titelbalk
Zeiljacht ÆGIR
Belevenissen aan boord van onze Bavaria 34 Cruiser
Vakantie 2012 (deel 2)



4Aug Ouistreham - Caen (F) Stadse fratsen


WindZ 3-4
WeerBewolkt met opklaringen en af en toe een spatje regen; 24 ºC
Vertrek09:30
Aankomst11:30
Log4364,9 - 4372,0 (7,1 Nm)
GPS 7,7 Nm


Vanuit Ouistreham loopt een kanaal naar Caen, waar een haven is die midden in de stad ligt. Om daar te komen moet je echter drie bruggen passeren en die gaan slechts 3x per dag open op vaste tijden. We nemen de eerste mogelijkheid, de brug van 10:10. Een half uurtje daarvoor gooien we los en varen richting de brug. Het is Pegasus Bridge, waar in 1944 het eerste huis in Frankrijk werd bevrijd door de geallieerden. Het huis is nog altijd versierd met Amerikaanse vlaggen. De rest van de reis is simpel en weinig spannend qua omgeving. We varen langs industrie en bomen langs het kanaal. De tweede brug lijkt permanent open te staan. Na de laatste brug zijn we direct in de haven van Caen. We krijgen een mooie ligplaats vlak bij het havenkantoor.


caen1 caen2

Pegasus bridge en het eerste bevrijde huis van Frankrijk (1944)

In Caen bezoeken we enkele kerken en het kasteel, waar op de fundamenten een aantal nieuwere gebouwen als museum zijn ingericht. In één van de kerken ligt Willem de Veroveraar begraven. We liepen binnen tijdens een huwelijksceremonie en kwamen er achteraf achter dat we eigenlijk hadden moeten wachten tot na de dienst. Hiernaast is het enorme stadhuis, dat ooit als abdij is gebouwd. Ook hier zagen we twee bruidsparen (het is zaterdag). Het centrum is zoals in vele steden met veel winkelketen-winkels. Ondanks het wat betrokken weer is het wel aangenaam warm, bijna 25 graden.

caen3

Eén van de vele kerken in Caen

We vinden het trouwens erg leuk om jullie reacties in het gastenboek te lezen. Zo gaat "thuis" toch een klein beetje mee op vakantie.

Home Track Home Home gastenboek



5Aug Caen - Dives-sur-mer (F) Kort maar prachtig


WindZ 3-4
WeerWolken, zon, regen, onweer; 22 ºC
Vertrek08:45
Aankomst12:45
Log4372,0 - 4387,2 (15,2 Nm)
GPS 17,2 Nm


Na enig rekenwerk kwamen we er gisteren achter dat we een krap schema hebben: de Pegasus brug gaat om 10:10 en de sluis om 10:30. En daartussen zit 2,5 mijl...
Als we 's morgens opstaan wordt de zondagsmarkt opgebouwd. We lopen er even langs en zien een keur aan verse producten: vis, vlees, groenten en alles wat erbij hoort. Je kunt merken dat Fransen met veel verse ingrediënten koken. Heerlijk om op zondag zo'n markt te hebben. We scoren een gegrild kippetje en natuurlijk verse knapperige baguettes en gaan dan snel terug naar de boot, want de brug draait om 08:45. We gaan met zes schepen tegelijk door de brug en tuffen dan rustig naar de volgende brug. Tot onze verrassing gaat de Pegasus al om 10 uur open en hebben we dus tijd genoeg om de sluis te halen. Daar is het erg druk met vooral ook veel Franse schepen, boten en bootjes. Het is duidelijk zondag.


dives1

Op weg naar buiten komen we een snelle ferry tegen

Buiten staat een heerlijk licht windje van hogerwal, waardoor de zee mooi vlak is. We zetten ons rif, want het zeil is nog niet gemaakt, en varen op ons gemak naar de volgende haven, Dives-sur-mer. Onderweg maken we de kip warm en vervolgens soldaat. Hij smaakt verrukkelijk. Als we klaar zijn met eten, is de aanloopboei alweer in zicht. Het is bijna jammer, want we zijn heerlijk aan het zeilen. De aanloop naar de haven is heel apart: je vaart recht op een berg af en als je ongeveer op het strand bent, moet je een scherpe bocht maken om achter het zandduin de haven in te draaien. Op een bepaald moment heb je aan twee kanten strand naast je.
`

dives2

Tussen twee stranden door naar binnen

De haven is modern en omgeven door appartementen met een fraaie stijl. Ze zien eruit als enorme villa's en geven de haven veel sfeer. Het doet een beetje denken aan Eastbourne. Het is de hele morgen droog geweest, maar nu we liggen komen er buien over, die in de loop van de middag steeds heviger worden met onweer en zware regen. Na iedere bui klaart het weer gauw op en even later zit je weer in de zon en is het meteen aangenaam warm. Dit gaat de rest van de dag zo door en we luieren wat rond en in de boot.
's Avonds gaan we uit eten. We hebben van de havenmeester een goed restaurant opgekregen. We moeten er het stadje voor in, dat er leuk uitziet en een prachtige oude kern heeft. Het restaurant lopen we voorbij, zo onopvallend is het. Als we uiteindelijk binnen gaan, blijkt het stampvol te zitten. We hebben niet gereserveerd en kunnen dus weer gaan. We lopen terug naar de haven, waar ook een paar leuke tentjes zitten. We kiezen de drukste uit en eten heerlijk en gezellig. Als we terugkomen op de boot is de nacht al gevallen.


dives3

Stortregen in de haven. Op de achtergrond de villa-appartementen

Home Track Home Home gastenboek



6Aug Dives-sur-mer (F) Frans wadlopen


WindZW 4-5
WeerBewolkt met regen, later opklaringen; 19 ºC


Ons leefritme wordt steeds vakantie-achtiger. We slapen dus eerst maar eens goed uit. Daarna verse broodjes, lekker ontbijten en even struinen over de markt. Ze hebben hier naast een viskraam ook een visspullenkraam, waar Robin een nieuwe hengel koopt met advies van Endy die veel meer van vissen weet dan wij met zijn allen bij elkaar. Inmiddels is het al middag. Het weer begint steeds meer op te klaren en terwijl Robin en Nienke druk aan het vissen zijn, gaan wij met de honden het bruggetje over en het duingebied in dat voor Dives ligt. Als je niet de beboste heuvels op de achtergrond zag, dan zou je je zo op één van de waddeneilanden wanen. De honden vinden het prachtig, vooral als we via het strand teruglopen en ze zich kunnen uitleven in de zee.


dives23

De monding van het riviertje de Dives

We willen met laag water - rond 21:00 - een stukje richting zee lopen, dus we eten iets eerder. We halen een heerlijke pizza en maken ons klaar om weg te gaan: korte broek, trui en slippers en een plastic zak mee voor de schelpen. Voor de kust is het erg vlak en je kunt bijna 2 kilometer vanaf het strand de zee in lopen zonder dat het water boven je enkels komt. Het is een soort wadlopen vanaf de kust, waarbij we langs de vaargeul lopen die nog een beetje water heeft van het riviertje de Dives waarlangs het stadje is gebouwd. Er zijn enorme hoeveelheden prachtige schelpen en we hebben al gauw een zak vol. We lopen langs de tonnen die bij hoogwater de vaargeul aangeven, maar nu werkeloos hoog en droog op het strand liggen. Aan de overkant zijn ze met zeilkarren aan het scheuren wat er zelfs van afstand spectaculair uit ziet. Dat geldt ook voor de prachtige regenboog die we zien als we teruglopen. Het lijkt het laatste buitje van het front dat voor ons langs trekt. Daarachter zijn enkel nog wat kleine stapelwolkjes te zien en vooral veel blauw.
Als we terugkeren op de boot is iedereen moe, maar voldaan. De honden worden even goed afgespoeld met zoet water en ingepakt in een kleedje om weer op temperatuur te komen. Jetje heeft trouwens een flinke stunt uitgehaald door vanaf de bovenkant van de steiger de bocht te willen afsnijden en vervolgens langs de kade 4 meter lager in het water te belanden. Ze lijkt er niets aan overgehouden te hebben, behalve een beetje schrik voor de steiger.

dives21 dives24

Wadlopen voor de franse kust



Home Track Home Home gastenboek



7Aug Dives-sur-mer - Le Havre (F) Golven zonder wind


WindNO 1-2
WeerWisselend bewolkt; 22 ºC
Vertrek13:30
Aankomst17:00
Log4387,2 - 4400.6 (13,4 Nm)
GPS15,4 Nm


Het lock opent pas om 12:15 en wij moeten dan nog een uur wachten voordat er water genoeg staat om de haven uit te kunnen. We kunnen dus heel rustig aan doen, relaxed ontbijten, bootje schoonspuiten en wat aanrommelen. Als we eindelijk naar buiten kunnen, blijkt er nauwelijks wind te staan en het beetje dat er is, is nog pal tegen ook. We proberen even te zeilen - we hoeven immers niet ver - maar met de deining van gisteren gaan de zeilen alleen maar klapperen. Onze trouwe Volvo Penta mag het werk weer doen en rustig tuffen we naar de overkant van de baai, waar we weer een plekje zoeken aan de gastensteiger in Le Havre. Endy heeft nog een tijdje gevist en een maaltje makrelen naar boven gehaald. Wijzelf waren aangewezen op de supermarkt en eindelijk één gevonden die vlakbij de haven zit. We zijn klaar voor een lange dag morgen. We willen proberen met hoog water in St. Valéry-en-caux aan te komen, maar er wordt weer erg weinig wind voorspeld. We gaan het zien...


dives21

Onze wadloopboei bij hoog water

Home Track Home Home gastenboek



8Aug Le Havre - Fécamp (F) Een valse start, een mooi zeil en de kracht van stroom


WindZW/W 2
WeerZonnig met eerst hoge sluierwolken; 24 ºC
Vertrek08:30
Aankomst14:15
Log4400,6 - 4420,1 (19,5 Nm)
GPS25,0 Nm


Het plan was simpel: Bij het ochtendgloren weg, onder de kust de eddy gebruiken om bij Point d'Antifer te komen en dan met stroom mee bij hoog water in St. Valéry-en-Caux binnenlopen. Alleen stond er om 6 uur 's ochtends geen zuchtje wind. In urenlang motoren hadden we geen zin, dus snel een nieuw reisdoel gekozen: het dichterbij liggende Fécamp. We kunnen nog even terug naar bed.
Om half negen gaan de trossen los. Er is nog steeds weinig wind, maar de Noorderlicht is al gauw onder zeil inclusief genaker. Omdat de kinderen nog slapen en bovenop onze genaker liggen, doen wij het nog even met onze trouwe V.P. Zoals verwacht hebben we inderdaad zo vlak onder de kust de stroom mee, terwijl die verder weg juist tegen staat (dit fenomeen wordt wel keerstroom of eddy genoemd) zodat we zelfs met weinig wind vooruit komen. Om 10 uur gaat ook bij ons het "mooie zeil" zoals het door Nienke ooit gedoopt is, uit de zak. Met drie knopen snelheid (wandeltempo) glijden we langs de hoge kliffen terwijl in het fletse zonnetje achter ons de seinebaai onder de horizon verdwijnt. De enorme pieren van Port d'Antifer zien we al ruim 2 uur voor we ze passeren. Het is dan net kentering en het tij begint vanaf daar echt mee te lopen. We moeten 30 graden afvallen en ons zeil krijgt het lastig. Door ruim 3 knopen stroom mee, varen we de wind dood en valt de genaker steeds vaker in. We proberen het nog een tijdje, maar dan gaat het zeil terug in de zak en mag de motor het laatste stukje doen. Dat gaat erg snel en al gauw liggen we vast in Fécamp.


fecamp21

Het mooie zeil in volle glorie



Het is inmiddels helemaal helder geworden en we liggen heerlijk te zonnen op de boot, genietend van de warmte, de zon op je lijf en de rust in de haven. Robin vist nog wat, maar vangt weinig. Endy heeft wel beet, maar weet niet echt wat hij met de kleine visjes moet doen. De dag glijdt voorbij zoals een vakantiedag hoort te gaan. Zorgeloos relaxen.
's Avonds krijgen we Remco en Marjan aan boord voor een borrel. Ze zijn de hele week in Deauville geweest en nu ook op de terugweg. Het wordt voor de verandering weer eens laat. In het donker zien we ineens een groot mistveld boven de berg aan de overkant opdoemen. Het zet de Abdij in een spookachtig licht en komt daarna naar beneden rollen. Het wordt vochtig en klam en aangezien het allang bedtijd is, gaan we allemaal te kooi.

fecamp22

Fécamp met voor de hoge krijtrots het rode havenhoofd van de oostelijke pier

Home Track Home Home gastenboek



9Aug Fécamp - St. Valéry en Caux (F) Je weet niet wat je mist


WindNO 3-4
WeerZonnig met zeemist; 25 ºC
Vertrek13:45
Aankomst17:00
Log4420,1 - 4436,2 (16,1 Nm)
GPS18,6 Nm


Vandaag willen we naar St. Valéry en Caux, een plaatsje tussen de kliffen van de Franse noordkust. Je kunt er alleen tussen 2 uur voor hoog water en 2 uur na hoog water naar binnen. Daarbuiten is de haven afgesloten door een lock (sluisdeur) om te voorkomen dat het water uit de haven wegstroomt bij eb. Er is wat wind, maar die staat pal tegen. Daarom willen we iets eerder weggaan dan eerst gepland was. Iets voor twaalven maken we los. Tegelijkertijd zien we over de berg een mistwolk naar beneden rollen, net als de avond ervoor. Buiten de pieren zitten we binnen de kortste tijd in dichte mist. We roepen de Noorderlicht op over de marifoon en overleggen even. Wij besluiten terug te gaan naar Fécamp terwijl zij nog even doorvaren om te kijken of het verder op zee beter is. Terug in de haven schijnt de zon weer terwijl over de berg nog steeds de mist hangt. Na een uurtje is het een stuk beter en ook Endy geeft aan dat het opklaart op zee. We maken opnieuw los en inderdaad hebben we veel beter zicht. We kunnen heerlijk zeilen, maar moeten wel kruisen. Na een half uurtje komt de zon erbij en daarna gaan we steeds meer van de kust zien. De stroom brengt ons een eind in de goede richting en we kunnen ook steeds langere slagen langs de kust maken. Precies met hoog water lopen we binnen tussen de pieren van St. Valéry.


valery1

De mist rolt van de berg in Fécamp



Het plaatsje ziet er erg gezellig uit en Nienke wil heel graag morgen blijven om haar verjaardag te vieren. We hebben nog tijd genoeg en willen ook wel wat zien van de omgeving, dus we willen dit zelf ook wel. We eten aan boord, kipkluifjes uit de oven met sla en haricot verts en gebakken aardappelen. Bijna een hollandse maaltijd voor de verandering. 's Avonds gaan we nog "even" borrelen op de Noorderlicht. Het is alweer helemaal donker als we terugkeren aan boord.

valery2

Aankomst in St. Valéry, ingeklemd tussen de kliffen

Home Track Home Home gastenboek



10Aug St. Valéry en Caux (F) Joyeux Anniversaire!


WindN/NO 2-3
WeerZon; 26 ºC


Vandaag is onze jongste telg jarig. We versieren 's morgens de boot met vlaggen en maken er een feestelijk ontbijt van met behulp van SMSjes en telefoontjes van vrienden en familie. Na het ontbijt pakken we de rugzak in met drinken en lekkers en gaan op stap. Eerst lopen we de markt over die erg druk is en leuke kraampjes heeft. We kopen een paar shirts en voor Nienke een leuke armband. Daarna lopen we door richting het strand waar het behoorlijk druk is, ondanks dat het bestaat uit vuistdikke keien en naar onze maatstaven erg oncomfortabel is. Vanaf het strand nemen we de trap naar boven en komen uit bovenop de krijtrotsen met een prachtig uitzicht over het dorp en de wijde omgeving. De zee is prachtig blauw tot bijna groen vlak voor de kust waar het ondiep wordt.
Via een bospad lopen we weer terug omlaag richting het dorp. We maken nog een rondje om de haven die behoorlijk groot is (ruim 500 ligplaatsen) en dan terug naar de boot. De honden zijn uitgevloerd van het lopen en rennen en ook wijzelf zijn best moe geworden. Het is warm, echt zomerweer, en dat is weer even wennen. We halen nog wel een heerlijke gegrilde kip van de markt en daarna maken we het ons gemakkelijk aan boord. We lezen en soezen wat in de zon totdat er veel bedrijvigheid komt om ons heen. De sluis gaat open en een enorme stoet van boten verlaat de haven. Dit duurt ruim een kwartier en al die tijd blijft de brug open staan. Dit zou in Nederland nooit zo kunnen, maar hier heeft iedereen de tijd lijkt het. Het stroomt trouwens behoorlijk in het begin, je kunt dus binnenkomend beter niet de eerste brugopening nemen.


valery21

De haven en de blauwe zee vanaf de kliffen gezien



Nienke wil heel graag uit eten met haar verjaardag, dus we nodigen Endy en Angela uit en gaan met zijn allen naar een restaurant in het dorp. We zitten heerlijk en eten ook prima, hoewel soms wat verrassend. Endy heeft een tartare besteld en verwacht een hamburger. Hij kijkt nogal verrast als hij daadwerkelijk (rauwe) tartaar geserveerd krijgt. Die smaakt uiteindelijk uitstekend, maar wij liggen allemaal dubbel van het lachen om het gezicht dat hij trekt als het bord wordt neergezet.
Morgen willen we op tijd weg om een lange rit naar Boulogne te maken. Ruim 60 mijl en waarschijnlijk meer dan 12 uur varen. De brug draait om 7 uur, dus vroeg uit de veren!

valery22

Er is er één jarig...

Home Track Home Home gastenboek



11Aug St. Valéry en Caux - Dieppe (F) Dolfinarium in zee


WindO/NO 2-4
WeerZon; 28 ºC
Vertrek07:00
Aankomst12:15
Log4436,2 - 4462,0 (25,8 Nm)
GPS24,4 Nm


Vandaag wilden we naar Boulogne, maar het Franse en Engelse weerbericht zijn niet gunstig: NO 4-5, af en toe 6. Dit is tegenwind en dan is 62 mijl een eind varen. We kiezen voor Dieppe en gaan toch zoals gepland om 7 uur door de brug naar buiten. Het is wederom prachtig weer met de zon aan een wolkenloze hemel. Er is nauwelijks wind en de Noorderlicht vraagt of we niet toch naar Boulogne zullen gaan. Omdat de weerberichten in het verleden te vaak toch klopten, kiezen we voor de veilige weg en wenden de steven naar Dieppe. Tenminste... dat zouden we doen als de wind niet precies daarvandaan kwam. We kruisen en maken in de vroege ochtend maar weinig voortgang. Na een uurtje komt er allengs meer wind en begint de boot te lopen. We kruisen rustig richting Dieppe en worden verrast door Robin die buiten is en vraagt of hij mag sturen. Hij vindt het zowaar leuk en samen met Nienke vaart hij de boot het grootste deel van de reis.

dieppe31

Robin aan het roer



Vlak bij Dieppe, bij de noordkardinaal boei, zien we de Noorderlicht bijliggen en ook een aantal sportbootjes rondvaren. Dan zien we ineens waarom het daar zo druk is: een drietal dolfijnen is aan het spelen. Ze springen hoog uit het water en zwemmen hard tussen de boten door. Het lijkt wel een dolfinarium show en we varen een half uurtje rondjes terwijl we proberen alles tegelijk te zien, foto's en filmpjes te maken en elkaar te vertellen hoe fantastisch dit wel niet is. Vol energie varen we daarna naar de haven. Wat een geweldige belevenis!


dieppe32

Dolfijnen zijn moeilijk te vangen, ook op de foto





In Dieppe is het warm en net als de afgelopen dagen luieren we in en soms ook uit het zonnetje. We wisselen foto's uit van de dolfijnen met de Noorderlicht. Op de kade is het enorm druk want het is feest in Dieppe. Er staan een aantal prachtige oldtimers uit de periode 1910 - 1925 en er is kermis. 's Avonds worden we getrakteerd op een spetterend vuurwerk.

Home Track Home Home gastenboek



12Aug Dieppe - Boulogne (F) Wisselende omstandigheden


WindW/ZW 2-5
WeerZon; 26 ºC, later bewolkt en afkoelend
Vertrek08:45
Aankomst18:15
Log4462,0 - 4516,6 (54,6 Nm)
GPS54,5 Nm


Een lange tocht naar Boulogne, we moeten langzaam maar zeker weer richting Nederland. Bovendien is er in de Baie de Somme nauwelijks een goede haven waar je op "normale" tijden kan binnenlopen. We vertrekken met een prima weerbericht: ZO 2-4, een ruimwindse koers. Buiten de pieren blijkt er nauwelijks wind te zijn, en het beetje dat er is komt uit het zuidwesten. Gezien de afstand blijft de motor aan. De eerste 4 uur worden met motor en stuurautomaat afgelegd terwijl we een beetje lezen en wachten op wind. Die komt uiteindelijk rond de lunch. We kijken het even aan en zetten dan de genaker. Deze valt echter steeds weg achter het grootzeil, dus we besluiten het grootzeil te laten zakken. Om dit te doen moet eerst de genaker weer worden gestreken. Als dat gebeurt is, blijken we op alleen grootzeil al 5 knopen te lopen. De wind is in korte tijd toegenomen van bijna niks tot windkracht 5. We bergen de genaker maar weer op, zetten de fok erbij en lopen heerlijk over de steeds grotere golven. Het gaat hard, ondanks de tegenstroom. We klokken zelfs 8,4 knopen door het water; een record deze vakantie.
De Noorderlicht vaart wel op enkel genaker en gaat zelfs nog iets harder. Als er een paar vlagen met nog meer wind komen, vind Endy het genoeg en hij strijkt de genaker. Kort daarna neemt de wind weer af - dat zul je altijd zien. We halen een prima gemiddelde en lopen nog voor 18:00 de pieren van Boulogne binnen. Een half uurtje later liggen we vast in deze inmiddels vertrouwde haven.

Omdat het al laat is, eten we simpel: een gebakken eitje op brood. Daarna douchen en bij terugkomst even overleggen met de buren. Die willen om 7 uur vertrekken en dat is dezelfde tijd die Endy en ik ook hadden bedacht. We blijven in gesprek en hebben nog een gezellige avond met deze mensen uit Hoorn.

boulogne21

De enorme pier van Boulogne (2 kilometer)

Home Track Home Home gastenboek



13Aug Boulogne - Dunkerque (F) Net wel, net niet


WindZO 2-3
WeerWisselend bewolkt met af en toe zon en een enkele bui; 22 ºC
Vertrek07:00
Aankomst14:15
Log4516,6 - 4551,0 (34,4 Nm)
GPS43,9 Nm


Vandaag weer een stuk richting Nederland. Om 7 uur loopt de halve haven leeg. Zo vroeg op de morgen staat er zoals vaak deze vakantie maar weinig wind. De Noorderlicht zeilt nog een stukje, maar wij zien het niet zitten en motoren naar Cap Gris Nez, waar Frankrijk het dichtst bij Engeland ligt. Zoals altijd gaat het hier erg soepel met stroom mee. We lopen steeds 8 knopen over de grond en we zijn snel de hoek om, waar we Calais al zien liggen en de ferry's af en aan varen. Als we uit de luwte van de kaap komen kunnen we zeilen, maar een uurtje later is de wind weer weg. Fok inrollen, motor starten en varen weer. Om vervolgens een kwartier daarna weer de fok uit te rollen, motor stoppen en zeilen. Dat gaat zo de hele verdere dag door. De wind is vlagerig, niet constant en bovendien draait hij nogal. Uiteindelijk hebben we ongeveer de helft van de route gezeild. Bij Duinkerke vinden we het genoeg en gaan de haven in. We willen boodschappen doen en dat is bij de volgende stop (Nieuwpoort) vrij lastig.


duinkerke2

De Noorderlicht zeilt in de vroege ochtendzon

Als we liggen, draait de wind naar het westen en krijgen we een bui over. Het koelt flink af en er lijkt ander weer te komen. Een paar uur later is de wind weg en de zon weer terug. We zitten precies op de rand van verschillende weersystemen, maar het goede weer lijkt toch de overhand te houden. Ook voor de komende dagen worden aangename temperaturen en redelijk veel zon verwacht. Alleen woensdagmiddag/avond lijkt het te gaan spoken met regen- en onweersbuien. Morgen gaan we op tijd weg en dan zien we wel hoe ver we komen. Waarschijnlijk één van de Belgische havens, maar Breskens is ook een optie.

duinkerke1

Blak water rond Cap Gris Nez

Home Track Home Home gastenboek



14Aug Dunkerque - Oostende (B) Waar is de wind als je hem nodig hebt


WindVariabel 2
WeerWisselend bewolkt met af en toe zon en benauwd; 23 ºC
Vertrek08:00
Aankomst12:30
Log4551,0 - 4572,4 (21,4 Nm)
GPS25,0 Nm


Ook vandaag weer weinig wind bij vertrek. We gaan op de eerste noordstroom weg en proberen te zeilen met de genaker. Veel meer dan 3 tot 4 knopen snelheid kunnen we er niet uitpersen. De Noorderlicht vaart eveneens op de genaker met ons op. Endy vist twee makrelen, maar daarna is het op. Zowel met de makrelen als met de wind. Er zit niets anders op dan te motoren. Bij Nieuwpoort doen we een tweede poging, maar nu valt na een tijdje de genaker zelfs helemaal in. We bergen de zeilen op en gaan motorend verder. Het is een beetje heiig, maar we zitten redelijk dicht onder de kust, dus er valt in ieder geval wat te zien. Al lezend en kijkend varen we verder langs de vlaamse kust. Bij Oostende zijn we het zat en zoeken de haven op. Deze keer niet de Mercatorhaven maar de Royal North Sea Yacht Club. Dit klinkt een stuk indrukwekkender dan de haven is. Overigens zijn de nieuwe buitenpieren van Oostende vrijwel klaar en is het hier een stuk rustiger dan eerder het geval was.


oostende1

De Noorderlicht onder vol tuig

Morgen willen we proberen in Breskens te geraken en van daaruit Scheveningen en het IJsselmeer. Zoals het er nu uitziet kunnen we makkelijk thuiskomen, want echt veel wind lijkt er ook de komende dagen niet te komen. Gelukkig wel wat meer dan vandaag, dus hopelijk lekker zeilweer.

oostende2

De nieuwe pier is bijna klaar

Home Track Home Home gastenboek



15Aug Oostende - Blankenberge (B) Twijfelachtig weerbericht


WindOZO 4, later ZW
WeerZonnig met toenemende wolkenvelden; 27 ºC
Vertrek09:00
Aankomst11:00
Log4572,4 - 4583,8 (11,4 Nm)
GPS11,0 Nm


Zoals voorspeld hebben we vandaag wind. De weerberichten waarschuwen al dagen voor onweer in de loop van de middag, nu met windstoten tot 90 km/u. We willen daarom niet al te laat een haven opzoeken. Breskens is ons doel voor vandaag, maar helaas wil de wind - zoals zo vaak deze vakantie - niet meewerken. We varen scherp aan de wind richting de pier van Zeebrugge met een comfort-rif in het zeil. Het loopt uitstekend, ruim 6 knopen door het water en over de grond en de pier wordt snel groter. Het probleem komt na de pier te liggen, als we er vol tegenin moeten de Westerschelde op. Bij Blankenberge hebben we overleg met de Noorderlicht en we bespreken de opties. Scheveningen is te ver, Breskens niet bezeild en Vlissingen is minder aantrekkelijk als haven. We besluiten daarom om het altijd gezellige Blankenberge in te gaan. Uiteindelijk liggen we dus voor de lunch alweer aan een mooie steiger.
We ontdekken dat we het kastje in de douche open hebben laten staan. De inhoud is onder helling eruit gevallen en daarmee is de kraan van de wasbak opengestoten. Al ons water is weggelopen en we moeten dus tanken. Dat is niet echt vervelend, want het water hier smaakt veel beter dan het franse water. We hebben nu ook stroom - we liggen direct achter de gastensteiger - en zijn dus van alle gemakken voorzien.

In de haven is het warm en Nienke wil graag zwemmen. Dat kan natuurlijk, maar eerst gaan we lunchen met een heerlijke gerookte makreel die we van Angela hebben gekregen. Daarna moet papa als eerste in het water om de vissen weg te jagen. Ik had stoer ja gezegd, maar het water is best koud. Een ferme duik en proestend weer boven; de eerste zwempartij van de vakantie is een feit en eigenlijk heerlijk verkoelend. Nienke en Robin volgen al vlug, waarna de honden als een dolle beginnen te blaffen; ze vinden het maar niks dat wij in het water zijn. Ook zij krijgen een verkoelende duik en dan is het goed. Daarna lekker douchen op het achterdek en dan wachten op het onweer. Er komt even wat wind met vlagen van 25 knopen en een paar spetters regen, maar daar blijft het bij. Het lijkt erop dat het allemaal erg meevalt. Morgen willen we dan echt naar Scheveningen, zo'n 68 mijl verderop.

blankenberge31

De zon gaat in oranje gloed onder

Home Track Home Home gastenboek



16Aug Blankenberge - Scheveningen Op het hobbelpaard naar Nederland


WindZW 4, afnemend 2
WeerZonnig met lichte hoge bewolking; 27 ºC
Vertrek08:30
Aankomst19:30
Log4583,8 - 4643,9 (60,1 Nm)
GPS67,0 Nm


In de haven is het 's morgens rustig, veel rustiger dan de weerberichten doen vermoeden. Via internet de meetpalen opgezocht en het blijkt dat er buiten veel meer wind staat. We vertrekken op tijd voor een lange dag op zee, waar filnke rollers staan als gevolg van een nacht zuidwest 6. De wind is inmiddels afgenomen tot een stevige 4 en komt vrijwel recht van achteren. We liggen dan ook enorm te rollen en varen op alleen grootzeil. De fok zou door de golven voortdurend invallen. Het gaat net hard genoeg, tussen de 4 en 5 knopen over de grond. De stroom staat nog behoorlijk tegen, dus echt opschieten doet het in het begin niet. We moeten uitwijken voor een ingaande ferry naar Zeebrugge, die echter zelf ook moet wachten en helemaal geen snelheid meer heeft. Voorlangs kan ook niet meer, dus een flink omweg eromheen gemaakt. Daarna is het rustig met grote vaart en kunnen we langs de Zeeuwse kust varen die zoals altijd ver weg ligt. Meer dan een glimp van de kustlijn zien we niet. Tegen de kentering om half één wordt de wind minder en moet de motor bij om voldoende vaart te houden. Een half uurtje later zijn de zeilen bij vrijwel iedereen naar beneden en wordt het een lange motortocht - alweer. De golven worden gelukkig ook steeds minder zodat we wat stabieler op het water komen te liggen en het aan boord wat makkelijker wordt. Het slot van de WC deur gaat stuk, waardoor de klink niet meer open wil. Deze wordt met een elastiek vastgezet.
Om 17:30 passeren we de Maasmond zonder één keer te hoeven wijken. Met de laatste stroom mee lopen we Scheveningen binnen, timing is vrijwel perfect. In de haven is het druk, maar we passen er nog net bij in de kom die afgeladen vol ligt. Ook de Bella Vita van Remco en Marjan ligt hier. We gaan ons inmiddels traditionele frietje eten en borrelen daarna nog even gezellig op de Noorderlicht. We horen van diverse kanten verbazing over de gesprekken van de Toerzeilers groep over de marifoon. We zijn dus niet de enige die dit nogal vreemd vinden.

scheveningen21

Zelfs de honden vermaken zich met lezen

Home Track Home Home gastenboek



17Aug Scheveningen - Amsterdam Sixhaven Lui zeilen langs de kust


WindZZO 3-4
WeerZonnig met lichte hoge bewolking; 28 ºC
Vertrek11:45
Aankomst20:15
Log4643,9 - 4680,0 (36,1 Nm)
GPS40,8 Nm


De stroom gaat pas rond half één meelopen, dus we doen rustig aan. Een aantal schepen wil vroeg weg, maar komt er nauwelijks tussenuit omdat verreweg het grootste deel terug omhoog wil naar IJmuiden. Het is een heel gedoe om een gaatje vrij te maken en wij zitten eerste rang. Inmiddels steekt een lekker windje op en is het zonde om in de haven te blijven liggen. We gaan snel douchen en boodschappen doen en maken klaar voor vertrek.
De genaker ligt klaar op het dek, maar buiten de pieren staat wel erg veel wind: bijna 20 knopen echte wind vinden we net te veel om de genaker te zetten. We maken een opschieter en zetten grootzeil en fok, waarmee we ook bijna 6 knopen lopen. Een half uurtje later is de wind sterk afgenomen en gaat toch de genaker erop. De wind komt eigenlijk net te ver van achteren om de genaker goed vol te krijgen, maar we redden het een tijdje aardig. Als de wind nog meer van achteren draait, willen we het grootzeil weghalen. Eerst moet de genaker even terug in de slurf, alleen schiet de constructie los als de slurf half beneden is. Met enig kunst- en vliegwerk krijgen we de genaker toch binnen, maar het is over en uit met dit zeil voor vandaag. Op conventioneel tuig lopen we minder hard, maar de stroom helpt ons de goede richting uit en het is prachtig weer. De pier van IJmuiden komt ras dichterbij.
Robin komt naar buiten om te sturen en brengt de boot tussen de pieren. Dit is nog best heftig, omdat we van ruime wind naar hoog aan de wind moeten en dan staat er ineens flink veel. We spuiten richting sluis en laten de zeilen zakken. De Noorderlicht is een sluis eerder en gaat vast richting Zijkanaal C, onze haven voor vanavond. Terwijl wij zelf aan het schutten zijn bellen ze op: de brug over zijkanaal C is stuk en gestremd. We bedenken wat opties en gaan voor Durgerdam. We motoren het kanaal over met af en toe de fok erbij. Helaas is de wind ook deze keer weer niet gunstig. Dan gaat opnieuw de telefoon: de Noorderlicht is het motoren zat en gaat de Sixhaven in. Die is normaal overvol, maar ze hebben zelfs een box. Als wij een half uurtje later binnenkomen is er ook voor ons nog een box, een ongekende luxe in deze tijd van het jaar.
Ook vanavond doen we nog een borrel op de Noorderlicht, de laatste deze vakantie. Het wordt laat, we zijn pas na middernacht weer aan boord.

sixhaven1

Een HAL cruiseschip op het Noordzeekanaal

Home Track Home Home gastenboek



18Aug Amsterdam - Urk Eindelijk halve wind


WindZO 3-4
WeerZonnig en warm; 30 ºC
Vertrek09:30
Aankomst17:30
Log4680,0 - 4711,2 (31,2 Nm)
GPS33,9 Nm



sixhaven21

Voor de middag geen toegang tot de Sixhaven

We horen dat je normaal voor 11 uur niet weg kunt uit de Sixhaven omdat het helemaal vol ligt gebouwd met boten. Vanmorgen is het echter geen probleem, we kunnen varen wanneer we willen. Na een ontbijt nemen we afscheid van Endy en Angela die vandaag naar Volendam terug gaan. Wijzelf willen naar Urk met een tussenstop in Lelystad om Esmiralda's ouders op te pikken. Er lijkt een lekker windje te staan, maar midden in de stad is dat altijd lastig te zeggen. We varen naar de Oranjesluizen en zijn om half elf op het Markermeer terug na een kleine maand op zee.
De wind is inderdaad prima en waait eindelijk eens uit een prettige hoek. Na een beetje trimmen lopen we tegen de 5 knopen en varen uiterst relaxed richting de paal (televisietoren bij Lelystad). We verbazen ons weer hoe druk het hier is in vergelijking met zee. Na een paar uur glijden door het water komen we bij de sluis en schutten naar het IJsselmeer. We leggen de boot in de kom, waar Ton en Joke net komen aanlopen. Na een rondje met de honden, spulletjes aan boord en een wastas naar de auto kunnen we weer losmaken. Het ritje naar Urk is met vrijwel dezelfde koers even rustig als vanochtend. Vlak bij Urk is het op met de wind en zoeken we de haven op.

sixhaven22

Opa en Oma staan al te wachten



Het is druk langs de dijk als we aankomen. We maken als derde vast tegen een roze (!) Bavaria 32 cruiser. Voor ons maakt een Dufour 445 vast aan een 34 voeter en komt met zijn anker vrijwel tegen ons anker te liggen. De eigenaar lijkt weinig ervaren en bovendien eigenwijs. Op ons verzoek om een spring te leggen zodat hij niet naar voren loopt, gaat hij niet in; Hij trekt juist harder aan de spring die al ligt zodat hij nog verder naar voren loopt. Na een stief kwartiertje klooien ligt hij vast.
De kinderen gaan nog niet naar het strand, want half Urk is daar te vinden en bovendien zijn met name de jonge mannen erg luidruchtig aanwezig. We zwemmen achter de boot met de zwemtrap en dat brengt ook de nodige verkoeling. 's Avonds gaat voor het eerst deze vakantie de barbecue (Cobb) aan. We eten er weer smakelijk van, maar zelfs voor 6 personen is het weer veel te veel.
Als de wind draait - het is inmiddels donker - gaan onze vrienden van de Dufour weer met lijnen aan de slag. Op een gegeven moment ligt hij bijna dwars. Dit soort geklooi kom je in zeehavens toch nauwelijks tegen. Het duurt wederom lang voordat hij zijn boot weer enigszins in bedwang heeft. Voor ons is het dan bedtijd, morgen de laatste vakantiedag.

Home Track Home Home gastenboek



19Aug Urk - Lelystad Het is weer tijd, de hoogste tijd...


WindZZO 1-2
WeerZonnig en warm; 32 ºC
Vertrek12:15
Aankomst14:15
Log4711,2 - ... (... Nm)
GPS10,0 Nm


Het belooft vandaag een uitzonderlijk warme dag te worden met temperaturen tot boven de 35 graden in het binnenland. 's Morgens vroeg is het al warm, vannacht is het nauwelijks afgekoeld. Robin gaat direct vanuit zijn bed het nu vrijwel lege strand op. Na een heerlijk ontbijt in de kuip, gaan wij ook die kant op. De kinderen zwemmen, de honden zwemmen, wij zwemmen en opa's telefoon zwemt ook... helaas vergeten uit de binnenzak te halen. Hopelijk doet hij het nog als alles weer droog is. Als we uitgespeeld en afgekoeld zijn, gaan we terug aan boord. De wind is inmiddels helemaal weggevallen en lijkt voorlopig niet terug te komen. We maken los en zetten koers naar huis. In het licht van deze vakantie is twee uurtjes motoren wel op zijn plaats. Pas bij de Flevo Marina komt er een beetje wind, maar we vinden het niet meer de moeite om nog te gaan zeilen. We leggen de boot wederom in de kom en gaan de spullen inpakken om mee naar huis te nemen. Robin, Nienke en de honden gaan vast met opa en oma mee, zodat wij de rust en ruimte hebben om alles te pakken. In de kom is het helemaal bloedheet, het zweet gutst over onze gezichten. Wat een verschil met een maand terug, toen we zo verlangden naar een beetje warmte. Tegen 16:00 hebben we alles van boord en kan de boot terug naar zijn eigen box. De vakantie zit er weer op voor dit jaar.

houtrib21

We zijn weer thuis

De vakantie bestond uit 141 uur varen, waarvan bijna 100 uur op de motor, ruim 700 mijl op het log en 760 op de GPS. Hiervoor hadden we nodig 25 zeildagen, 6 rustdagen, 0 verwaaidagen (!), zo'n 200 liter diesel, 1 zeilreparatiekit, 20 flessen frisdrank, 14 pakken chocomel, 15 zakken chips, 6 zakken borrelnootjes, 20 stokbroden, 32 croissants, 1 nieuwe fotocamera, veel korte broeken, zwembroeken en t-shirts, een paar lange broeken en een enkele trui, zonnecreme en vooral heel veel boeken.
We zagen o.a. 8 nieuwe havens, meer dan 10x bruinvissen en dolfijnen waarvan 1x in volle glorie, een ferrari, een stuk of 10 antieke auto's, een prachtige regenboog, een aantal kerken en een fort, droogliggende geulen, krabben, schelpen, makrelen, harders en relatief weinig nederlandse boten, maar sommige - zoals de Zilt - wel erg vaak.

Home Track Home Home gastenboek