgetrokken zoals wij dat nu met de Noorderlicht doen. Er was veel bij te praten en het was al donker toen ze weer terug naar het eigen schip gingen. Zij gaan vroeg weg naar Fecamp. Voor ons staat morgen Dieppe op het programma. Ruim 50 mijl en niet in 1 tij te varen. Vertrek staat gepland op 8 uur.

26Juli Boulogne-sur-mer - Dieppe (F) Wel wind, toch motoren

WindNNO 3
Vertrek08:00
Aankomst17:30
Log4207,5 - 4259,0 (51,5 Nm)
GPS54,4 Nm

We vertrekken rond 8 uur en dan is de haven al half leeggelopen. Het is wederom warm en zonnig, maar vandaag staat er ook een beetje wind. Helaas is deze precies van achteren, zodat we er niet heel veel aan hebben, behalve een beetje deining en wat verkoeling. We zetten de automaat op koers naar waar Dieppe zou moeten liggen en gaan weer bezig met onze eigen dingen; wat eten, lezen, slapen, boot poetsen en voor de kinderen ook veel spelletjes spelen op de Nintendo DS en de laptop. De honden hebben hun ritme ook al gevonden en zoeken een koel plekje om te liggen.
Na een uurtje neemt de wind iets toe en proberen we te zeilen. Met een snelheid van 3 knopen gaat het echter te langzaam om op een beetje normale tijd in Dieppe te zijn, dus poging gestaakt. Pas vele uren later proberen we het opnieuw met meer succes. Gedurende een ruim uur kunnen we zeilen op enkel grootzeil waarmee we zo'n 4 tot 5 knopen lopen. De fok doet weinig en valt steeds in door de deining. Helaas zakt ook nu de wind weer in en de laatste mijlen gaan weer volledig op de motor.

Onderweg hoorden we de Franse kustwacht al diverse zeeboten vragen hoeveel zicht ze hadden - zo'n 1 tot 2 mijl - en dat verbaasde ons. Maar als we bij de kust komen, blijken ook wij maar zo'n 2 mijl vooruit te kunnen kijken. De prachtige krijtrotsen doemen pas op vlak voordat we er zijn, direct imposant groot. In Dieppe is het al aardig druk aan het worden, maar we kunnen nog een mooi plekje krijgen naast een engels stel dat al lange tijd langs de kust toert. Zowel de bemanning van de Noorderlicht als wijzelf willen morgen een dagje blijven en de weerberichten zijn ook wat lastig (frontaal onweer en wederom geen wind tot die tijd). We zijn inmiddels zo goed opgeschoten dat we ook zeker geen haast meer hoeven te maken. De Seine baai ligt om de hoek en veel verder zijn we niet van plan te gaan.

Aankomst in Dieppe

27Juli Dieppe (F) Een rommeldag

WindVar 2-3
WeerWisselend bewolkt, af en toe regen en onweer; 21 ºC

We worden wakker van flitsen en gerommel. Het is 6 uur 's morgens en het ontweert. Omdat het nog droog is, ga ik snel met de hondjes op stap. Helaas is het al te laat. Juist als ik op het grote open veld loop, komen dikke druppels naar beneden die de stoffige straten nat maken en de klammigheid een beetje verdrijven. Ze maken mij - en de hondjes ook erg nat en als we terugkomen moeten ze eerst gedroogd worden. Dit ritueel herhaalt zich nog een paar keer later op de dag, maar dan omdat ze in zee zijn geweest en onder de kraan worden afgespoeld.
Wijzelf rommelen ook lekker aan vandaag. We doen uitgebreid boodschappen in de gezellige winkelstraat van het stadje. Er zijn hier opvallend veel speciaalzaken waarvan je je afvraagt hoe mensen er hun brood mee kunnen verdienen. In Nederland zijn deze bijna allemaal verdwenen. We eten lekkere spagetti met verse vis erin en een heerlijke zelfgemaakte chocolademousse toe. In Frankrijk kun je niet alleen lekker eten, maar ook heerlijk koken!
De avond sluiten we af met een ijsje op de boulevard en een spelletje mikado met chocoladestokjes. Morgen willen we richting Fécamp. Slechts 30 mijl en het tij loopt heel schappelijk, dus we kunnen op een chique tijd weg.

dieppe1

Ons plekje in de haven van Dieppe

28Juli Dieppe - Fécamp (F) Een zeiltocht met leermomenten

WindNW 3-4, krimpend W 4
WeerBewolkt met matig zicht, later zon en goed zicht; 19 ºC
Vertrek10:30
Aankomst17:30
Log4259,0 - 4291,9 (32,9 Nm)
GPS35,3 Nm

's Morgens is het bewolkt en zelfs een beetje nevelig. We hoeven niet vroeg weg, dus we kunnen uitgebreid ontbijten met verse croissants en echte franse Baguette. Om 10:30 gooien we los in de miezerregen. De temperatuur is gevoelig lager dan de afgelopen dagen en de lange broeken en truien zijn uit de kast gekomen. Buiten de pieren blijkt dat we eindelijk een zeilbaar windje hebben. We kunnen net zeilen naar de eerste kaap waar we tussen de wrakken en de kust doorvaren. Daarna kunnen we iets afvallen en lijkt het een eenvoudig ritje te worden. De wind draait echter eerder dan verwacht naar het westen waardoor het niet meer bezeild is. We kunnen dicht onder de kust te varen en daar blijkt helemaal haast geen wind meer te zijn. Als we een slag naar buiten willen maken, krijgen we geen snelheid meer op de wat hobbelige golven. We moeten motor starten om weer uit de luwte te komen. Daarna kruisen we richting Fécamp terwijl het weer steeds mooier wordt. Rond 15:00 krijgen we het tij tegen en dan hebben we nog 9 mijl te gaan. Die laatste mijlen duren eindelijk met een dikke 2 knopen stroom tegen en opkruisend naar de haven. We moeten wederom de motor bijzetten om nog op een beetje schappelijke tijd aan te komen.
De Noorderlicht heeft het beter gedaan. Endy was verder naar zee gezeild, had meer wind en kon veel verder doorzeilen. Zonder te moteren waren ze zeker een half uur voor ons binnen. Ze kunnen natuurlijk wat hoger en sneller zeilen dan wij, maar het gaf wel aan dat we het niet heel handig hebben gedaan. Achteraf hadden we ook beter een uurtje eerder weggegaan; De stroom liep al ruim mee toen we de haven uitkwamen en het laatste uur was het flink bikkelen om binnen te komen. Leermomenten genoeg dus deze reis!

Fécamp is een zeer fraai gelegen haven tussen hoge rotsen met mooie huizen op de flanken. We gaan toch in de voorhaven liggen omdat het rustig lijkt qua deining en we dan makkelijk weg kunnen. Dit doen overigens bijna alle boten. 's Avonds begint het flink door te waaien met vlagen windkracht 6. De wind is bovendien koud waardoor het gauw onaangenaam wordt en we naar binnen gaan. We gaan nog wel een wandeling maken. Fécamp is typisch frans met veel huizen met achterstallig onderhoud. De kerk, waarin een brouwerij en museum is gevestigd, is evenwel zeer fraai.

fecamp1

De imposante rotsen bij Fécamp

29Juli Fécamp - Le Havre (F) Deja vu en meer leermomenten

WindWZW 4-5, krimpend ZZW 4 met vlagen 6 in buien
WeerWisselend bewolkt met buien afgewisseld met zon; 20 ºC
Vertrek09:00
Aankomst15:00
Log4291,9 - 4322,8(30,9 Nm)
GPS32,5 Nm

Vandaag hebben we het goed uitgerekend: om 9 uur gaat het tij meelopen en we hoeven slechts 26 mijl te varen. Dat moet te doen zijn. Als ik 's morgens na het wandelen met de honden op het havenweerbericht kijk, is het even schrikken: Zuidwest 5, toenemend 6. Dat is geen wind om tegenin te varen. Maar een uur later is er een ander weerbericht: zuidwest 4 afnemend 3. Dat lijkt er meer op en we vertrekken zoals gepland om 9 uur. Bij de ingang staat een flinke zee, maar dat is bekend bij Fécamp. We varen op motor + grootzeil verder naar buiten waar het rustiger zou moeten worden. Helaas wordt het dat nauwelijks en bovendien neemt de wind flink toe tot kracht 5. De golven komen van alle kanten: oude deining uit het noordwesten, windgolven uit het zuidwesten en stroming uit het noordoosten. Een fikse heksenketel waarin we af en toe flink van een golf afvallen en de boot met een klap neerkomt. Het doet me denken aan onze reis van Boulogne naar Eastbourne, waar we dit uren achter elkaar gedaan hebben. Toen gingen de leuvers stuk en zowaar, ook nu blijkt er één te zijn gebroken. We hebben inmiddels meer ervaring en gaan meteen aan de slag om een dubbel rif te zetten, zodat de druk uit het zeil gaat. Ondanks dat we ontzettend precies werken, ontstaat voor de 3e keer dit jaar een scheur in het zeil. Dit keer op de rand waar de reeflijn zit. Ons grootzeil is duidelijk niet meer betrouwbaar, volgend seizoen zullen we een nieuwe moeten hebben.

lehavre1

Bij Fécamp staat nog een flinke zee

We zetten de fok bij en gaan zeilen. Er staat zoveel wind dat het niet eens slecht gaat met een dubbel rif. De Noorderlicht is ver de zee op gegaan op zoek naar minder golven en betere wind, maar maakt zoveel extra mijlen dat ze ruim achter ons de hoek om komen voor het laatste stuk richting Le Havre. Alsof het zo moet wezen, draait de wind ook vandaag mee de verkeerde richting op, zodat we blijven kruisen. Hoewel we nog stroom mee zouden moeten hebben, worden we naar de verkeerde kant weggezet en duurt het weer erg lang om de laatste mijlen naar de haven af te leggen. Uiteindelijk gaat zowel bij de Noorderlicht als bij ons de motor erbij en varen we samen de seine monding binnen. Daar komen we een school met dolfijnen tegen, Endy heeft er minstens 6 geteld. Ze zwemmen dicht langs, maar gaan een andere kant op. Altijd weer een moment om blij van te worden. Verbazend dat ze zo dicht bij een grote industriehaven zwemmen.

In Le Havre gaan we eerst tanken. We waren door het vele motoren alweer ruim over de helft van de tank. Er gaat 85 liter bij tegen een veel gunstiger prijs dan bij Le Belle (ruim 30 cent per liter minder). Daarna zoeken we een mooie box op. We repareren het zeil met ducktape en zetten er een nieuwe leuver op. De zeilmaker is pas dinsdag weer open en zo lang willen we hier niet blijven. We hopen dat we met deze "Mc Gyver" oplossing het voorlopig kunnen uitzingen. Morgen staat het prachtige Honfleur op het programma. We willen om 6 uur gaan varen om met hoogwater binnen te lopen en misschien kunnen we een mooi plekje krijgen waar de eerste vertrekkers hebben gelegen.

30Juli Le Havre - Honfleur (F) Frankrijk op zijn mooist

WindZW 3-4
WeerZon met af en toe een wolkje; 20 ºC
Vertrek06:00
Aankomst09:00
Log4322,8 - 4335,3 (12,5 Nm)
GPS13,7 Nm

Om 5:15 gaat de wekker en gaan we de honden uitlaten. Daarna de boot klaarmaken voor vertrek en rond 6 uur zijn we los. De schemering gaat dan net over in de dag. We beginnen met wind tegen (hoe kan het anders) en hebben nog flinke golven van de dag ervoor. Gelukkig is het maar een uurtje en kunnen we daarna afbuigen richting de Seine monding. We rollen het fokje uit en glijden op wind en stroom langs de prachtige zuidoever richting Honfleur. Als je doorvaart kun je met de mast erop tot Rouen komen en zonder mast zelfs tot in Parijs. Wij slaan echter al voor de imposante Ponte de Normandie (enorme brug over de Seine) af en gaan door het sluisje dat met het hoogwater aan beide kanten open staat. We varen een soort sprookjesboek binnen. In de ochtendzon liggen de glooiende heuvels van Normandië voor ons met aan de rechterkant het prachtige oude stadje Honfleur. We moeten even wachten tot de brug open gaat en mogen dan naar binnen in het Vieux Bassin. Tot onze verbazing zijn er nauwelijks passanten. We krijgen een plekje als 2e boot en kunnen zelfs via de zwemtrap direct op de steiger stappen. We kijken tegen de schitterende oude huizen op de kade aan en we blijven foto's maken en onze ogen uitkijken. Wij zijn hier bijna 20 jaar geleden voor het laatst geweest, maar voor de kinderen en Endy en Angela is het helemaal nieuw. Iedereen is erg onder de indruk.

honfleur1

De prachtige zuidoever van de Seine

's Middags maken we een wandeling. De vakwerkhuisjes strekken zich over vele straten uit en overal zijn kunstgalerlies en restaurants te vinden. Er lopen overal toeristen uit de hele wereld die met busladingen tegelijk rond de haven worden gedropt. Toch heerst er een zeer prettige bijna artistieke sfeer. We vermaken ons prima en gaan 's avonds met zijn allen eten in één van de vele restaurantjes. Het is een beetje zoeken en gokken met de kaart die volledig in het Frans is, maar iedereen heeft uiteindelijk een heerlijke maaltijd. Wat dat betreft zit je in Frankrijk al gauw goed. Het is al donker als we teruglopen naar de boot. De tafeltjes van de restaurants aan de haven - die nog geen 10 meter van ons vandaan staan - zijn nog steeds druk bezet met etende gasten. Het koelt wel erg af, dus we gaan redelijk snel naar binnen. Morgen nog een dagje Honfleur.

honfleur3

Het Vieux bassin (oude haven)

31Juli Honfleur (F) Schone schijn

WindZW 2-3
WeerWisselend bewolkt, in de middag steeds meer zon; 22 ºC

Vandaag kunnen we heerlijk rustig aan doen. We ontbijten met verse croissants en knapperige baguette in de kuip. Het is aangenaam weer, zonder dat we de zon zien. Na het ontbijt willen we gaan douchen, maar de code blijkt te zijn veranderd. De communicatie met het havenkantoor is überhaupt lastig. Er is één persoon die zowel het havenkantoor als het bootje doet om de mensen te begeleiden. In drukke tijden is dat waarschijnlijk wel handig, maar op het moment vrij overbodig. Wij hebben na twee dagen nog steeds niet kunnen betalen, omdat het kantoor steeds gesloten is.

honfleur4

Alsof de tijd heeft stilgestaan

Het grootste deel van de dag wordt besteed aan het poetsen van de boot. De kinderen helpen allebei mee en samen maken we weer een schoon schip van onze Ægir. Esmiralda heeft ondertussen de ingrediënten voor een feestmaal gehaald. De avond is heerlijk, korte broeken weer nog steeds, en we eten buiten met de gezellige ambiance van de mensen aan de tafeltjes aan de kade. Als er dan ook nog live muziek komt met franse chansons en gitaar is het helemaal af. We eten slakken, gamba's en langoustines (rivierkreeft) met een heerlijke salade. Het is leven als een god in Frankrijk.

honfleur5

De terrasjes op de kade geven een heerlijke ambiance

1Aug Honfleur - Deauville (F) De tweede keer raak

WindZZO 2-3
WeerBewolkt met af en toe lichte regen, in de middag steeds meer zon; 25 ºC
Vertrek08:30
Aankomst11:00
Log4335,3 - 4347,6 (12,3 Nm)
GPS10,3 Nm

De planning was om naar Ouistreham te gaan, maar bij vertrek staat er geen zuchtje wind. Daarom kiezen we voor een korter ritje naar Deauville. Als we uit de sluis komen, staat er een flinke stroom tegen (ruim 2 knopen), maar die wordt snel minder. We moeten langs de vaargeul blijven varen tot we voorbij het einde van de onderwaterdam zijn en dan gaat de steven richting Deauville. We varen over een ondiepte die bij laag water tot 1,5 meter droogvalt. Het is nu hoog water en we hebben ruim 5 meter onder de kiel, maar het idee is toch vreemd. We snijden echter een heel stuk af en zijn eigenlijk heel snel bij Deauville. Het fokje is even bij geweest, maar van zeilen is weinig gekomen. De ingang is nog even lastig omdat er een pier boven water is die een verlengde pier onder water heeft. In de havenkom verdwijnt één van de landvasten spoorloos. Waarschijnlijk heb ik die in het water geschopt, maar er niets van gemerkt. We varen de ingang van de eerste haven voorbij en gaan naar het Bassin Morny dat meer in de stad ligt. Het valt erg tegen na het prachtige Honfleur. We liggen aan een kade die een grote bouwput is en de haven heeft een verlaten sfeerloze indruk. Als we vervolgens een dood kalf vinden dat in een hoek van de haven in het water ligt, zijn we het snel eens: de lijnen gaan los en we varen naar de eerste haven, Port Deauville. We krijgen in dat kleine stukje de enige bui van betekenis over ons heen, maar we zijn blij dat we verhuisd zijn. Bovendien liggen we nu vlak bij het strand, wat de kinderen erg leuk vinden.

trouville2

Over het bruggetje bij laagwater. Bij hoog water gaat een pontje

De wandeling naar het centrum van Deauville is een flink stuk, maar de moeite meer dan waard. Het is een echt bontjassendorp met bijbehorende haute couture winkeltjes. We lopen verder en gaan het riviertje La Touques over en zijn nu in het veel volksere Trouville dat echt een gezellig Franse sfeer heeft. Esmiralda vindt met dank aan enkele behulpzame Fransen eindelijk een winkeltje waar ze aquarel spullen kan kopen en Nienke een topmodel boek met modellen die in Nederland niet te koop zijn. Op de terugweg kunnen we met laag water via een bruggetje over het smalle stroompje van de rivier en daarna via een pad van betonplaten naar de overkant. De tol is € 0,50 maar het is het meer dan waard. Terug op de boot breekt het zonnetje door en zitten we heerlijk. Het is een beetje drukkend warm (front) en waarschijnlijk volgt vannacht het koufront, waarna de temperatuur wel zal gaan zakken.

deauville3

De avond valt, het strand is bijna leeg

2Aug Deauville (F) Dagje strand

WindZW 4-5
WeerZonnig met wolkenvelden; 25 ºC

Gisteravond na de pannekoeken wilden we net koffie gaan maken toen we een vrij grote Jeanneau zagen binnenkomen waarvan de mensen ons wel erg bekend voorkwamen, maar de boot totaal niet. Het zijn Remco, Marjan en Sophie die tijdens de vakantie een nieuwe boot hebben gekocht. De Flex is in Nederland achtergebleven. We worden direct aan boord uitgenodigd en krijgen een rondleiding. Het is een prachtig schip, 5 jaar oud maar als nieuw. We drinken een glaasje wijn op de nieuwe aankoop als het plotseling fiks gaat regenen. We gaan naar binnen en wisselen de laatste verhalen uit. Het is al tegen middernacht als we terugkeren aan boord.

Deze morgen slapen we uit. Het is prachtig weer en we zijn het al gauw met de Noorderlicht eens: we blijven nog een dagje en maken er een stranddag van. De wind is stevig en pal tegen, dus echt lekker zeilen wordt het toch niet vandaag. Het is wat verder lopen naar de bakker, maar we zijn verwend geraakt met verse baguettes dus even doorstappen naar het centrum van Deauville. Na het ontbijt water tanken; het heerlijke hollandse water is nu echt op, dus de rest van de vakantie moeten we het met Frans water (beetje chloorsmaak) en flessewater doen.

deauville5 deauville2

De haveningang bij hoog water en bij laag water

's Middags gaan we wassen bij de plaatselijke wasserette. We lopen verkeerd en komen met volle wastas langs het prachtige casino. We vragen de weg en komen uiteindelijk bij de wasserette uit met daarnaast de supermarkt (Carrefour). We doen boodschappen tijdens het wassen en drinken koffie op een terrasje tijdens het drogen. Er komt een zware bui over die de straten blank zet, maar tien minuten later schijnt de zon weer. We hopen maar dat de kinderen alle spullen hebben binnengehaald... en dat hebben ze gelukkig gedaan. Buien en zon blijven elkaar afwisselen, maar het is niet aangenaam meer om buiten te zitten. Robin komt drijfnat terug van het strand waar hij een grote dam had gebouwd. Het regent echter te hard om buiten te blijven. Morgen willen we richting Ouistreham. We hoeven niet vroeg weg, dus we kunnen lekker uitslapen.

deauville4

Het kan ook flink regenen in Normandië

3Aug Deauville - Ouistreham (F) Heerlijk zeildagje

WindZ 4-5
WeerBuien afgewisseld met felle opklaringen; 22 ºC
Vertrek10:15
Aankomst13:30 (sluis) / 15:00 (haven)
Log4347,6 - 4364,9 (17,3 Nm)
GPS16,8 Nm

Vandaag staat Ouistreham op het programma. We willen op tijd vertrekken, zodat we in ieder geval de laatste sluis halen voordat het eb wordt. Om 10 uur, onze geplande vertrektijd, staat het water echter nog te laag en is het lock niet open. Een kwartiertje later kunnen we wel weg, uitgezwaaid door Remco, Marjan en Sophie. Buiten de pieren hijsen we het grootzeil. De reparatie met ducktape heeft niet gewerkt, de tape heeft grotendeels losgelaten. We zetten daarom maar een rif, zodat er geen kracht op het onderlijk komt. Dit blijkt een prima idee, want het waait harder dan we dachten. De koers naar de aanloop van Ouistreham is juist bezeild en met een gangetje van ruim 6 knopen stuiven we richting het westen. Het is eigenlijk heerlijk zeilen, alleen komt er af en toe een buitje langs en vangen we een paar druppels. Binnen 3 uur zijn we bij de vaargeul en laten we het zeil zakken om het laatste stukje tegen de wind in op de motor te doen. We lijken tussen 2 buien door te varen, maar deze keer is het toch raak en krijgen we dikke spetters op boot en stuurman. De sluis is nog dicht, we moeten een uurtje wachten. We leggen vast op het wachtponton en eten een broodje.

ouistreham1

Kun je de haven al zien?

Om 14:15 gaat de sluis open en kunnen we naar binnen schutten. Direct na de sluis ligt de jachthaven. We liggen tussen ruisende populieren en eenden zwemmen in het water dat stil staat en geen verval heeft; de zee lijkt ineens ver weg.

's Middags gaan we eerst even plannen samen met de Noorderlicht. We hebben niet zo heel veel opties met stroom en wind tegen naar het westen. Daarom willen we morgen naar Caen gaan en dan terug via Dives-sur-mer. Daarna gaan we voorzichtig aan de weg terug beginnen. Als dit duidelijk is, lopen we even gezamenlijk het stadje in dat niet onaardig is, maar zeer rustig. De meeste drukte is rond de ferryterminal, maar daar zijn vooral veel vrachtwagens. Als we terug zijn halen we een frietje bij de Friterie die op het haventerrein zit. Daarna spelen we een spelletje koehandel met de kinderen. Het is weer erg leuk en al redelijk laat als we klaar zijn. We zoeken vrij snel ons mandje op.

ouistreham2

We liggen net in de sluis als de Ferry binnenkomt